hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نیمه شعبان 1400 چه روزی است؟ + تاریخ ولادت امام زمان در اسفند

نیمه شعبان 1400 چه روزی است؟ + تاریخ ولادت امام زمان در اسفند

1401/04/6 , 16:21
روز نیمه شعبان در تقویم ایران چه روزی است؟ در این نوشته، اطلاعات کاملی در مورد تاریخ دقیق روز نیمه شعبان در سال 1400 (تاریخ شمسی، قمری و میلادی)، دلیل نام گذاری روز نیمه شعبان و… را برای تان گردآوری کرده ایم.

نیمه شعبان سالروز تولد حضرت مهدی (عج)، است. در برخی روایات، شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب‎ها دانسته شده است. گروهی از شیعیان در این شب به شب زنده‌داری و اعمال مذهبی مشغول می‌شوند. برخی از اهل سنت و طریقت‌های تصوف نیز به فضیلت این شب معتقدند.

بر اساس گزارش‎های تاریخی و طبق دیدگاه مشهور شیعه پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ق روز تولد امام زمان(عج)، داوزدهمین امام شیعیان است که در غیبت به سر می‌برد. دسته‎ای از روایات، حاکی از اهمیت نیمه شعبان به همین سبب است .

جشن نیمه شعبان از جشن‌های بزرگ شیعیان است که به مناسبت میلاد امام مهدی (عج) برگزار می‎شود. در ایران، مسجد جمکران و در عراق، کربلا محل تجمع شیعیان در نیمه شعبان است. روز نیمه شعبان در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی است و روز جهانی مستضعفان نام گرفته است.

تاریخ دقیق نیمه شعبان 1443 در تقویم سال 1400

روز نیمه شعبان در ایران، 15 شعبان زادروز امام مهدی (عج) است. و به علت قمری بودن تاریخ تولد امام مهدی (عج) در ایران روز نیمه شعبان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است. جالب است بدانید در سال 1400 دو نیمه شعبان داریم یکی در دوشنبه، 9 فروردین 1400 که نیمه شعبان 1442 بود و دیگری در جمعه، 27 اسفند 1400 که نیمه شعبان 1443 می باشد .



پروفایل عید نیمه شعبان و ولادت امام زمان


تاریخ دقیق روز نیمه شعبان سال 1400 در تقویم شمسی

تاریخ دقیق روز نیمه شعبان سال 1400 در تقویم شمسی مصادف است با:

جمعه، 27 اسفند 1400
1400/12/27

تاریخ دقیق روز نیمه شعبان سال 1400 در تقویم قمری 1443

تاریخ دقیق روز نیمه شعبان سال 1400 در تقویم قمری 1443 مصادف است با:

15 شعبان 1443
1443/08/15

استوری تبریک نیمه شعبان و ولادت امام زمان




تاریخ دقیق روز نیمه شعبان سال 1400 در تقویم میلادی 2022

تاریخ دقیق روز نیمه شعبان سال 1400 در تقویم میلادی 2022 مصادف است با:

18 March 2022
2022/03/18

عکس نیمه شعبان

تاریخ ولادت امام زمان (عج) در سال 1400



نیمه شعبان


نیمه شعبان در کشورهای دیگر:

برگزاری مراسم نیمه شعبان فقط مختص به ایران نیست. از دیگر کشورهایی که چنین مراسمی آن هم به شکل وسیع برپا می‌کنند، می‌توان به کشورهای عراق، لبنان، مصر، بحرین، یمن و آذربایجان اشاره کرد. همچنین کشورهایی مانند افغانستان، هند، پاکستان، امارات متحده عربی، تونس و مراکش که در آن‌ها شیعیان در اقلیتند نیز مراسم وسیعی به همین مناسبت برگزار می‌شود. حقیقت امر این است که آن‌چه که بیش از همه برگزاری مراسم نیمه شعبان را آسان‌تر می‌کند، اعتقاد برخی از فرقه‌های مهم به حجت بن حسن و ظهور اوست.

ایران

مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونق‌تر است. تدارکات ویژه‌ای که دولت و مردم برای این روز می‌بینند، بسیار وسیع است. چراغانی‌های وسیع، برگزاری جشن، مولودی‌خوانی های عمومی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیئت‌های مردمی انجام می‌شود، برای یادبود این روز برگزار می‌شود. این روز در ایران، روز جهانی مستضعفان نامیده می‌شود.

عراق

از آنجا که بر اساس احادیث شیعیان، زیارت حسین بن علی اهمیت زیادی دارد از این رو جشن نیمه شعبان را در کربلا و در کنار حرم حسین بن علی برگزار می‌کنند. بسیاری از این زائران پیاده به کربلا می‌روند. قربانی کردن، چراغانی، غذا دادن به فقرا، عیدی دادن و دید و بازدید هم در این روز انجام می‌شود.

مصر

در مصر علاوه بر شیعیان، سنی‌ها نیز این روز را جشن می‌گیرند. مولودی‌خوانی مهم‌ترین برنامهٔ جشن نیمه شعبان در ایران است.

بحرین

این روز در تقویم رسمی کشور تعطیل نیست، اما بحرین در این روز به صورت نیمه تعطیل است. عیدی دادن، دعا و مولودی‌خوانی در مسجدها و خوردن شام ویژه این شب از کارهایی است که بحرینی‌ها انجام می‌دهند.

یمن

در یمن مردم در خیابان به جشن گرفتن این روز می‌پردازند و رقص خنجر انجام می‌دهند.

هند

مسلمانان هند بر این باورند که خدا آیندهٔ تمام مردان را با احتساب تمام اعمال گذشته آن‌ها در شب برات (نیمهٔ شعبان) رقم می‌زند. در واقع شب برات به معنی شب بخشش یا روز کفاره است. شیعیان آن را به عنوان شبی که دوازدهمین و آخرین امامشان، امام ابو محمد قاسم ( مهدی) متولد شده‌است، جشن می‌گیرند. مردم دعا و نماز می‌خوانند و تمام شب قرآن مقدس را تلاوت می‌کنند به این امید که خداوند اعمال آن‌ها را ببخشد. مسلمان در اوایل صبح به گورستان‌ها سر می‌زنند و گل می‌برند و فاتحه می‌خوانند برای آرامش نزدیکان درگذشته‌شان.


امتیاز: 2 (از 6 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 24 فروردین 1401 13:32
    بی نهایت خوبه