hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آمریکا عامل اصلی ترور سردار شهید سلیمانی است

آمریکا عامل اصلی ترور سردار شهید سلیمانی است

معاون بین الملل قوه قضائیه با بیان اینکه متهمان به ترور سردار سلیمانی اکثرا در بدنه دولت آمریکا هستند گفت: ایالت متحده مسوول مستقیم ترور سردار شهید قاسم سلیمانی است.

به گزارش ایرنا، کاظم غریب آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که شامگاه یکشنبه ۱۲ دی پخش شد افزود:  ۱۲۵ مظنون و متهم در پرونده ترور سردار شهید سلیمانی شناسایی شدند که اکثریتشان وابسته به دولت آمریکا هستند.
وی ادامه داد: در کنار این متهمان، برخی کشورهای دیگر نیز اقداماتی را داشته اند که پیگیری شده است.

معاون بین الملل قوه قضاییه با اشاره به وقوع این حادثه در عراق تصریح کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران این است که در همکاری با دولت عراق به عنوان کشور محل وقوع جرم، تمامی عاملان، آمران و مسببان این جنایت تروریستی شناسایی شده و عدالت درباره آنان اجرا شود.

ترامپ در راس ترور شهید سلیمانی

غریب آبادی با اشاره به نقش ترامپ در شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: در رأس عاملان و آمران این جنایت تروریستی؛ رئیس جمهوری سابق آمریکا قرار دارد، ترامپ کسی است که اذعان می‌کند دست به چنین اقدام تروریستی زده و این را برای خود افتخار می‌داند. اقرار او در محاکم بین المللی به عنوان یک سند قابلِ استناد محسوب می‌شود.
وی عنوان کرد: پرونده جنایت ترور سردار حاج قاسم سلیمانی در بُعد کیفری در حال رسیدگی است و به زودی این پرونده تکمیل خواهد شد.
معاون بین الملل قوه قضائیه در خصوص برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی در ایران و جایی غیر از محل وقوع جرم، افزود: رسیدگی به این پرونده؛یک حق خواهی و عدالت خواهی جهان است، البته عراق هم به عنوان کشور محل وقوع جرم بی شک دیدگاهی صالحانه نسبت به رسیدگی به این جنایت دارد.

غریب آبادی ادامه داد: دولت عراق پرونده‌ای را در این باره تشکیل داده و با دولت این کشور در این باره همکاری های را داشته ایم. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان پرچمدار مبارزه با تروریسم تبعه‌ جمهوری اسلامی ایران است و ما هم طبق قانون مجازات اسلامی در امر رسیدگی به این پرونده، صالح هستیم و رسیدگی خواهیم کرد.

وی توضیح داد: اقدام ما برای ورود به این پرونده با توجه به اینکه موضوع مربوط به جرام وارده به اتباع کشورمان است مبنای قانونی دارد و این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است.

معاون بین الملل قوه قضاییه با بیان اینکه پیش دستی کردن آمریکایی ها در پرونده سردار شهید قاسم سلیمانی مبنای قانونی ندارد گفت: طبق ماده‌ ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، باید اقدامی مسلحانه یا تجاوز مسلحانه‌ای شکل گرفته باشد تا در مقابل آن یک دفاع مشروع از سوی کشوری انجام شود. حتی احتمال یک اقدام مسلحانه هم نمی‌تواند بهانه‌ای برای دفاع مشروع و اقدام تروریستی باشد.

غریب آبادی تاکید کرد: سردار سلیمانی در شب شهادت در عملیاتی غیر نظامی و غیر رسمی بود و برای بردن پیامی به منظور حل مسائل منطقه ای، راهی عراق شده بود. معتقدیم این حرکت تروریستی می تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد.

وی تصریح کرد: هیچ شخص و نهادی از جمله شرکت، ارگان، کشور، فرد و جریانی که در ترور سردار شهید سلیمانی دست داشته نمی تواند و نباید از رسیدگی در مصونیت قرار گیرد.

معاون بین الملل قوه قضاییه عنوان کرد: ملت ایران پس از انقلاب اسلامی دائم از سوی نظام سلطه تحت فشار و آسیب بوده چراکه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد مستقل روی پای خود بایستد و در همه این سالها در برابر نظام استکبار ایستادگی کرده است.

غریب آبادی گفت: تکلیف ما این است که تسلیم نظام سلطه و ناعادلانه نشویم و بکوشیم تا کشورها همدست عاملان و آمران تحریم‌های ایران و همدست اقدامات تروریستی علیه کشورمان در فشارهای سیاسی از سوی افکار عمومی قرار گیرند. 

احمد مؤمنی راد عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران میز در این برنامه در ارتباط زنده تصویری، اقدام آمریکا در خصوص ترور سردار قاسم سلیمانی را نامشروع و غیرقانونی عنوان کرد و افزود: این اقدام در مجامع حقوقی بین الملل اصلاً پذیرفتنی نیست.

قاضی سلمان پورمریدی رئیس شعبه ۵۵ حقوقی تهران امور بین الملل نیز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه، پرونده ترور سردار سلیمانی را از دو جنبه‌ی حقوقی و کیفری حائز رسیدگی دانست و افزود: نکته‌ جالب و حائز اهمیت این پرونده اینجاست که مردم به صورت خودجوش دادخواست‌هایی به شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ارسال می‌کنند که این اتفاق برای اولین بار در حال وقوع است.
وی ادامه داد: اغلب دادخواست‌ها نسبت به رسیدگی به خسارات روحی، معنوی و مادی که با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به مردم وارد آمده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد