hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نماینده مجلس: راه رفع نگرانی غربی‌ها بازگشت آنها به تعهداتشان است

نماینده مجلس: راه رفع نگرانی غربی‌ها بازگشت آنها به تعهداتشان است

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اراده جدی ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین گفت: راه‌حل رفع نگرانی غربی‌ها این است که به تعهداتی که سالها به‌آن پشت پا زده اند، عمل کنند و تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران را بردارند.

بهروز محبی نجم‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها، گفت: تیم مذاکره‌کننده در این دور از مذاکرات با سناریوهای مختلف، تیم کارشناسی و عقبه برخوردار از نظرات مشاوره‌ای تقریباً همه افرادی که درگذشته دخیل در مذاکرات بودند، وارد میدان شده است. به این معنا که مجموعه‌هایی از جریان‌های مختلف در پشت صحنه مشاوره می‌دهند، مذاکرات رصد می‌شود و تیم مذاکره‌کننده در چارچوب اسناد و راهبردهای بالادستی مذاکرات را به پیش می‌برد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای  اسلامی عنوان کرد: از آنجایی آمریکا و اروپا به تعهدات خود عمل نکردند، ایران اقدام به کاهش تعهدات خود کرد و براساس قانون و اتفاقاتی که در نطنز رخ داد، غنی‌سازی ۶۰ درصد در ایران اتفاق افتاد. البته مجلس در ماده یک برای غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد به رییس جمهور اختیار داده است، یعنی سقفی برای غنی‌سازی قرار نداده و قانونا این اختیار را به رییس‌جمهور داد تا بر اساس نیازهای کشور اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: امروز غربی‌ها احساس می‌کنند صنعت هسته ای ایران با سرعت در حال حرکت است و نمی‌خواهند زمان را از دست بدهند،  از مرحله‌ای هم که دوربین‌ها را آفلاین کرده و اجازه ندادیم نظارت آنها در برخی از قسمت‌ها، آنلاین و مستقیم باشد، نگرانی‌هایی برای آنها ایجاد شده است.

محبی‌ نجم‌آبادی تصریح کرد: کاملا واضح است که راه‌حل رفع نگرانی‌ها این است که تحریم‌هایی را که حق مردم نبوده و سال‌ها آن را ایجاد کرده‌ و به تعهد خود پشت پا زدند را بردارند و به تعهدات عمل کنند، قطعاً جمهوری اسلامی کاملا شفاف و حساب شده و براساس سناریوهای مطالعه شده در مذاکرات حضور یافته است.

وی درخصوص مدل مواجهه غرب در مذاکرات هسته ای گفت: مدل مواجهه غرب در قضیه مذاکرات هسته‌ای، عقب‌نشینی سانتیمتری است. آنها چندان راحت عقب‌نشینی نمی‌کنند و به زعم خود تلاش می‌کنند حداکثر امتیازات را بگیرند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: آنها برای گرفتن امتیاز بیشتر از جمهوری اسلامی از راه‌های مختلفی از جمله همین ضرب‌الاجل‌ها استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند فضای تهدیدی هم ایجاد کرده و اینطور عنوان می‌کنند اگر این اتفاق نیفتد محاصره تحریم‌ها شکل شدیدتری به خود خواهد گرفت.  بنابراین می‌خواهند با این دو راهبرد که هم ترس ایجاد کنند و هم عقب‌نشینی‌های سانتیمتری خود را داشته باشند کار را در مذاکرات پیش ببرند.

محبی نجم‌آبادی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای گفت: در نوع نگاه دولت سیزدهم نسبت در مسائلی مانند سهم نفت شاهد هستیم که سند بودجه ۱۴۰۱ چندان متکی به مذاکرات نیست و عمدتا با نگاه به ظرفیتهای داخلی تدوین شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: عدم اتکای بودجه به نفت این پیام روشن را برای آنها دارد که جمهوری اسلامی به تعهداتش پایبند است اما غربی‌ها نباید دچار اشتباه محاسباتی شوند و آنها در نهایت باید به تعهداتشان عمل کنند.

 نجم‌آبادی درباره تاثیر ضرب‌الاجل‌ها در تحت فشار قراردادن هیات ایرانی و دستیابی به توافق جهت کاهش یا توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد: غربی‌ها نسبت به این موضوع که مجلس فضایی را برای دولت باز گذاشته و براساس ماده سقفی برای غنی‌سازی قائل نشده و در موارد بعدی مانند آفلاین کردن دوربین‌ها نگران هستند.

وی ادامه داد: آنها می‌دانند شرایط به شکلی است که هر اندازه زمان بگذرد به نفع آنها نیست بنابراین می‌خواهند هرچه سریع‌تر این موضوع جمع شود و البته ما هم بر این موضوع مشروط بر اینکه آنها به تعهدات خود برای رفع تحریم‌ها عمل کنند، متعهد هستیم.

مجلس و دولت اهتمام ویژه‌ای بر خنثی‌سازی تحریم‌ها دارند

محبی نجم‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور متوقف شده و غرب به‌دنبال اصلاح نظام تحریم‌ها است، گفت: در مواجهه با تحریم‌های اعمال شده، دو رویکرد بنیادین رفع‌ تحریم‌ها و خنثی‌سازی‌تحریم وجود دارد و مجلس و دولت اهتمام ویژه‌ای بر خنثی‌سازی تحریم‌ها دارند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید با شرایط موجود تصمیم بگیریم و در عین حال که نگاهی به رفع تحریم‌ها داریم، راه‌های خروج از تحریم و دور زدن آن را به شکل جدی پیگیری کنیم و از ظرفیت‌های ارتباطات و پیمان‌های منطقه‌ای و همکاری با شرکای راهبردی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم رفع خودتحریمی های داخلی گفت: بسیاری از موانع در داخل وجود دارد که باید رفع شوند و موضوعی که رهبر معظم انقلاب در شعار سال درخصوص پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مطرح کردند باید همواره در دستور کار باشد.

محبی‌نجم‌آبادی با بیان اینکه برای سامان دادن اوضاع کشور نیازمند تغییرات جدی در داخل هستیم، عنوان کرد: اقدامات مجلس از جمله قانون تسهیل کسب و کارها که در کمیسیون جهش تولید به‌شکل جدی پیگیری شد، از مسائل و قوانین جدی است که مجلس با هدف هموار کردن راه اداره کشور و خنثی سازی تحریم‌ها تصویب کرده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد