hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > افخمی: «قولچاق»، مشکل امنیتی دارد و «مسیح پسر مریم»، فیلم بدی است

افخمی: «قولچاق»، مشکل امنیتی دارد و «مسیح پسر مریم»، فیلم بدی است

بهروز افخمی که یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم جشنواره چهلم فجر بود، تاکید کرد «قولچاق» فیلم واقعا خوبی است، ولی چون مشکل امنیتی دارد، پذیرفته نشد. او بد و ضعیف بودن «مسیح پسر مریم» را هم دلیل رد شدن این فیلم دانست.

به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین، «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و «قولچاق»، ساخته اصغر یوسفی‌نژاد، دو فیلمی هستند که پذیرفته نشدن‌شان در چهلمین جشنواره فیلم فجر، سر و صداهای بسیاری به پا کرده است. برای آگاهی از چند و چونِ رَدِ این دو فیلم، به سراغ بهروز افخمی، یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره رفتیم که او، پذیرفته نشدن این آثار را دو دلیل کاملا متفاوت دانست.

اولین چیزی که با شنیدن نام «مسیح پسر مریم»، به ذهن می‌رسد این است که شاید فیلمی تاریخی-مذهبی باشد، اما موضوع آن درباره یک فاحشه‌خانه قبل از انقلاب است؛ دختری که در این مکان کار می‌کند، مجبور است برای مراجعه‌کنندگان سفارش بیاورد و در این مسیر، اتفاقات عجیبی برایش رخ می‌دهد و ... این فیلم را سازمان اوج تهیه کرده است که مدیرانش، چند روز پیش برای دفاع از آن، نشستی مطبوعاتی هم برگزار کردند و گفتند برخی با این سازمان به طور ساختاری مشکل دارند.

بهروز افخمی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، در پاسخ به این پرسش که «شما با سازمان اوج مشکل دارید یا فیلم‌ «مسیح پسر مریم» واقعا شایسته حضور در جشنواره نبود، گفت: «نه، من با اوج مشکل ساختاری ندارم. «مسیح پسر مریم»، اصلا فیلم خوبی نیست، مانند نقاشی بچه‌ها است. کار ما این بود که یک‌سری فیلم را انتخاب کنیم  و هیچ‌گاه برخوردی سیاسی با فیلم‌ها نداشتیم، اما این فیلم واقعا فیلم حوصله سَر بری است و تحمل کردن آن تا پایان، بسیار کار سختی بود. آن را تا پایان دیدم و به نظرم فیلم بدی است.»

او درباره نیمه کاره بودن این فیلم گفت: «این ریسک است که وقتی فیلمبرداری یک فیلم به پایان نرسیده است، اثر را ارسال کنند تا هیئت انتخاب آن را بررسی کند. محمدحسین مهدویان هم ۷۵ دقیقه از کارش را به جشنواره فرستاد، اما همان اثر نصفه، هم آغاز و هم پایان داشت. به مهدویان هم گفتم که اگر جای تو بودم، این کار را انجام نمی‌دادم. در جواب گفت: «من می‌خواهم ریسک کنم چون دوست دارم کارم در جشنواره حضور داشته باشد، اگر به نظر شما تکلیف فیلم مشخص نیست، آن را رد کنید». موضوع همین است، وقتی کسی فیلمش را نیمه کاره به جشنواره می‌فرستد، باید ریسک این ماجرا را بپذیرد. با توجه به آن چیزی که دیدیم، دانستیم که «مسیح پسر مریم»، فیلم خوبی از آب در نمی‌آید.»

        

        ◾️

        ◾️

        ◾️ 

«قولچاق» را ما رد نکردیم، پروانه نمایش نگرفت

«قولچاق»، ساخته اصغر یوسفی‌نژاد، یکی از فیلم‌هایی بود که به گفته بهروز افخمی در هنگام نمایش برای هیات انتخاب، بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما به دلیل آن‌که زبانش ترکی بود و زیرنویس‌های آن‌ هم بسیار سریع رد می‌شد، نتوانست در جشنواره پذیرفته شود.

افخمی درباره دلیل کنار گذاشتن فیلم سینمایی «قولچاق» از جشنواره توضیح داد: «به ما گفتند این فیلم برای حضور در جشنواره پروانه نمایش نمی‌گیرد، چون دست روی حساسیت‌ها گذاشته و از نظر امنیتی، شاید خطرساز شود. نمی‌توان گفت که این اثر رویکرد سیاسی دارد، اما به هر حال این فیلم برای پخش شدن در جشنواره پروانه نمایش نگرفت. اما برای اکران در سینما، پروانه نمایش خواهد گرفت.»

او درباره مشکل زیرنویس فیلم گفت: «می‌توانستیم داستان را دنبال کنیم اما زیر نویس‌ها را نه، چون بسیار بلند بود و سریع تغییر می‌کرد، هیچ‌یک از اعضای هیات داوران، ترکی بلد نبودند، همین باعث شد هیات انتخاب متوجه داستان نشود و حتی فکر می‌کردند فیلم بدی است اما من می‌خندیدم. از من پرسیدند تو که تا این اندازه می‌خندی، داستان فیلم چیست؟ یک مقدار از فیلم را برای آن‌ها شرح دادم و متوجه شدند که فیلم خوب است، اما در نهایت رد شدن فیلم، از جانب هیات انتخاب نبود.»

یک فیلم تازه به جشنواره می‌آید؟

عضو هیات انتخاب جشنواره چهلم فجر، در پاسخ به این سوال که آیا فیلمی وجود دارد که در صورت عدم اعمال اصلاحات از جشنواره حذف شود، گفت: «نه، فقط یک فیلم وجود دارد که به عوامل گفتیم اگر اصلاحیه‌ها را انجام دهید، می‌توانید وارد بخش مسابقه شوید.»

او درباره چگونگی این اتفاق گفت: «یا باید یک فیلم از فهرست حذف شود، یا باید تعداد فیلم‌ها بیشتر از ۲۲ فیلم شود که مسعود نقاش‌زاده بسیار در مقابل آن مقاومت دارد. احتمال این‌که تعدادی از این فیلم‌ها نرسند، بسیار زیاد است ولی اگر همه‌اش به موقع رسید، دبیر جشنواره می‌تواند تعداد آثار حاضر در جشنواره را به ۲۴ فیلم برساند.»

۵۷۲۴۵

منبع: khabaronline-1589697

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد