hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آغاز فراخوان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

آغاز فراخوان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از برگزاری دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت تحت عنوان «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار علیمحمد نائینی در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از برگزاری دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت تحت عنوان «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» خبر داد و گفت: در این ایام که مصادف با سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی است پوستر فراخوان این دوسالانه رونمایی خواهد شد و به سمع و نظر مخاطبین مخصوصاً پژوهشگران، نویسنده‌ها، ناشرین و مراکز علمی و پژوهشی کشور خواهد رسید.

وی اظهار کرد: سال گذشته اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در دو قسمت کتاب و رساله‌های دکتری با موضوع دفاع مقدس و مقاومت انجام شد و استقبال نسبتاً خوبی از این دوسالانه صورت گرفت و برنامه اختتامیه نیز با حضور سردار سرلشکر پاسدار باقری، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، برگزار شد.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اضافه کرد: مطالبات سرلشکر باقری در آن مراسم در باب مسائل پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت ایجاب می‌کرد تا ما دومین دوره را با قدرت هرچه بیشتری دنبال و آن را اجرایی نماییم.  به همین منظور باتدابیری که اندیشیده شد و تأیید و تصویب هیئت‌مدیره مرکز، قرار بر این شد تا همزمان با دومین سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، فراخوان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت اعلام شود و از پژوهشگران، نویسنده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای این رویداد فرهنگی دعوت به عمل آید.

وی ضمن تأکید بر ضرورت پژوهش در حوزه دفاع مقدس،  متذکر شد: یکی از موضوعاتی که دشمنان نظام در جنگ روایت‌ها به دنبال آن هستند این است که بتوانند از جنگ هشت‌ساله، روایت‌های ناصحیح خودشان را ارائه بدهند و علیه دفاع مقدس و ارزش‌های آن هجمه وارد کنند. جنگ روایت‌ها، جنگ کاملاً عینی و ملموسی است که گروه‌های متعددی چه در داخل و چه در خارج از کشور درصدد هستند تا از این مقوله استفاده کنند و با برخورداری از قدرت رسانه‌ای بتوانند ارزش‌های دفاع مقدس را زیر سؤال ببرند.

سردار نائینی افزود: همین‌ها ایجاب می‌کند تا ما مقوله پژوهش در عرصه دفاع مقدس و مقاومت را به‌طورجدی دنبال کنیم و بهای لازم را به آن بدهیم تا روایتی صحیح از حوادث جنگ و تاریخ جنگ به عمل بیاید و دشمنان نتوانند با روایت‌های ناصحیح خودشان فرهنگ دفاع مقدس را مخدوش کنند.

وی به مطالبه رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان مبنی بر جهاد تبیین و ورود در این عرصه اشاره و اظهار کرد: ایشان درخواست کردند به‌خصوص جوانان وارد این عرصه شوند و تبیین‌های لازم را در رابطه با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس و سایر موضوعاتی که به‌نوعی مربوط به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است دنبال کنند؛ یعنی همان‌طور که اساس انقلاب اسلامی و پیدایش آن ناظر بر تبیین و بصیرت بخشی بوده است، استمرار و حفاظت از انقلاب و دفاع مقدس هم ناظر بر تبیین و بصیرت بخشی است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه ما باید به‌موقع موضوعات مختلف دفاع مقدس را تبیین کنیم تا روایت صحیحی از دل آن دربیاید و بر سایر روایت‌ها غلبه پیدا کند، گفت: در کنار همه اقدامات خوبی که در ژانرها و سبک‌های مختلف، خاطره، داستان، شعر و کارهای هنری انجام می‌گیرد قاعده این اتفاقات باید پژوهش در موضوعات دفاع مقدس باشد.

وی با ابراز تاسف از مغفول ماندن موضوعات پژوهشی متذکر شد: این در حالی است که موضوعات پژوهشی بستر و محمل را فراهم می‌کند تا سایر نویسنده‌ها بتوانند بر اساس یک روایت صحیح، کارهای دیگر را ارائه دهند و ما با توجه به همه این ضرورت‌ها دنبال این هستیم که دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت را با قوت هرچه‌تمام‌تر به‌پیش ببریم تا ان‌شاءالله بحث پژوهش در عرصه دفاع مقدس و مقاومت برای فرهیختگان ما به یک گفتمان تبدیل شود.

سردار نائینی به موضوعات دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره و عنوان کرد: بر طبق فراخوان این دوره، پژوهشگران، نویسندگان و ناشران می‌توانند آثار خود را که طی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر شده و رساله‌های دکتری که در این دو سال دفاع شده است بر اساس موضوعات نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، بین‌الملل، تاریخی و اقتصادی به دبیرخانه این دوسالانه ارسال نمایند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس  خردادماه ۱۴۰۱ را آخرین زمان ارسال آثار پژوهشی به دبیرخانه جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد