hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دستورالعمل‌های بهسازی سازه‌ها بعد از زلزله بم که با تغییر مدیران به حاشیه رانده شد !

دستورالعمل‌های بهسازی سازه‌ها بعد از زلزله بم که با تغییر مدیران به حاشیه رانده شد !

دانشیار پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به تجربیات موفق مهندسان در بهسازی سازه‌ها در شهر بم بعد از زلزله ویرانگر این شهر در سال ۸۲ گفت: بعد از این زلزله جامعه مهندسان دستورالعمل‌های خوبی برای بهسازی سریع سازه‌ها ارائه کردند که در پیچ و خم‌های تغییر مدیریت به حاشیه رانده شدند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا دکتر عبدالرضا سروقد مقدم در وبینار تخصصی به مناسبت سالگرد زلزله مخرب ۵ دی ۱۳۸۲ و روز ایمنی زلزله و کاهش بلایای طبیعی، زلزله بم را نقطه عطف در کشور دانست که جامعه علمی و فنی کشور برای ارتقای کاهش ریسک مخاطرات تلاش کردند، افزود: این زلزله در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ با بزرگای ۶.۵ رخ داد و در مدت ۱۲ ثانیه شهر زیبای بم را ویران کرد و بیش از ۲۶ هزار نفر در آن کشته شدند.

وی با بیان اینکه این زلزله تاثیراتی بر جامعه مهندسی و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازه‌ها داشته است، اظهار کرد: مشکل اصلی کشور در مواجهه با مخاطرات آن است که جمع بندی‌های دقیقی از تبعات ارائه نمی‌شود و همواره این سوال اساسی مطرح است که مهندسان و بخش‌های فنی در زمان رخدادهای زلزله چه نقشی دارند؟

سروقدمقدم با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از سوی جامعه مهندسان در بعد از زلزله بم، یادآور شد: بعد از این رخداد لرزه‌ای گروهی از مهندسان که در ابتدا متشکل از ۶ محقق در این حوزه بود، به منظور تخمین میزان خسارات ساختمان‌های موجود در شهر بم اقدام به برآوردهای اولیه کردند که در این برآوردها ۱۲۰۰ سازه را قابل بهسازی و ۸۰۰ سازه را تخریبی تشخیص دادند.

دانشیار پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه مطالعات این تیم تجربه بزرگی برای جامعه مهندسی کشور در حوزه بهسازی و طراحی سازه‌ها در کشور شد، ادامه داد: از این تجربه به منظور برآورد میزان خسارت سازه‌ها در زلزله سیلاخور استان لرستان در سال ۸۵ استفاده شد و طی آن میزان آسیب‌های وارد شده به سازه‌های موجود در منطقه برآورد شد.

سروقدمقدم، با اشاره به بهره گیری از روش بهسازی ساده سازه‌ها برای مدارس گفت: علاوه بر آن بر اساس آن دستورالعملی برای بهسازی مدارس دو طبقه تهیه شده که اجرای آن در دستور کار قرار دارد.  

این محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با بیان اینکه این الگوی بهسازی در سال ۹۲ ویرایش دوم آن تدوین شد، اظهار کرد: از این دستورالعمل پروژه اتاق امن در مدارس در دستور کار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفت که در نهایت با چالش‌هایی مواجه شد.

وی اقدام دیگر در زمینه بهسازی سازه‌ها را پروژه شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: شهرداری تهران پروژه بزرگی برای بهسازی ساختمان‌های موجود با استفاده از روش‌های سریع و ارزان با ارائه تسهیلات بانکی را در دستور کار قرار دارد که این مطالعات از ساختمان‌های میدان انقلاب آغاز شد.

وی با بیان اینکه دستورالعملی که برای بهسازی سریع سازه‌ها از بم آغاز شد و در زلزله سیلاخور استان لرستان ادامه یافت، در نهایت به سرنوشت دردناک و غمباری دچار شد، در این باره توضیح داد: این الگو که از سال ۸۸ برای بهسازی سازه‌های موجود تدوین شده بود، برای تصویب به ماجراهای سال ۸۸ برخورد کرد و با تغییر مدیران و تحولات سیاسی به حاشیه رفت و رسیدگی به آن به ۱۰ سال بعد موکول شد و برای بار دوم این دستوالعمل‌ در سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت، ولی مجددا دچار شرایط کشور و تغییر مدیران شهرداری شد، ولی از سال گذشته به روز رسانی آن انجام شد، اما به دلیل تغییر مدیران این طرح به حاشیه رانده شد.

سروقدمقدم با اشاره به تصویب صلاحیت نظام مهندسی و بهسازی لرزه‌ای گفت: این طرح از سال ۹۱ در دستور بررسی و تصویب قرار داشت که در نهایت در سال جاری به تصویب رسید و بر اساس آن در سال جاری اولین آزمون صلاحیت برگزار شد و از این طریق موضوع بهسازی سازه‌های متداول رسما در دستور کار قرار گرفت.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد