hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > قصه پرغصه غول‌های صنعتی اراک/صورت آذرآب با سیلی سرخ است

قصه پرغصه غول‌های صنعتی اراک/صورت آذرآب با سیلی سرخ است

ایسنا/مرکزی شرکت صنایع آذرآب فعالیت خود از سال ۱۳۶۸ در اراک آغاز کرد و با بهره‌برداری از ۸۹ میلیون دلار ماشین‌آلات وارداتی و بیش از ۵۰ میلیارد ریال تجهیزات و آموزش بیش از ۲۰۰۰ کارشناس و تکنسین و کارگر ماهر در مدت کوتاه توانست با همکاری در طرح‌های بزرگ ملی مانند ساخت دیگ‌های بخار نیروگاه حرارتی شهید رجایی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه شازند و همچنین ساخت مخازن، مبدل‌ها و برج‌ها در پروژه‌های واحد روغن سازی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه گاز کنگان، مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه شازند نقش موثری را در توسعه صنایع نفتی ایران ایفا کند.

آذرآب در دهه های ۷۰ و ۸۰ توانست توسعه صنعتی را در کشور رقم بزند، اما دهه ۹۰ را به تلخی پشت سر گذاشت، تلخی که همچنان تبعات آن را لمس می کند و ظاهرا تمامی ندارد.

همزمان در دورانی که هپکو به گِل نشست، نفس‌های آذرآب نیز به شماره افتاد، اوضاع هر روز بدتر از روز قبل بود و همین امر اعتراضات کارگری را رقم زد به طوری که در پاییز ۹۸ بدنبال اعتراضات کارگری، روزهای ناگواری برای کارگران آذرآب رقم خورد.

قصه پرغصه غول‌های صنعتی اراک/صورت آذرآب با سیلی سرخ است

در طول سال‌های اخیر همواره صنایع بزرگ و مشکل دار اراک در تیتر اخبار اقتصادی و صنعتی کشور بوده اند ولی گویا صدای هپکویی ها بیش از آذرآبی ها به گوش مسئولان ارشد کشور رسید و همین امر باعث شد که نگاه ها و حساسیت های بیشتری به سمت هپکو جلب شود و به نظر می رسد که سر آذرآبی ها در این رسیدگی‌های بی کلاه مانده است.

کمتر ماهی است که یکی از مسئولان کشوری سری به هپکو نزند، اما نکته قابل تامل این است که حال و روز آذرآب هم دست کمی از هپکو ندارد و شاید این روزها وضعیت بدتری هم داشته باشد.

بر اساس این گزارش، به گفته رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب، این شرکت نیازمند آزاد شدن ضمانتامه، تقسیط یا بخشودگی بدهی مالیاتی و بیمه است.

حدود دو ماه پیش بود که معاون وزیر کار بازدیدی از آذرآب داشت، در این جلسه ساریخانی مدیر شرکت آذرآب مباحثی چون تحریم توسط بانک مرکزی و عدم صدور ضمانت نامه و گشایش های بانکی، نداشتن نقدینگی لازم، چالش های بیمه ای بازرگانی و عدم تقسیط جرائم بیمه ای و مشکلات حسابرسی بیمه ای، بدهی ۱۶۰ میلیارد تومانی به تامین اجتماعی که ۷۰ میلیارد تومان آن جریمه است، از دست رفتن پروژه های جدید به دلیل نداشتن ضمانت نامه، باقی ماندن و ترخیص نشدن مواد اولیه در گمرک، احکام بازداشت برای برخی از اعضای هیئات مدیره، بازداشت املاک شرکت از جمله سند ملکی آذرآب، شخص ثالث و حساب ها را از جمله چالش های این واحد صنعتی دانست.

علی حسین رعیتی معاون وزیر کار نیز در این بازدید به نیازهای آذراب اشاره و اظهار کرد: " سازمان تامین اجتماعی دغدغه جامعه کارگری را درک می کند، این سازمان برای پرداخت بیمه و ... باید درآمد داشته باشد، اما تلاش می کنیم تا مشکلات حل شود و حتی در بحث بازداشت سند ملکی این شرکت که ارزشی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان دارد اقداماتی انجام گیرد تا بتواند در زمینه دریافت ضمانت نامه های بانکی اقدام کند.

وی افزود: آذرآب بدهکار و تامین اجتماعی طلبکار است، امروز با مشکلات انباشته روبرو هستیم، قطعا تلاش و تاکید می کنیم که سازمان تامین اجتماعی هر نوع حمایت و همکاری را با شرکت داشته باشد. اگر این بدهی ها پرداخت نشود، قطعا سازمان تامین اجتماعی در پرداخت های خود به چالش بر می خورد، بر این اساس قطعا تلاش می کنیم با رایزنی با سازمان، بازداشت نامه ها را تعلیق کنیم، اما باید شرکت بدهی خود را طبق تقسیط صورت گرفته پرداخت کند. شاید بتوان جریمه را بخشید، اما اصل بدهی را باید بپردازد. "

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، انتظار بر این بود که بعد از گذشت نزدیک به دو ماه ماه از این بازدید حداقل یکی از کوچکترین مشکلات این شرکت در مسیر حل شدن قرار گیرد، اما ظاهرا آب از آب تکان نخورده است.

فقط حساب ها رفع توقیف شد

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات شرکت در بحث بدهی به سازمان امور مالیاتی، بیمه، نداشتن ضمانتنامه برای عقد قرارداد و ... افزود: متاسفانه هیچ کدام از مشکلات مذکور تا امروز حل نشده است تنها اتفاقی که افتاد این بود که حساب‌های شرکت رفع توقیف شده اند.

داوود عسگری با تاکید بر اینکه آذرآب نیازمند آزاد شدن ضمانتامه، تقسیط یا بخشودگی بدهی مالیاتی و بیمه است، افزود: کم کاری مدیران در دهه ۸۰ و ۹۰، امروز یقه آذرآب را گرفته است و اگر این رویه ادامه داشته باشد، شاید یک ماه دیگر کارگران این شرکت کف خیابان باشند.

۱۰ درصد ظرفیت آذرآب فعال است

وی تصریح کرد: پرداخت حقوق کارگران به سختی انجام می گیرد، تعداد پرسنل تا ۳۰ درصد کاهش یافته و این ۳۰ درصد پرسنل نیز فقط در ۱۰ درصد ظرفیت شرکت کار می کنند، نمی دانیم چه کنیم و چه کسی به فریاد آذرآبی ها می رسد، تا امروز به هر مسئولی که فکر کنید مراجعه کرده ایم، اما مشکلات به قوت خود باقیست، ظاهرا در کشور باب شده است که تا اعتراضی صورت نگیرد کار پیش نرود، اما آذرآبی‌ها تا امروز نجابت کردند و مسائل را در درون شرکت دنبال کرده اند.

عسگری با اشاره به اینکه از خردادماه مدیرعامل شرکت تغییر کرده است، اما تا این لحظه روند رشد محسوسی را شاهد نبوده ایم، گفت: وظیفه مدیریت، جذب کار، پرداخت و افزایش حقوق و تامین ضمانتنامه برای عقد قرارداد است، اما طی ۶ ماهه اخیر اتفاق خاصی نیفتاده است.

گرفتار تحریم داخلی هستیم/دست از سر آذرآب بردارید

وی بیان کرد: گرفتار تحریم داخلی شده‌ایم، اگر بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی دست از سر آذرآب بردارند قطعا می توانیم کار کنیم، اما به دلیل نداشتن ضمانت نامه هیچ کاری برای آذرآب نیست و همین امر باعث کاهش پرسنل شده است و همین ۱۰ درصد فعالیت در شرکت نیز حاصل پروژه های سال‌های گذشته است در غیر این صورت شرکت عملا تعطیل بود.

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب تصریح کرد: اگر طلبکاران قدری دست از سر آذرآب بردارند قطعا این شرکت تا ۵۰ سال آینده فعال خواهد بود، سازمان امور مالیاتی باید براساس تولید، مالیات بگیرد، اما آذرآب که کاری ندارد، اتفاقاتی که در سال های گذشته افتاده، امروز یقه شرکت را گرفته و اجازه نفس کشیدن نمی دهد، متاسفانه در کشور یک نفر میلیون ها دلار تجارت می کند و یک ریال مالیات نمی پردازد، اما شرکت هایی مانند آذرآب گرفتار این بدهی‌ها شده اند و کسی هم کاری نمی کند.

می توانیم تجمع کنیم؛ نجابت می کنیم

عسگری تاکید کرد: کارگران آذرآب هم می توانند اعتراض کنند، اما نمی خواهند بهانه‌ای دست کسی بدهند، نجابت می کنند و مسائل و مشکلات خود را از مجاری قانونی دنبال می کنند، اما قطعا وضعیت موجود را نمی پذیرند و باید به فکر آذرآب بود.

وی با اشاره به جلسه روز یکشنبه اعضای شورای اسلامی کار آذرآب با هیات مدیره شرکت گفت: در این جلسه مصوب شد که ۷۰۰ میلیون تومان برای افزایش حقوق پرسنل اختصاص یابد و این افزایش حقوق از ابتدای اسفندماه لحاظ می شود، اما خواسته اصلی پرسنل عقد قرارداد و جذب پروژه های کاری برای آذرآب است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، مشکلات آذرآب فقط به موارد مذکور خلاصه نمی شود، بخش عمده ای از مشکلات آذراب به مسئله سهام آن بازمی گردد.

با خصوصی‌سازی این شرکت، شخصی به نام «فریبرز پرنا» ۳۰ درصد سهام آذرآب را خرید و در سال ۱۳۹۵ با داشتن بخش عمده ای از سهام، مدیرعامل شد.

وی به عنوان مدیرعامل، با اعتبار شرکت آذرآب تسهیلاتی در حدود ۵۰ میلیارد تومان از بانک کشاورزی اخذ و آن را در بورس سرمایه‌گذاری کرد و در ازای دریافت این تسهیلات، بخشی از سهام شرکت را به عنوان ضمانت به بانک کشاورزی واگذار کرد.

عدم پرداخت تسهیلات از سوی مدیرعامل آذرآب باعث شد که بانک کشاورزی به جای طلب خود سهام ۳۰ درصدی آذرآب را در اختیار گیرد و عملا سهامدار آذرآب شد.

قضیه پرنا و عملکردش آذراب را به دردسرهای زیادی انداخت و بخش مهمی از اعتراضات کارگری هم به همین عملکرد اختصاص داشت.

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب در جلسه با معاون وزیر کار با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی فریبرز پرنا سهامدار سابق شرکت، گفته بود: این فرد ۱۴۸.۵ میلیارد تومان در زمانی که ارزش دلار ۳ هزار تومان بود از شرکت برده است و امروز با ۱۹۰ فقره چک برگشتی مواجهیم که این فرد در کشور خرج کرده است، اما امروز در کشور به راحتی زندگی می کند، باید به این موضوعات رسیدگی کرد.

قصه پرغصه غول‌های صنعتی اراک/صورت آذرآب با سیلی سرخ است

بر اساس این گزارش، بانک کشاورزی به عنوان سهامدار مسلما باید به وضعیت شرکت رسیدگی می کرد اما این اتفاق نیفتاد و بانک نیز در طول این سال ها بارها اعلام کرد که تمایلی به سهامداری شرکت ندارد و همین امر فصل جدیدی را در پرونده آذرآب باز کرد به طوری که اواخر ۹۸ آقازاده استاندار وقت مرکزی اعلام کرد که سهام آذرآب ظرف سه ماه آینده واگذار می شود و حتی یکی از خریداران نیز مپنا عنوان شد.

مسلما واگذاری سهام کار ساده ای نیست، به هر حال تصمیم به واگذاری گرفته شد، ولی تا امروز هیچ اقدامی بابت واگذاری سهام شرکت صورت نگرفته است.

سهام هنوز دست بانک کشاورزی است

به گفته عسگری رییس شورای اسلامی کار آذرآب، سهام همچنان دست بانک کشاورزی است و تنها اقدام صورت گرفته این است که ۱۸۰۰ درصد افزایش سرمایه داده شده است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، مسلما زمانی که سهامداری تمایلی به رشد و ارتقای مجموعه خود نداشته باشد، وضعیتی مشابه وضعیت فعلی آذرآب رقم می خورد و لازم است که قبل از هر اقدامی در شرکت، یک بار برای همیشه تکلیف سهام و سهامدار آذرآب روشن شود تا حداقل هیات مدیره و مدیرعامل بتوانند برای آینده همراه با رونق این شرکت تصمیم گیری کنند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد