hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > سکونت یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت فرسوده

سکونت یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت فرسوده

 نماینده وزارت کشور در اجرای طرح ایجاد دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی گفت: یک سوم جمعیت شهری کشور که ۲۰ میلیون نفر را شامل می شود، در بافت‌های ناکارآمد ساکن هستند.
نواب میرزایی روز یکشنبه در جلسه مشترک کار گروه تخصصی فرهنگی در تبریز اظهار داشت: دانشگاه تهران در دهه پنجاه مطالعاتی را در مورد بحث حاشیه نشینی انجام داد که آن زمان میزان افراد حاشیه‌نشین را حدود ۱۵ هزار نفر اعلام کرد.وی با بیان اینکه طبق آمار دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در حال حاضر ۹ تا ۱۱ میلیون نفر ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی هستند، افزود: از دهه هفتاد سکونت گاه‌های غیر رسمی به عنوان پنج آسیب اول کشور مطرح است.میرزایی اظهار داشت: اقدامات مختلفی در سکونتگاه‌های غیر رسمی انجام می‌شود که بر اساس آن، دستگاه‌های اجرایی اعم از کمیته امداد، بهزیستی، علوم پزشکی و شهرداری وارد عمل شده و کارها و هزینه‌های زیادی نیز کرده‌اند اما در نهایت این اقدامات باعث بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی نشده است.
وی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی توسط نهادهای متولی ارائه شده است، افزود: در حوزه اجرا همه برای انجام کارها متفقالقول هستند از این‌رو دفاتر تسهیل‌گری در این محلات تشکیل می‌شود تا به صورت نظام یافته و هدف‌مند بتوانیم این منابع را توسط دستگاه‌های نهادهای مختلف هزینه کنیم.
میرزایی گفت: طبق آسیب‌شناسی انجام گرفته از سوی صاحب نظران، یکی از مهم‌ترین دلایل انفعال، نبود اقدامات هماهنگ و هم پیوند است از این‌رو باید اقدامات به صورت متوالی در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌شد و وقتی چنین نشده آسیب‌های ناشی از کمبود امکانات و یا مشکلات اقتصادی و اجتماعی تشدید شده و به نوعی حل نشده باقی مانده است.
وی با بیان اینکه بخشی از آسیب‌ها در حوزه کلان کشور هست و این در آسیب‌شناسی بسیار تأثیرگذار است، افزود: در عین حال اقدامات خوبی در سطح محلات می‌توان انجام داد.
میرزایی اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی از نظر جمعیت هفتمین استان کشور از نظر سکونتگاه غیر رسمی است و طبق وظیفه محوله وزارت کشور از سوی رهبر معظم انقلاب، سال گذشته ۱۰ استان به عنوان پایلوت انتخاب شد و ۶۹ دفتر تسهیلگری در این استان‌ها تشکیل شد.
وی ادامه داد: با توجه به کسب نتایج خوب در استان‌های پایلوت تصمیم بر آن شد تا در سال جاری ۱۰ استان پایلوت به ۲۲ استان ارتقا یابد که استان آذربایجان‌شرقی نیز جزو این استان‌ها است.
میرزایی افزود: بیشترین دفاتر را در استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و تهران داریم که این محلات با کمبود خدمات محلات، مصالح و نبود مدیریت شهری در این مناطق و مشکلات اقتصادی روبرو هستیم.وی گفت: دفتر تسهیلگری علاوه بر نیاز سنجی، دارا سنجی و آسیب سنجی را نیز انجام می‌دهد که در نهایت مجموع آنها به یک سنتز و تحلیل مناسب می‌رسد که همه دستگاه‌های متولی در آن دخیل هستند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد