hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > متقی: مکتب سردار سلیمانی، مکتب قدرت، گفتمان و ائتلاف است

متقی: مکتب سردار سلیمانی، مکتب قدرت، گفتمان و ائتلاف است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، مکتب سلیمانی را مکتب قدرت، گفتمان و ائتلاف عنوان کرد و گفت: دیپلماسی زمانی خوب است که نیروی نظامی قوی وجود داشته باشد و اگر نیروی نظامی قوی نباشد دیپلماسی تاثیر نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ابراهیم متقی روز یکشنبه در سومین همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی؛ مکتب شهید سلیمانی الگوی جریان حلقه‌های میانی تمدن‌ساز» با اشاره به شاخص‌های اثربخش مکتب شهید سلیمانی، گفت: مکتب راهبردی سردار سلیمانی با روش شهیدان محمد بروجردی و ناصر کاظمی شباهت بنیادی دارد. زمانی که از مکتب راهبردی صحبت می‌کنیم به این معناست که یک نوع تمایز و نوآوری وجود دارد و ممکن است سال‌ها در یک ساختار نظامی و دفاعی و امنیتی باشیم اما الگوی کار ما تکراری و اثباتی باشد.  

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: کشورهایی چون ایران که درگیر فضای انقلاب می‌شوند با بحران‌های ساختاری، منطقه‌ای و بین‌المللی روبرو می‌شوند. بنابراین مجموعه‌هایی می‌توانند جایگاه لازم را به دست بیاورند و الگوی رفتاری آنها به مکتب تبدیل شود که موافقانی داشته باشد، کارشان متناسب با ساخت اجتماعی و سیاسی و همچنین راهبردی باشد.

متقی با طرح این پرسش که کنش شهید سردار سلیمانی با چه هدفی شکل گرفت، یادآور شد: کنش شهیدان محمد بروجردی و ناصر کاظمی در کردستان با هدف اقتدار ملی، نظم و ثبات درون ساختار اجتماعی به انجام رسید اما رویکردی که شهید سلیمانی داشت اقتدار ملی را به نظم منطقه‌ای پیوند داد.

وی ادامه داد: در بحران‌های منطقه‌ای از سوریه، یمن، عراق گرفته تا افغانستان، می‌ببینید چه نیرویی ثبات‌ساز و چه نیرویی آشوب‌ساز است. آمریکایی‌ها آشوب را با برهم زدن موازنه شکل می‌دادند.   

این کارشناس مسائل بین الملل،  مکتب سلیمانی را مکتب قدرت، گفتمان و ائتلاف عنوان و اضافه کرد: زمانی که نیروهای ما در سوریه مورد هدف قرار گرفتند سردار سلیمانی بلندی‌های جولان را هدف قرار داد که این نشاندهنده یک نوع درک تاکتیکی مبتنی بر انعطاف پذیری در میدان است.

متقی افزود: دیپلماسی زمانی خوب است که نیروی نظامی قوی وجود داشته باشد و اگر نیروی نظامی قوی نباشد دیپلماسی تاثیر نخواهد داشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد