hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اصول تمیز کردن موکاپات و نکات تمیزکاری قهوه جوش

اصول تمیز کردن موکاپات و نکات تمیزکاری قهوه جوش

برای تمیز کردن موکاپات و داشتن تجربه ای عالی از نوشیدن قهوه می توانید هر چند وقت یکبار به شکل اساسی دستگاه خود را با جوش شیرین و سرکه شست و شو داده و سپس به خوبی آن را خشک نمایید.

یکی از خوشایندترین لحظات برای برخی افراد نوشیدن قهوه یا اسپرسو در کنار خانواده و دوستان می باشد. اما تمیز کردن موکاپات یا همان قهوه جوش بعد از آن می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

روش تمیز کردن موکاپات

در صورتی که شما نیز به طعم قهوه و اسپرسو علاقه مند هستید، حتما روزانه حداقل دو مرتبه از موکاپات استفاده می کنید. تمیز کردن و تمیز نگه داشتن موکاپات باعث می شود تا بتوانید در مدت زمان طولانی تری از آن استفاده نمایید و در واقع بیشتر برایتان کار کند. اما مهم است که با شیوه صحیح تمیز نمودن موکاپات آشنا باشید. مسلما موکاپ را بعد از هر بار استفاده با آب آبکشی می کنید، اما برای این که دانه های قهوه ای رنگ در طولانی مدت روی آن نمانند و رنگ موکاپات را تغییر ندهند، باید هر چند وقت یکبار قهوه جوشتان را به شکل اساسی تمیز نمایید.

موکاپات و روش تمیز نمودن آن


اگر در مکان هایی زندگی می کنید که آب شهری رسوب بالایی دارد، بهتر است ماهی یکبار موکاپات خود را به شکل اساسی بشویید و تمیز نمایید. اما اگر استفاده زیادی از آن می کنید دو مرتبه در سال شستن اساسی کفایت می کند.

تمیز نمودن درست موکاپات

تمیز کردن موکاپات زمان بالایی از شما نخواهد گرفت، ولی باید به برخی از قسمت های آن توجه بیشتری نمایید و در زمان شست و شو حتما آن را محکم در دست بگیرید تا لغزنده بودن مایع و صابون باعث افتادن آن نشود. موضوع دیگر این است که قبل از شستن قهوه جوش حتما بگذارید تا کاملا خنک شود و داغ نباشد.

مراحل تمیز نمودن موکاپات


برای تمیز کردن موکاپات روش ها و مراحلی پیشنهاد شده است که بهتر است به ترتیب مراحل تمیزکاری را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: 

نحوه صحیح تمیز کردن شیشه‌ها در زمان خانه تکانی

تمیزکاری خونه ، کدام وسایل هر روز باید تمیز شوند

نحوه تمیز کردن محل تخلیه آب ماشین ظرفشویی

تمیز کردن سینک گرانیتی

قبل از هر چیز موکاپات را خالی نمایید

اولین و ساده ترین مرحله برای تمیز کردن موکاپات خالی نمودن آن می باشد. برای اینکار قسمت بالایی، پیستون و قسمت های دیگر آن را از هم جدا نموده و سپس باقی مانده قهوه را از آن خارج نمایید. این عمل را می توانید با قاشق های پلاستیکی یا ابزار دیگر انجام دهید. در زمان استفاده از ابزارهای فلزی مراقب باشید که به موکاپات صدمه ای نرسد.

تمیزی و نظافت موکاپات

نکته دیگر این است که بهتر است باقی مانده قهوه را در سینک ظرفشویی خود نریزید، زیرا در طولانی مدت می تواند سبب گرفتگی سینک شما شود. می توانید آن را در سطل زباله ریخته یا از آن به عنوان کود برای گل و گیاه استفاده نمایید. سعی نمایید تا حد ممکن قهوه مانده در موکاپات را از آن خارج نمایید، اگر کمی قهوه ماند مشکلی ندارد می توانید با ریختن آب آن را خارج نمایید.

تمیز نمودن موکاپات و قهوه جوش

انجام شست و شویی سریع و جدا نمودن اجزا

 قهوه جوش خود را با آب داغ به مقدار کافی پر نمایید و در دریچه را کنار بزنید و پیستون را فشار دهید تا تمام قسمت ها خیلی خوب شسته شوند، ذره های مانده در صافی نیز باید به خوبی تمیز و پاک گردند. اگر هم نشد در ادامه با تمیز نمودن این قسمت شما را آشنا خواهیم نمود. وقتی که دستگاه را کاملا با آب تمیز نمودید، آب داخل آن را خالی نمایید و قسمت های مختلف آن را جدا نموده، در صورتی که موکاپات شما به سختی باز می شود از دفترچه راهنمای آن استفاده نمایید. در برخی موارد باید از انبردست و پیچ گوشتی استفاده نمایید.

تمیز کردن موکاپات و قهوه جوش

جدا نمودن اجزا مختلف قهوه جوش های فرانسوی تا حدی آسان می باشد و فقط باید برخی از قسمت های مشخص شده را فشار دهید تا از هم باز شود. در دسته ای دیگر از آن ها نیز باید از ابراز خاصی استفاده شود. در هر حال خیلی سخت نیست و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. در زمان باز نمودن اجزا مکان قرارگیری آن ها را به خاطر بسپارید تا در زمان سرهم نمودن دچار مشکل نشوید. می توانید از مراحل کار فیلم بگیرید تا در زمان سرهم کردن به آن مراجعه نمایید و اشتباهی صورت نگیرد.

مراحل تمیز نمودن درست موکاپات

در زمان شستشو از جوش و شیرین و سرکه استفاده نمایید

در اکثر منازل جوش شیرین و سرکه یافت می شود. از این رو می توانید از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن موکاپات استفاده نمایید. مقدار یکسانی از سرکه و جوش شیرین را در ظرفی بریزید و در حین کار از دستکش استفاده نمایید. ترکیب کردن این دو ماده باعث ایجاد کف خواهد شد و کاملا طبیعی می باشد. پس از چند لحظه کف فر خواهد نشست، ولی لازم نیست تا آن زمان صبر نمایید، با کمک یک اسفنج و قلم مو پلاستیکی مواد را به تمام قسمت های موکاپات خود بمالید و اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه در همان حال باقی بماند.

تمیز کردن و نظافت موکاپات

جوش شیرین ماده ای عالی به منظور از بین بردن جرم و کثیفی های مختلف در اجزا قهوه جوش می باشد. سرکه نیز برای خنثی نمودن بوی نامطبوع و از بین بردن دیگ جرم ها مفید می باشد و کمک کننده است. این دو ماده در موارد بسیاری از آشپزخانه کمک کننده هستند. بعد از گذشت ۵ دقیقه قسمت های مختلف قهوه جوش خود را بررسی نمایید. در صورتی که جرم زیادی نبود می توانید با کشیدن اسفنج رویش آن را پاک کرده و در آخر با آب بشویید.

در صورتی که هنوز کثیفی ها باقی بودند با کمک قلم مو پلاستیکی آن را تمیز نمایید، صفحه صافی آن که بسیار حساس است و دارای منفذ ریز می باشد بسیار مهم است. از این رو می توانید صافی را با قلم مو و جوش شیرین مجددا تمیز کرده و در ادامه تمام قسمت ها را با آب داغ به خوبی بشویید.

تمیز نمودن صحیح موکاپات

در آخر کار نباید هیچ بوی بد حتی بوی سرکه به مشام برسد و تمام قسمت ها باید به خوبی تمیز باشند. اگر کثیفی به جا مانده بود با ماده ای روغنی دیدید دوباره از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده نمایید و آن را تمیز کنید.

در زمان تمیز نمودن موکاپات قسمت های بیرونی را فراموش نکنید، در این نواحی مقداری قهوه خشک شده وجود خواهد داشت. پس بدنه را نیز به خوبی تمیز نمایید.

موکاپات و تمیز نمودن این دستگاه

بعد از خشک شدن اجزا، موکاپات را سرهم کنید

در ادامه تمیز کردن موکاپات وقتی که تمام قسمت ها به خوبی تمیز شدند، اجازه دهید تا خشک شود. می توانید از دستمال مناسب برای خشک کرده استفاده نمایید یا چند ساعت بگذارید بماند تا خشک شود. ماندن هر نوع رطوبت بر روی موکاپات و قهوه جوش می توند باعث شود تا با گذشتن زمان قسمت های فلزی زنگ بزنند تا ایجاد کپک شود. بعد از خشک شدن کامل اجزا آن ها را به دقت سرهم نمایید و همه چیز را دقیقا سر جای خود قرار دهید.

موکاپات و تمیز کردن آن

نکات مهم در زمان تمیز کردن قهوه جوش

زمانیکه برای بار اول بخواهید قهوه جوش یا موکاپات خود را بشویید، امکان دارد برخی موارد را ندانید یا فراموش نمایید که موضوعی است کاملا عادی! برای این که تمام مراحل را خوب انجام دهید زمان نیاز دارید. در ادامه به چند مورد که باید در این زمان به آن توجه داشته باشیم اشاره شده است.

  • روغن قهوه را فراموش نکنید

شاید فکر کنید که در قهوه ترکیب روغنی وجود نداشته باشد. اما با دقت به لیوان قهوه، حتما یک لایه نازک، رنگارنگ و براق روی سطح قهوه را خواهید دید. زمانی که قهوه دم کشیده می شود، بعد از نوشیدن مقداری روغن در ته فنجان باقی می ماند که قابل دیدن است، مگر اینکه فنجان کمی تیره رنگ باشد. البته در این صورت هم با کمی دقت می توان آن را دید. از این رو برای تمیز نمودن موکاپات از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده می شود. همچنین در صورت اینکه بوی صابون برایتان مشکلی ندارد می توانید از صابون های مخصوص استفاده نمایید. وقتی تمام اجزا را به خوبی و با دقت بشویید اثر روغن باقی نمی ماند.

تمیز نمودن موکاپات

  • برای تمیزکاری شیشه موکاپات از قلموی فلزی و سیمی و شوینده ها استفاده نکنید

برای سلامت پوست خود و همچنین سلامت قهوه جوش خود بهتر است از ابزار فلزی استفاده نکنید. شیشه ها به مرور زمان خش برخواهند داشت و نقاط فلزی نیز خش خش می شوند.

  • هر قسمت را جداگانه خشک نمایید

خشک نمودن قسمت های مختلف به خصوص، صافی و پیستون و دریچه قهوه جوش سبب می شود تا هیچ زنگ زدگی روی دستگاه ایجاد نشود و باعث افزایش طوب عمر دستگاه شما خواهد شد. همچنین خشک نمودن خوب قسمت های مختلف موکاپات باعث می شود تا قارچ و کپک در قسمت های مختلف مرطوب رشد نکنند.

روش تمیز کردن موکاپات

  • موکاپات را برای مدت زمان بیشتری تمیز نگه دارید

قسمت مهم نظافت قهوه جوش این است که بعد از هر بار شست و شو از موکاپات خود مراقبت نمایید. به عنوان مثال اگر روزی دو مرتبه از قهوه جوشتان استفاده می نمایید نباید هر بار آن را با دستورالعمل گفته شده بشویید. اما در طول هفته دو بار قهوه جوش خود را خوب بشویید.

روش درست برای تمیز کردن موکاپات

  • اجازه ندهید دانه های قهوه ساعت ها در قهوه جوش بمانید

باقی ماند دانه های قهوه در قهوه جوش باعث می شود تا قهوه ای بعد که دم می کنید طعم کهنگی داشته باشند و همینطور شستن اصلی دستگاه برایتان مشکل شود. از این رو دقت داشته باشید که به منظور تمیز نمودن موکاپات تمام قهوه باقی مانده را از دستگاه خارج نمایید تا عواقب بدی به دنبال نداشته باشد. ماندن قهوه باعث می شود تا صافی زمان زیادی با روغن قهوه در تماس باشد.

تمیز کردن دستگاه موکاپات

  • در صورت نیاز قطعات دستگاه را تعویض نمایید

قهوه جوش می تواند بعد از مدتی قدیمی شود، برخی از قسمت های دستگاه تا مدت ها کارایی دارند. ولی برخی از قسمت ها مثل صافی یا پیستون می توانند خراب شوند یا بشکنند. در این زمان ها بهتر است قطعاتی که به خوبی عمل نمی کنند را تعویض نمایید و قطعه ای جدید جایگزین نمایید. در مواردی هم امکان دارد مجبور شوید دستگاه موکاپات خود را به طور کامل عوض کنید و نوع جدید آن را جایگزین کنید.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد