hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ایران دلایلی موجهی برای بی‌اعتمادی به آمریکا دارد

ایران دلایلی موجهی برای بی‌اعتمادی به آمریکا دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پس‌ران‌هایی برای جلوگیری از مذاکره وجود دارد و این پس‌ران‌ها نتیجه گفت: ایران هنوز خروج آمریکا از برجام و بی‌عهدی‌های آن را فراموش نکرده لذا دلایل موجهی برای بی‌اعتمادی به ایالات متحده دارد.

نوذر شفیعی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره روند مذاکرات وین در دور هشتم، گفت: زمانیکه اظهارنظرهای رضایت بخشی از روند مذاکرات وین شنیده می‌شود، معلوم است که در پشت میز مذاکره اتفاقات مهمی حادث شده است که مذاکره کنندگان را به اظهار نظر مثبت درباره روند مذاکرات وادار می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: بنابراین این اتفاقات به نوعی تعدیل خواسته‌ها و مطالبات از سوی طرفین است. یعنی به عبارتی  به نظر می‌رسد غربی‌ها از خواسته‌های حداکثری خود عدول کرده‌اند و به سمت میانه حرکت می‌کنند. اگر این روند درست باشد، مشخص است که کند بودن مذاکرات در دور هفتم ناشی از دو چیز بوده است؛ یکی بی‌اعتمادی‌های موجود و دیگری محک شدن طرفین، لذا همانطور که مقامات کشورمان هم بارها تاکید کردند این غربی‌ها هستند که باید در مذاکرات جدی باشند و به سمت خواسته‌ها و انتظارات معقول حرکت کنند.

شفیعی تصریح کرد: اما نکته مهمی که وجود دارد این است که نگرانی‌هایی نسبت به آینده وجود دارد. آنچه که آمریکا را وادار به تعدیل مطالبات کرده این است که درگیری آمریکا با چین در موضوع تایوان و درگیری با روسیه در موضوع اوکراین است و همینطور تلاش آمریکا برای کاهش نیروهای خود در آسیای غربی و البته هوشمند ساختن این حضور است، از سوی دیگر ایران همواره ثابت کرده است که به دنبال فعالیت های هسته‌اش صلح آمیز است و در مذاکرات برای رسیدن به توافق جدی است لذا این عوامل نیروهای پیشران هستند که می‌تواند در حرکت دادن به مذاکرات به سمت جلو تاثیرگذار باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پس‌ران‌هایی هم برای جلوگیری از مذاکره وجود دارد و این پس‌ران‌ها نتیجه بی‌اعتمادی‌هایی است که طرف‌ها به یکدیگر دارند، گفت: اول اینکه ایران هنوز خروج آمریکا از برجام را فراموش نکرده است و دوم اینکه تهدید جمهوری‌خواهان برای خارج شدن از توافق با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۲ کنگره و ۲۰۲۴ ریاست جمهوری و ترس شرکت‌های بزرگ غربی به دلیل از خروج مجدد آمریکا، وارد تعاملات پایدار با ایران نشوند لذا ایران حق دارد که به طرف غربی به خصوص آمریکایی‌ها در مذاکرات بدبین باشد و بحث تضمین و راستی‌آزمایی را مطرح کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد