hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > روز درخت‌کاری در تقویم ایران چه روزی است ؟

روز درخت‌کاری در تقویم ایران چه روزی است ؟

روز درخت‌کاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است. در مجله دلگرم با ما همراه شوید تا در این مورد بیشتر بدانیم .

روز درخت‌کاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است. در ایران، ۱۵ اسفندماه هر سال است.

روز درخت‌کاری در ایران هفته منابع طبیعی از ۵ تا ۱۲ مارس برای گرامی‌ داشتِ گیاهان تعیین شده‌ است. روز درختکاری در کشورهای بسیاری گرامی داشته می‌شود.

separator line

تاریخ دقیق روز درخت‌کاری در تقویم 1400






تاریخ دقیق روز درخت‌کاری در تقویم 1400 شمسی مصادف است با: روز یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

separator line

تاریخ دقیق روز درخت‌کاری در تقویم قمری


تاریخ دقیق روز درخت‌کاری سال 1400 در تقویم قمری مصادف است با: ٣ شعبان ١٤٤٣

separator line

تاریخ دقیق روز درخت‌کاری در تقویم میلادی


تاریخ دقیق روز درخت‌کاری سال 1400 در تقویم میلادی مصادف است با: 6 March سال 2022

separator line

روز درختکاری و نام گذاری آن در تقویم ملی ایران از کجا می آید؟


همانطور که گفتیم، ۱۵ اسفند در تقویم ملی ایران به روز درختکاری نام گذاری شده است. اما این روز از کجا می آید؟ درختکاری در ایران دارای پیشینه تاریخی و جزء سنت های دیرینه ایرانیان باستان بوده است.





تاریخچه روز درخت کاری

در زمان های قدیم ایرانیان جشن های بزرگ و خاصی داشته اند، یکی از این جشن ها درختکاری بوده که هر سال در ۱۵ اسفند نیز مردم با حضور در باغ ها و جنگل ها اقدام به کاشت نهال های جوان می کردند.

این رسم تاکنون نسل به نسل در ایران ادامه پیدا کرده است و ما هم اکنون هم روز درختکاری را با یکدیگر جشن می گیریم و درخت می کاریم، در واقع با این کار ایرانیان با هدیه دادن یک نهال به طبیعت پیشواز بهار و زیبایی با شکوهی می روند که در انتظارمان است.




۱۵ اسفند آغاز روز درختکاری

فواید درخت بر روی زندگی بشر


فواید درخت بر روی زندگی بشر

در تمام کتب دینی و غیر دینی کاشت درخت و نگهداری از آن همواره حائز اهمیت بوده است، به طور کلی درختان جزئی از منابع طبیعی و ملی هر کشوری به شمار می روند و متعلق به محیط زیستی هستند که همه افراد در آن زندگی می کنند.

تک تک افراد جامعه از هوای پاک و لطیفی که درختان به وجود می آورند، تنفس می کنند و می تواند زندگی سالمی داشته باشند. این تنها یکی از سودهای بسیار درختان است که اکسیژن مورد نیاز انسان ها را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، هرگز نباید نقش درختان در جلوگیری از بروز سیل را نادیده گرفت، در شهرهایی که احتمال بروز سیل وجود دارد این درختان هستند که می توانند کمک بزرگی در جلوگیری از خرابی های احتمالی را کنترل کنند.



اما این روزها با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش های اساسی دیگری را هم در زندگی انسان ها ایفا می کنند، به طوری که درختان یکی از منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر و الوار محسوب می شوند.

دیگر نقش مهم درختان در زندگی انسان ها درمان است. بله از دیرباز تا کنون گیاهان نقش مهمی و حیاتی برای درمان بسیاری از بیماری ها ایفا کرده اند. برای مثال سال ها از پوست درخت بید برای کاهش تب بیماران استفاده می کرده اند.

انسان پس از شناخت ماده تب بر بید (سالیسین) توانست از روی آن آسپرین را بسازد که دارویی مسکن و تب بر است. برای درمان بیماری مالاریا نیز از پوست درختی به نام (سین کونا) استفاده شده است. پوست درخت این گیاه ماده ای به نام (کینن) دارد که میکروب مالاریا را می کشد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد