hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > شناسایی نشانه‌هایی از کانه‌زایی طلا و مس در خراسان‌جنوبی

شناسایی نشانه‌هایی از کانه‌زایی طلا و مس در خراسان‌جنوبی

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از شناسایی ذخایر طلا، مس طبیعی، آنتیموان، روی و مس به صورت "مالاکیت" و "آزوریت" در چهارمین ماه از آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان‌جنوبی خبر داد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، مهندس محمدباقر درّی از شناسایی ذخایر طلا، مس طبیعی، آنتیموان، روی و مس به صورت "مالاکیت" و "آزوریت" در چهارمین ماه از آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: مطالعات و نمونه‌گیری‌های انجام شده توسط کارشناسان بخش‌های مطالعات ژئوشیمی تاکنون بیانگر کانه‌زایی بسیار خوب در پهنه خراسان‌جنوبی است که مطالعات انجام شده در بخش اکتشافات سیستماتیک نیز این دستاوردها را تایید می‌کنند.

وی از طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان‌جنوبی به عنوان پروژه‌ای بزرگ یاد کرد و ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی با انجام مطالعات در سه لایه زمین‌شناسی، اکتشافات سیستماتیک و مطالعات ژئوشیمی به‌طور همزمان با این حجم بسیار بالا و سرعت و دقت گسترده در تاریخ خود یک رکورد منحصربه‌فرد در پهنه‌ای به وسعت تقریبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع به جا گذاشته است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه فعالیت اکتشافی سازمان در پهنه بیرجند شامل دو مجموعه اکتشافات سیستماتیک و اکتشافات ژئوشیمیایی است، اظهار کرد: همه مراکز استانی در این پروژه همکاری بسیار نزدیکی با ما داشتند و همکارانمان در مرکز مشهد با انجام اکتشافات‌ سیستماتیک مربوط به حدود ۷ برگه از ۲۰ برگه در بخش اکتشافات سیستماتیک کمک فراوانی به ما کردند.

دری با اشاره به این‌که تاکنون مجموعه آنالیز انجام شده برای اکتشافات سیستماتیک بالغ بر ۳ هزار و ۱۴۵ نمونه است، یادآور شد: می‌توان گفت در حدود ۸۰ درصد از برگه‌های اکتشافی پیشرفت بالای ۷۰ درصد مشاهده می‌شود که البته وقفه‌ کوتاهی برای اخذ نتایج آنالیز مرحله اولیه نمونه‌های برداشته شده جهت دستیابی به نتیجه بهتر ایجاد شد.

به گفته وی اکتشاف ژئوشیمی انجام شده شامل ۲۰ برگه است که البته با مشکلات و مسائل پیش‌روی خود  مواجه است؛ زیرا اکتشاف‌گر بایستی همه مناطق را بررسی کند و به ازای هر یک کیلومتر مربع یک نمونه را برداشت کند و این امر فرآیندی بسیار دشوار است که در این امر از همکاران خودمان در مراکز استانی نیز کمک گرفتیم و خوشبختانه همدلی و همکاری مناسبی را شاهد بودیم.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه در سه فاز مطالعات صحرایی انجام شده ۹۹ درصد مطالعات صحرایی ژئوشیمی به پایان رسیده، به طوری که ۲۰ برگه کار ژئوشیمی با پایان رسیدن مرحله سوم برداشت مطالعات ژئوشیمی انجام شده است، ادامه داد: مطالعه بر حدود ۲ هزار نمونه کانی سنگین انجام شده است و نمونه‌های کانی سنگین بایستی مرحله آماده‌سازی را طی کنند.

وی با بیان این‌که از حدود دو هزار نمونه پیش‌بینی شده حدود ۴۳۳ نمونه‌ برای مطالعات به دست کارشناسان بخش کانی سنگین رسیده، افزود: بالغ بر ۵۷۰ نمونه هم برای لاوکشویی و بروموفرم‌گیری ارسال شده و می‌توان گفت تا پایان فاز سوم کار شستشوی حدود ۶۵۰ نمونه‌ باقیمانده انجام می‌شود که این امر به مدد کار همزمان همکارانمان در بخش مطالعات صحرایی و همچنین همکاران بخش آزمایشگاهی در تهران و مراکز استانی میسر شده است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: حدود ۴۳۳ نمونه آماده شده در حال مطالعه از سوی کارشناسان مستقر در بیرجند (نوشین مهربان و آناهیتا منصوری) و در مرکز تهران (مهندس حسینی و مهندس شامی) است.

وی با بیان این‌که مطالعات ژئوشیمی و اکتشافات سیستماتیک به صورت مکمل و تکمیلی و  همزمان با یکدیگر در حال انجام است، گفت: این موفقیت حاصل یک کار تیمی است و بایستی از مدیران مجموعه اکتشافات ناحیه‌ای، اکتشافات غیرفلزی و کلیه کارشناسان و همکاران فعال در این پروژه تشکر کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد