hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درخواست طالبان از تاجیکستان و ازبکستان برای بازگرداندن بالگردهای افغانستان

درخواست طالبان از تاجیکستان و ازبکستان برای بازگرداندن بالگردهای افغانستان

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از کانال خبری طلوع نیوز افغانستان، عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع طالبان گفت: ما بارها از دولت های تاجیکستان و ازبکستان خواستار بازگرداندن بالگردها شده ایم و البته آنها هم در این مورد نظر خودشان را دارند و هنوز بالگردها را پس نداده اند.  
طلوع نیوز از وجود بیش از ۴۰ بالگرد خبر می دهد، اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از آنها در تاجیکستان و چه تعداد در ازبکستان است.
مناقشه بر سر بالگردهای خارج شده از افغانستان بین طالبان و دولت تاجیکستان، چند روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل آغاز شد.
پیشتر گزارش های خبری اشاره کرده بودند که طالبان موفق شد چند بالگرد و هواپیمای جنگی افغانستان را از ازبکستان بازپس گیرد.
طلوع نیز ۴ ژانویه (۱۴ دی) خبر داد که لطیف الله حکیمی مدیرکل کمیسیونی که فرودگاه های افغانستان را تحت کنترل دارد، گفت که دولت سابق افغانستان ۱۶۴ هواپیما در اختیار داشت که ۸۱ مورد آن هنوز در کشور است.
براساس اعلام مقام های طالبان، از مجموع ۸۱ هواپیمای نظامی، در حال حاضر تنها ۴۱ هواپیما از قدرت عملیاتی برخوردار است.
بیش از نیمی از هواپیماهای نظامی افغانستان در جریان فروپاشی دولت سابق این کشور در اواسط ماه اوت ۲۰۲۱، به خارج از کشور منتقل شده است.
حکیمی تاکید کرد که مقام های سابق افغانستان و نظامیان این کشور ده ها هواپیما را به تاجیکستان، ازبکستان، امارات متحده عربی و آمریکا منتقل کرده اند. طالبان بارها تلاش برای بازپس گیری این هواپیماها را آغاز کرده است.
مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی ۲۶ اوت ۲۰۲۱ (۴ شهریور) گزارش داد که بیش از ۴۵ فروند هواپیمای نیروی هوایی افغانستان اواسط این ماه از کشور خارج شده است که احتمالا دلیل آن این بود که به دست طالبان نیافتند.
تصاویر ماهواره از فرودگاه بین المللی تِرمِز ازبکستان که ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) گرفته شد، چند فروند هواپیمای نظامی افغانستان را در فرودگاه به نمایش می گذاشت.
مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی تاکید کرد که این هواپیماها و بالگردها در تصاویری از فرودگاه که ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) گرفته شد، وجود خارجی نداشت که نشان می داد توقفشان در فرودگاه ترمز ازبکستان موقتی بوده است و به مکان دیگری منتقل شده اند.
تصاویر به دست آمده در روز ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) از فرودگاه بین المللی باختر در تاجیکستان نشان داد که ۱۶ فروند هواپیما که قبلا در فرودگاه بین المللی ترمز مشاهده شده است، به این مکان انتقال یافته اند.  
مرکز مزبور تاکید کرد که از سرنوشت هواپیماهای باقی مانده و همه بالگردهایی که در ابتدا در فرودگاه ترمز مشاهده شده است، اطلاعی در دست نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد