hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نوسازی تجهیزات ۷ هزار هکتار از اراضی زیر دست دو سد بزرگ استان مرکزی

نوسازی تجهیزات ۷ هزار هکتار از اراضی زیر دست دو سد بزرگ استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۲ هزار هکتار اراضی زیر دست این سدها قرار دارد که تا کنون تجهیزات آب و خاک حدود ۷ هزار هکتار این از آنها نوسازی شده‌ است.

فرزاد کوهدانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۶۲ هزار هکتار اراضی مستعد اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون ۷۱ هزار هکتار این اراضی به انواع سامانه‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند و دو هزار هکتار نیز در دست اجراست.

وی افزود: افزایش هزینه های اجرای طرح های سامانه نوین آبیاری از جمله مشکلات در این حوزه است که متاسفانه به علت تورم ایجاد شده هزینه ها نیز افزایش یافته، کاهش اعتبارات تخصیصی نیز از دیگر مشکلات در این حوزه بوده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: دولت به ازای هر هکتار، بسته به نوع سیستم، درصدی را به عنوان اعتبار بلاعوض دولتی پرداخت می کند که تقریبا بین ۷۰ تا ۸۵ درصد هزینه های سیستم است و مابقی نیز باید از سوی کشاورزان به عنوان سهم برآورد زارعین تامین شود.

کوهدانی بیان کرد: سالانه بازای هر هکتار ۱۵ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض از سوی دولت پرداخت می شود و کشاورز باید در این راستا ابتدا درخواست خود را اعلام و سپس از طریق شرکت های مجاز طراحی، طرح تهیه کرده و در کمیته فنی تصویب و تامین اعتبار و در نهایت پرداخت شود.

وی با یادآوری وجود ۲ سد بزرگ الغدیر ساوه و ۱۵ خرداد دلیجان در این استان گفت: ۱۲ هزار هکتار اراضی زیر دست این سدها قرار دارد که تاکنون تجهیزات آب و خاک حدود ۷ هزار هکتار آنها نوسازی شده‌ است. ۱۰ هکتار مربوط به سد ساوه و ۲ هکتار زیردست سد دلیجان است.

کوهدانی بیان کرد: درخصوص ۲ رودخانه قمرود و قره‌چای در استان مرکزی، از مجموع ۲۵ هزار هکتار اراضی زیر دست این رودخانه‌ها ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار به شبکه‌های فرعی ۳ و ۴ تجهیز شده‌ است.

وی ادامه داد: در تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش داریم که تا الان حدود ۴۹ هزار هکتار از این اراضی تجهیز شده و مابقی نیز به مرور زمان با ابلاغ اعتبارات در دست اجرا خواهد بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد