hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > به کمترین میزان بستری بیماران کرونایی در تهران رسیده‌ایم/ تا دو ماه آینده سویه غالب در کشور اومیکرون خواهد بود

به کمترین میزان بستری بیماران کرونایی در تهران رسیده‌ایم/ تا دو ماه آینده سویه غالب در کشور اومیکرون خواهد بود

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: در کودکان به طور کلی با افزایش بیماری‌های تنفسی و ویروسی در این فصل از سال مواجه هستیم و بخشی از آنها موسوم به آنفولانزا و بخشی دیگر از آن نیز منتسب به اومیکرون است.

«نادر توکلی»، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درارتباط با وضعیت شیوع کرونا در تهران به خبرنگار ایلنا گفت: تعداد بیماران بستری کرونا در بیمارستان‌های تهران بسیار کاهش یافته و از کمترین حد نسبت به کل طول سال برخوردار است. ما در پایین ترین نقطه شیوع بیماری هستیم. اومیکرون درحال حاضر در تهران آمده است و همزمان با آنفولانزای فصلی نیز مواجهیم.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: تعداد مراجعات بیمارستان ها در حوزه سرپایی۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر در روز است که لزوما همه آنها کرونا نیست و خیلی از این موارد آنفولانزاست اما به دلیل اینکه اومیکرون به مرور در بین بیماران کرونایی سویه غالب می‌شود، تقریبا در مورد بسیاری از مواردی که موسوم به آنفولانزا هستند، ابتلا به اومیکرون مطرح است. طبیعتا دادن تست پی سی آر کمک کننده است که این موارد کرونا هستند یا خیر.

توکلی در ادامه گفت: در سطح کشور نیز تمهیداتی اندیشیده شده است و همزمان با شیوع اومیکرون در کشورهای اروپایی ورود تبعه این کشورها به ایران ممنوع شده است، اما گسترش اومیکرون وابسته به مسائل متعددی است و سرعت شیوع آن بستگی به این دارد که تا چه اندازه پروتکل ها رعایت شود. 

او در ارتباط با خبری مبنی بر شیوع یک بیماری ویروسی در کودکان در مشهد با علایم مانند آنفولانزا مانند مشکلات گوارشی که حدس زده می‌شود به اومیکرون منتسب باشد، گفت: به طور کلی بخشی از بیماران کرونایی در سنین زیر ده سال چنین علایمی مانند مشکلات گوارشی دارند؛ بسیاری از این موارد بستری می‌شوند و اسهال و استفراغ مقاوم به درمان دارند.

بیشتر بخوایند: علائم کرونای اومیکرون چیست؟

توکلی گفت: از قبل چنین علایمی بوده و همچنان هم وجود دارد و در میان برخی از گونه های آنفولانزا نیز قبل از کرونا چنین علایمی به خصوص در فصول سرد سال مشاهده شده است. بنابراین این یافته جدید و پدیده ای غیرعادی نیست. در کودکان به طور کلی با افزایش بیماری های تنفسی و ویروسی در این فصل از سال مواجه هستیم. بخشی از آنها موسوم به آنفولانزا است و بخشی از آن نیز منتسب به اومیکرون است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مستندی نداریم که یک نوع بیماری ویروسی شبه اومیکرون در کودکان در حال افزایش باشد، گفت: شیوع بیشتر از حالت طبیعی مشاهده نشده است. ما با افزایش بیماران تنفسی کودک به ویژه زیر ده سال مواجه هستیم اما بخش عمده ای از این افزایش با رشد سالیانه آنفولانزای فصلی مرتبط است. سه سال پیش همین موقع چنین اتفاقی رخ می‌داد. بنابراین به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم این اتفاق غیرطبیعی و جدید است. 

او درارتباط با وضعیت شیوع آنفولانزا در کشور گفت: آنفولانزا امسال افزایش محسوسی نسبت به سال قبل ندارد و به ویژه کشندگی‌اش امسال بسیار پایین است و در چند روز اخیر موارد فوت مربوط به آنفولانزا نداشته ایم. 

توکلی در ادامه گفت: تهمیدات ستاد کرونا برای واکسیناسیون تاکید بر دوز بوستر است و در کنار آن رعایت پروتکل‌ها یعنی زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی حاشیه امنی ایجاد می‌کند که بیماری شدید و مرگ افزایش پیدا کند. مراکز واکسیناسیون نیز با همان ظرفیت گذشته فعال و پاسخگوی مردم هستند. 

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: باتوجه به اینکه اومیکرون در بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از یک ماه سویه غالب می‌شود، مستند شدن این مساله را به کیت های تشخیص منوط می دانیم. پیش بینی ما این است که تا دو ماه آینده سویه غالب در کشور اومیکرون خواهد بود. در حال حاضر هر بیماری که تست کرونای او مثبت شود، به نظر می‌رسد عمدتا اومیکرون باشد. 

توکلی گفت: وضعیت رعایت پروتکلها در تهران کاهش پیدا کرده است و تجمعات باید طبیعتا با رعایت پروتکلها باش زیرا می توانند از نظر شیوع امیکرون نگران کننده باشد. توصیه ما این است که درحال حاضر برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری تجمعات غیرضروری انجام نشود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد