hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عزم جدی دولت ومجلس برای حذف رانت ارزی/ پیشنهاد یارانه‌ای مجلس به دولت برای حمایت از معیشت مردم

عزم جدی دولت ومجلس برای حذف رانت ارزی/ پیشنهاد یارانه‌ای مجلس به دولت برای حمایت از معیشت مردم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عزم جدی دولت و مجلس برای حذف رانت ارزی ناشی از ارز ترجیحی، پیشنهاد یارانه‌ای مجلس را تشریح کرد.

احسان ارکانی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: رئیس‌جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه تاکید کرد که مجلس و دولت از سفره و معیشت مردم حمایت می‌کنند و در همین راستا از نمایندگان نیز خواستند که پیشنهادات خود را برای ساز و کار حذف ارز ترجیحی ارائه دهند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: بنده از کلیات لایحه بودجه دفاع کردم تا در جزئیات همانطور که رئیس جمهور گفت بهترین تصمیم‌ها به نفع مردم اخذ شود و دولت و مجلس با هماهنگی کامل در عین حذف رانت ارز ترجیحی در راستای حمایت از معیشت مردم گام بردارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر عزم  جدی دولت و مجلس بر حذف رانت ارزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ دولت باید حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد که ارزش ریالی آن حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ با فرض ادامه پرداخت ارز ترجیحی دولت باید مجددا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کرد که با حذف ارز ترجیحی این رقم آزاد می‌شود. دولت باید اعلام کند این اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ در چه بندهایی گنجانده شده است و میزان دقیق تخصیص این اعتبارات به یارانه نقدی یا اعتباری،‌ یارانه تولید و جبران کسری بودجه دولت اعلام شود.

ارکانی با اشاره به توضیحات وزیر اقتصاد در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: خاندوزی اعلام کرد میانگین یارانه پرداختی به دهک‌های مشمول یارانه حدودا ۱۱۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت که این یارانه به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود.این رقم معادل یک پنجم منابع آزاد شده از حذف ارز ترجیحی است و دولت باید تکلیف چهار پنجم باقی مانده را روشن کند.

وی درخصوص پیشنهادات نمایندگان برای حمایت از اقشار کم درآمد پس از حذف ارز ترجیحی گفت: نمایندگان معتقدند برای حفظ سفره مردم که خط قرمز دولت و مجلس است، باید پس از حذف ارز ترجیحی به هر نفر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت کنیم، پرداخت این مبلغ به ۶۰ میلیون نفر تقریباً ۵۰ درصد منابع حذف ارز ترجیحی را شامل خواهد شد و بقیه منابع نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

ارکانی تصریح کرد: دولت و مجلس اجازه نمی دهند سفره طبقات محروم با حذف ارز ترجیحی دچار مشکل شود.

به گزارش ایرنا،‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه (۱۹دی) کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به تصویب رسانده و با حذف ارز ترجیحی موافقت کردند.

رئیس جمهور که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه به مجلس آمده بود اعلام کرد« بدون فکر برای معیشت مردم ارز ترجیحی حذف نخواهد شد»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد