hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > "امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

در تیم امید ستاره‌های زیادی حضور دارند با یک هدف مشترک؛یعنی شکستن طلسم نرفتن به بازی‌های المپیک.

مریم روحی: تیم ملی امید ایران خسته از تمام ناکامی ها و طلسم ها جان تازه ای گرفته بود که دوباره وارد حاشیه شد.در حالی که تصور می شد امیدها با مهدوی کیا به یک ثبات و آرامشی خواهند رسید اما حضور این مربی در یک بازی دوستانه دردسرساز شد و حواشی زیادی را برای او ایجاد کرد.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

چند روز پس از این اتفاق هم استوری مهدوی کیا و البته واکنش ها به اتفاقات اخیر گمانه زنی در خصوص قطع همکاری تیم ملی امید با او را قوت بخشید.نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که حواس فدراسیون فوتبال باید حسابی جمع یک چیز باشد؛اینکه این بچه ها و این نسل در هیچ کجای حواشی اخیر قرار ندارند و نباید آینده شان خراب شود.تیم امید سال هاست که حسرت رفتن به المپیک را می خورد و این بار نسل فعلی تمام تلاش شان این است که خط قرمزی بکشند روی تمام حاشیه ها.روی تمام ناکامی ها و روی تمام حسرت هایی که نسل های قبل از خودشان خورده اند.آنها اگر مهدوی کیا رفتنی شد باید خیلی سریع سرمربی جدید خودشان را بشناسند و تمام فکر و ذکرشان یک چیز باشد،شکستن طلسم ها.

این اسامی را ببینید؛سینا عبداللهی، محمد خدابنده لو، سلطانی مهر، میلاد کر، یاسین سلمانی، علیرضا رضایی، امیرحسین حسین زاده، امیرعلی صادقی و سبحان خاقانی، سامان فلاح، محمد مهدی محبی و علیرضا کوشکی، محمدجواد کیا، محمد مهدی احمدی، محمد حسین زواری، امید حامدی فر،محمدامین حزباوی، علیرضا باویه، مهدی لموچی، آریا برزگر ،فرزان دانا، حسین نخودکار، یونس اکبرپور، رضا کاخساز، مهدی هاشم نژاد از جمله بازیکنان تیم ملی امید را در انتخابی المپیک 2024 پاریس تشکیل می دهند.نسلی که اگر حمایت فدراسیون بالای سرشان باشد طلسم بیش از چهل و خرده ای سال را خواهند شکست.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

بیشتربخوانید:

در ادامه به بررسی طلسم تیم ملی فوتبال امید ایران در راهیابی به بازی های المپیک پرداخته ایم.رقابت هایی که بیش از 40 سال است که  به بهانه های مختلف جای ایران در آن خالی بوده است.

المپیک ۱۹۶۴ توکیو

تا قبل از المپیک بارسلون تیم های بزرگسال دراین بازی ها شرکت می کردند و تمام تیم ها با بهترین بازیکنان و ترکیب کامل در رقابت های انتخابی شرکت می کردند.در ۱۹۶۴ توکیو ایران با پیروزی مقابل پاکستان، عراق و هندوستان راهی بازی ها شد. در این تیم پرویز دهداری کاپیتان بود و افرادی چون محراب شاهرخی، حمید شیرزادگان، کامبیز جمالی، حمید جاسمیان، همایون بهزادی، غلامحسین نوریان، محمد رنجبر، عزیز اصلی، مصطفی عرب، منصور امیرآصفی حاضر بودند. این تیم حاشیه داشت و هفت بازیکن شاهین به خاطر مسائل غیرفوتبالی در تیم ملی حاضر نشدند.

المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی

در این دوره به علت میزبانی رژیم اشغالگر قدس و آغاز جنگ ۱۹۶۸ بین اعراب و اسرائیل ایران مسابقات را تحریم کرد.

 المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

تیم ملی با حضور ستاره ای به نام ناصر حجازی مجوز حضور در این بازی ها را گرفت. در مونیخ ایران یکی از مهم ترین پیروزی های تاریخ خود را مقابل برزیل کسب کرد و یک بر صفر پیروز شد.حاشیه این تیم هم حضور محمد رنجبر به عنوان سرمربی تیم در بازی ها بود که جانشین محمود بیاتی شد.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۱۹۷۶ مونترال

ایران در این دوره با حشمت مهاجرانی در المپیک حاضر شد اما سهمیه را اوفارل کسب کرده بود. تیم ملی در این دوره از گروهش صعود کرد اما با شکست ۲ بر یک مقابل شوروی از رقابت ها کنار رفت.

المپیک ۱۹۸۰ مسکو

تیم ملی برای سومین بار پیاپی سهمیه بازی ها را کسب کرد اما به خاطر اشغال افغانستان توسط شوروی، ایران بازی ها را تحریم کرد.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس

این دوره هم به خاطر تحریم بازی ها تیم ملی در المپیک حاضر نشد.

المپیک ۱۹۸۸ سئول

تیم پرویز دهداری که ۱۴ بازیکن مهم آن کناره گیری کرده بودند راهی به المپیک پیدا نکرد. شکست مقابل کویت باعث ناکامی تیم ملی از صعود به بازی ها شد. احمدرضا عابدزاده و کریم باوی جزو ستارگان ناکام دهداری بودند.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۱۹۹۲ بارسلون

در این دوره برای اولین بار تیم های زیر ۲۳ سال در بازی ها شرکت کردند. حسن حبیبی سرمربی گری تیم ملی را برعهده داشت؛ تیمی که افشین پیروانی، یحیی گل محمدی، بهزاد داداش زاده، میرشاد ماجدی، رضا شاهرودی و خداداد عزیزی را هم درترکیب داشت و نام علی دایی خط خورد! گمانه زنی های مبنی بر تبانی امارات و قطر به ضرر ایران در رسیدن به المپیک صورت گرفت.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا

انور حاجیبادیچ  و یورگن گده در دو مقطع سرمربی تیم ملی امید شدند؛ انور ۷ ماه و گده ۶ ماه! در نهایت بعد از برکناری این دو حسن حبیبی به تیم ملی برگشت اما او هم ناکام ماند و تیم ملی راهی المپیک نشد. در این تیم ستاره هایی چون مهدی مهدوی کیا، مرحوم مهرداد میناوند، کریم باقری، مهدی پاشازاده، داریوش یزدانی، ادموند بزیک، احمد مومن زاده، نیما نکیسا و اسماعیل حلالی حاضر بودند!

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی

صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ باعث غفلت مسئولان از المپیک شد. ابراهیم قاسمپور سرمربی تیم ملی امید بود و با این تیم قهرمان غرب آسیا شد اما قبل از انتخابی المپیک مربی خارجی به تیم آمد! ایگور کوردس که به گفته بازیکنان رفتار خوبی نداشت ناکامی دیگری برای ایران در راه المپیک رقم زد. حامد کاویانپور، علی کریمی، علی انصاریان، جلال امیدیان، محمد محمدی، جواد نکونام، علیرضا نیکبخت، محسن بیاتی‌نیا، علی سامره، فراز فاطمی، داود سیدعباسی، بهمن فریس، اشکان نامداری، یونس باهنر و سبو شهبازیان در این تیم حاضر بودند.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۲۰۰۴ آتن

آتن هم المپیک دیگری بود که حسرت امیدها را به دنبال داشت. بعد از قهرمانی در بازی های آسیایی با برانکو همه منتظر صعود مقتدرانه به المپیک بودند اما محمد مایلی کهن بعد از دو باخت به کره و چین برکنار شد؛ او قبل از برانکو نیز جانشین مهدی مناجاتی در تیم شده بود! بعد از ناکامی های مایلی کهن با یک مشت ستاره نوبت به حسین فرکی رسید اما دو برد او نیز فایده نداشت و تیم به المپیک نرسید. مهدی رحمتی، وحید طالب‌لو، امیرحسین صادقی، جلال کاملی، علی بداوی، حسین کعبی، ایمان مبعلی، جواد کاظمیان، ستار زارع، سیدجلال حسینی، سیدمحمد علوی، سیاوش اکبرپور، محمد نصرتی از جمله ستاره های این تیم بودند.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۲۰۰۸ پکن

حالا نوبت به رنه سیموئس برزیلی رسید که نامش در مسیر ناکامی تیم ملی در المپیک ثبت شود. او با امیدها در بازی های آسیایی سوم شد اما قبل رقابت های انتخابی استعفا داد! وینگو بگوویچ تنها یک ماه قبل از آغاز رقابت های انتخابی  روی نیمکت تیم ملی نشست اما عملکرد فاجعه بار تیم در نهایت نتیجه ای جز ناکامی در رسیدن به المپیک نداشت.علیرضا حقیقی، سوشا مکانی، حسین کعبی، مهرداد اولادی، حسین ماهینی، مهرداد پولادی، میلاد میداوودی از جمله بازیکنان این تیم بودند.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۲۰۱۲ لندن

نیکولیچ جانشین بگویچ شد اما او بدون آن که روی نیمکت تیم ملی بنشیند اخراج شد! غلامحسین پیروانی جانشین او شد که این مربی هم با چهارمی در بازی ها آسیا تیم ملی را ترک کرد. جانشین او کسی نبود جز هومن افاضلی! تیم ملی با او از دور نخست عبور کرد اما طبق رسم او باید جای خود را به مربی دیگری می داد که این گونه هم شد! علیرضا منصوریان جاشین افاضلی شد.یکی از فاجعه بارترین اشتباهات تاریخ فوتبال ایران در دوره منصوریان رخ داد. استفاده از کمال کامیابی نیا که از بازی مقابل عراق محروم بود منجر به سه بر صفر شدن بازی رفت مقابل این تیم شد. اتفاقی که به گفته منصوریان صبح روز بازی برگشت به تیم اطلاع داده شد و همین زمینه ساز باخت ۲ بر صف خانگی امیدها شد.

منصوریان گفت: "متأسفانه ساعت ۱۱:۳۰ در اردوی ما اتفاقی افتاد که همه بازیکنان پس از شنیدن آن تا ۴ساعت فقط گریه می‌کردند. این اتفاق برای فوتبال ما یک فاجعه است. ۴ ماه پیش یعنی در اوایل اسفند به فدراسیون اعلام کردند که کمال کامیابی‌نیا دواخطاره است و در بازی بعدی ایران نمی‌تواند بازی کند اما صبح روز بازی تازه به ما گفته‌اند که در بازی قبل نباید از کامیابی‌نیا استفاده می‌کردیم، به همین خاطر بازی رفت ۳ بر صفر به سود عراق اعلام شده است. ساعت ۳ بعد از ظهر هنوز تردید داشتم که این موضوع را به کی‌روش بگویم یا نه، اما سرانجام این موضوع را به او گفتم؛ چراکه او سوپروایزر تیم ماست. وقتی کی‌روش این موضوع را فهمید یک ربع مات و مبهوت به من نگاه می‌کرد. تنها کاری که ما در این بازی می‌توانستیم بکنیم این بود که با هم همقسم شویم و ۴ گل به عراق بزنیم. من سرمربی تیم هستم و مسئولیت باخت ۲ بر صفر را می‌پذیرم اما به من بگویید در کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد که یک فدراسیون به کادر فنی تیمش نگوید کدام بازیکنان نمی‌توانند بازی کنند. شاید شما و تماشاگران در این بازی فکر کرده باشید که کادر فنی دیوانه است از اول بازی به فکر گل زدن به عراق است درحالی‌که ما برای صعود تنها یک مساوی می‌خواستیم."

منصوریان هم کنار رفت و دوباره افاضلی آمد.

کمال کامیابی‌نیا، حمیدرضا علی‌عسگر، کریم انصاری‌فرد، پیام صادقیان، محسن مسلمان، احسان حاج‌صفی، امین حاج‌محمدی، محمد خانزاده، ایمان صادقی، علیرضا بیرانوند، یعقوب کریمی، امید عالیشاه، علیرضا جهانبخش، میلاد غریبی تیم ملی امید را تشکیل می دادند.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۲۰۱۶ ریو

وینگادا با نظر کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد اما او هم از مربیان گذشته خود عقب نماند و در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ نتایجی نزدیک به فاجعه با امیدها گرفت. جانشین او کسی نبود جز محمد خاکپور که او هم موفق نبود و تیمش حذف شد.

امیر عابدزاده٬ محمدرضا اخباری٬ گودرز داوودی٬ محمدحسین مرادمند٬ علی عبدالله‌زاده٬ محمدحسین کنعانی‌زادگان٬ میلاد کمندانی٬ مهدی ترابی٬ علی کریمی٬ علیرضا جهانبخش٬ حسین فاضلی٬ سردار آزمون٬ ارسلان مطهری٬ احسان پهلوان٬ بهنام برزای٬ سیدمجید حسینی٬ علیرضا نقی‌زاده٬ روزبه چشمی٬ وحید حیدریه٬ میلاد محمدی٬ احمد نوراللهی٬ یوسف وکیا٬ شاهین ثاقبی دیگر نسل سوخته امیدهای ایران را تشکیل دادند.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

زلاتکو کرانچار فقید که موفقیت های خوبی با سپاهان داشت به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد اما بعد از حدود یک سال توسط فدراسیون کنار گذاشته شد. او قبل از این دوره یک بار هم کاندیدای سرمربی گریر تیم ملی شد اما به خاطر یک سری مسائل اخلاقی این اتفاق رخ نداد. تیم ملی با کرانچار به دور بعد مقدماتی انتهابی المپیک رسید اما کمیته فنی عملرکد فنی او را مطلبو ندانست.

فرهاد مجیدی به در پایان لیگ هجدهم به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد و بعد از ۲ باخت و ۲ تساوی در بازی دوستانه در اینستاگرام از تیم ملی کناره گیری کرد! او علت این تصمیم را دخالت در کارش عنوان کرد.

او نوشت: به خاطر دخالت نادرست و غیرحرفه‌ای در امور سرمربیگری، تیم المپیک ایران را ترک می‌کند. زمان زیادی از کارم در تیم امید به تلاش برای حل مشکل بزرگ گذشت، اما نهایتا ادامه این وضعیت شرم‌آور را به نفع تیم امید در آستانه یک تورنمنت مهم نمی‌دانم و روش‌هایی که بر اساس پست‌های تعریف نشده و غیراستاندارد توسط کمیته فنی بر تیم امید حاکم است، مطابق اصول مربیگری‌ام نبوده و نخواهد بود.

کمیته ملی المپیک هم یکی از مخالفان سرسخت حضور مجیدی در تیم ملی امید بود.

استیلی درباره کنار رفتن مجیدی گفت: نتایجی که تیم گرفت از سوی کمیته فنی تایید نشد. آن‌ها بر تمرینات تیم ملی هم نظارت داشتند و در نهایت کمیته فنی تصمیم گرفت او در تیم نباشد نه من. البته در همان دوران نمی‌خواستند او را کنار بگذارند بلکه قصد آوردن یک دستیار خارجی را برای او داشتند اما این اتفاق رخ نداد چرا که فدراسیون توان اضافه کردن دستیار خارجی را نداشت و از نظر مالی در تنگنا بود.

در نهایت حمید استیلی که گفته می شد مجیدی به دخالت های او در مباحث فنی دخالت کرده است، سرمربی امیدها شد. گل محمدی گزینه اصلی هدایت امیدها بود اما او هم مثل بسیاری از گزینه های دیگر حاضر به پذیرفتن این سمت نشد نشد تا استیلی که پیش از این مدیرفنی بود روی نیمکت تیم بنشیند.  در این بلبشو بازهم امیدهای ایران که بازیکنانی چون معراج اسماعیلی، حبیب فرعباسی، مهدی نورالله‌ی، امید نورافکن، عارف آقاسی، شاهین طاهرخانی، متین کریم زاده، مهران درخشان مهر، حسین ساکی، مجتبی نجاریان، سینا زامهران، محمد خدابنده لو، رضا دهقانی، مهدی مهدی خانی، امیر روستایی، امیرحسین حسین زاده، جعفر سلمانی، رضا شکاری، علی شجاعی، محمد محبی، مهدی قایدی، رضا جبیره و اللهیار صیادمنش در اختیار دشتند از رسیدن به المپیک بازماندند.

"امیدهایی" که برای حسرت متولد می‌شوند!

253 41

منبع: khabaronline-1586270

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد