hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تکثیر فیلودندرون و نحوه نگهداری و پرورش

تکثیر فیلودندرون و نحوه نگهداری و پرورش

فیلودندرون از دسته گیاهان آپارتمانی و زیبایی است که شباهت زیادی به گیاه پتوس دارد .یکی از دلایل جذابیت های این گیاه داشتن برگ های بزرگ و براق است که در گونه های مختلف برگ های آن شکل ظاهری اش تغیر می کند. امروزه در ایران با روش تکثیر فیلودندرشون با کاشت بذر این گیاه را تولید می کنند .

گیاه فیلودندرون، معمولا بالا رونده است و تقریبا در هر شرایطی رشد می کند، دارای برگ های قلبی شکل به طول ۸ تا ۱۲ سانتی متر است و در گیاهان بالغ تر طول برگ ها به ۳۰ سانتی متر می رسد که رنگ سبز تیره و براقی را دارد. تکثیر گیاه فیلودندرون بسیار ساده است و ساده ترین راه آن از طریق قلمه زدن است که بهترین راه برای تکثیر آن در منزل است زیرا همیشه با موفقیت انجام می شود.


نحوه قلمه زنی و تکثیر فیلودندرون های برگ انجیری

آشنایی با تکثیر فیلودندرون و مشخصات گیاه

نام علمی: PHILODENDRON SCANDENS

خانواده: ARACEAE، گل شیپوری


بوی منطقه: آمریکا

نام های دیگر: پتوس قلبی، پتوس اسکاندس

انواع گیاه ها فیلودندرون ها و شرایط نگه داری از آنهادر منزل

این گیاه دارای گونه های فراوانی است که نزدیک به ۲۷۵ نوع گونه است. که معمولا تفاوت آنها در برگ ها دیده می شود.فیلودندرون ریشه بالا رونده و هوایی دارد و در هر محیطی می تواند رشد کند

فیلودندرون به دو گروه عمده تقسیم بندی می شوند:

 بالا رونده ها: گروه بالا رونده که دارای شاخه های خزنده و دارای برگهای قلبی شکل و یا کشیده و نوک تیز که پشت این برگ ها به رنگ ارغوانی می باشد فلودندرون های بالا رونده دارای ریشه های هوایی هستند.که بیشتر از این نوع برای  تکثیر فیلودندرون ها استفاده می شود.

 غیربالا رونده ها: گروه غیر بالا رونده که دارای برگهای پهن با بریدگیهای عمیق بوده و اغلب آن شاخه ها از یک ساقه اصلی منشاء گرفته و دارای برگهای بزرگ و ضخیم می باشد مانند فیلودندرون های انجیری .

نیاز های فیلودندرون

خاک: این گیاه به یک خاک سبک و غنی احتیاج دارد مانند خاک باغچه ، کمپوست و خاک برگ است که بهترین نوع خاک برای رشد این گیاه است.

آبیاری: آبیاری فراوان برای گیاه مشکل به وجود می آورد ، سعی کنید زمانی گیاه را آبیاری کنید که در فاصله ۲آبیاری خاک خشک شده باشد . در تابستان یک مرتبه در هفته و در زمستان دو مرتبه در هفته آبیاری شود. در تابستان روزی دوبار روی برگ ها را با آب غبار پاشی کنید.

نور: این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد و باید از تابش مستقیم حفظ شوند. بهترین مکان نگه داری در نیم سایه است

دما: فیلودندرون احتیاج زیادی به گرما و ۸۰ % رطوبت در خاک خود خود احتیاج دارد.و به طور کلی در حرارت کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد گیاه  از بین می رود. بهترین دما برای نگه داری در منزل ۲۱ درجه سانتی گراد است.

کود دهی: فرمول کود مناسب این گیاه  عناصر ازت، فسفر، پتاسیم به نسبت های۲-۱-۲ بوده، افزودن ازت به صورت نیترات است که این کود بر رشد و تکثیر فیلودندرون تاثیر مطلوبی دارد.

سعی کنید برای این گیاه یک قیم بلند تر از خودش  تهیه کنید و در کنار گلدان فرو کنید و دور آن را با خزه بپوشانید سپس گیاه را به آن ببنید تا از رشد نابجایش جلوگیری شود.

پرورش و تکثیر فیلودندرون

برای تکثیر این گیاه از روش قلمه استفاده می شود که باید در اوایل فصل بهار انجام شود برای این کار باید از گیاه مادری ساقه ای را انتخاب کنید که دارای ۲یا۳ گره و برگ باشد سپس با چاقو به اندازه ۸ سانتی متر ببرید سپس ساقه ها را در آب بگذارید یا در بستر یک خاک سبک بگذارید تا ریشه دهد سپس قلمه ها را در خاکی مرطوب  بکارید و روی آن کیسه پلاستیکی بکشید و در محلی با نور و دمای مناسب قرار می دهید  معمولا یک ماه برای ریشه دادن زمان می خواهند سپس بعد از رشد کافی به گلدانی بزرگ تر برای رشد کافی ریشه ها منتقل کنید.

نحوه قلمه زدن فیودندرون در منزل به روش ساده

روش دیگر تکثیر این گیاه به این گونه است که جوانه های جدیدی که از کنار گیاه مادر در می آید به روش خوابانیدن ریشه های هوایی در خاک انجام می شود. به این ترتیب با این دو روش می توانید به تکثیر فیلودندرون ها بپردازید.

نحوه بریدن ساقه برای قلمه زدن و تکثیر فیلو دندرون ها

امراض و درمان

اگر دیدید برگ های گیاه فیلودندرون در حال ریزش است و ساقه ان در حال خم شدن است بی شک گیاه کم آبی کشیده است  که باید آبیاری شود و به محل خنک تری انتقال داده شود.

اگر شاهد رشد نابهنجار یعنی رویش برگ ها با فاصله خیلی زیاد و ساقه بسیار بلند شدید بدانید که این علت از کمبود نور و کمبود مواد مغذی در خاک است.

اگر در زیر برگها متوجه لکه های قهوه ای شدید آن را با سم حشره کش نفوذی سم پاشی کنید. وجود نقاط سیاه یا قهوه ای در روی برگ نشان دهنده تابش مستقیم نور خورشید است.

امراض و درمان گیاه فیلودنرون ها

اگر رشد گیاه شما بسیار کند است و اثری از رشد در آن دیده نمی شود بدانید که داخل محیطی سرد قرار گرفته است و به مکانی گرم تر منتقلش کنید.

نکاتی مهم درباره پرورش فیلودندرون

در رابطه با کود دهی این گیاه؛ بهتر است از کود مایع و رقیق مخصوص گیاهان آپارتمانی و هر دو ماه یکبار استفاده شود. با اضافه کردن کود مایع به آب به شکل ماهانه این کار صورت می گیرد. کود فلورآمی که تحت لیسانس آلمان تولید شده به منظور رشد و سبزینگی گیاه عالی می باشد.

مراقب علائم بیماری گیاه باشید؛ لکه های زرد در گیاه بر اثر آبیاری زیاد در گیاه به وجود آمده و لکه های قهوه ای ناشی از افراط در کوددهی است.

ریزش برگ های گیاه می تواند به دلیل این باشد که هوا خشک یا گرم بوده و نیز گیاه به شدت تشنه است، بنابراین لازم است گیاه را هر ۱۵ دقیقه درون تشت آب قرار دهید یا اینکه غبار پاشی گیاه را شروع کرده و گلدان را به مکان خنک تری منتقل کنید.

کاشت فیلودندرون

اگر ساقه های گیاه دراز و فاصله بین برگ ها زیاد شده است؛ یعنی اینکه نور کافی وجود ندارد و گیاه نیازمند تغذیه مصنوعی می باشد، بنابراین گلدان را به مکانی روشن انتقال داده و هر دو هفته یکبار مطابق دستور العمل گفته شده با کود مخصوص تغذیه کنید.

زرد شدن برگ ها و ریزش آنها؛ یعنی خاک گلدان باتلاقی شده و لازم است زهکشی گلدان را چک کنید، خاک سطحی گلدان باید درفاصله بین دو آبیاری، خشک باشد و سپس آبیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

زخم های سفید پنبه ای روی گیاه نیز به دلیل وجود حشرات و آفات گیاه به وجود می آیند، هر دو هفته یکبار بر طبق دستورالعمل آن، از سم حشره کش نفوذی استفاده کنید تا علائم رفع شود یا با استفاده از برس مخصوص و پنبه آغشته به الکل لکه ها را برطرف کنید.

پرورش فیلودندرون

همچنین اگر در آفتاب غبار پاشی کرده باشید، بر روی برگ های گیاه لکه های سوخته ظاهر می شوند.

به دلیل رشد سریع گیاه، باید سالی دوبار گلدان را تعویض کرده و به گلدان بزرگتری انتقال دهید، گیاه را باید با خاک اطراف آن انتقال داده و در اطرافش خاک جدید بریزید.

برگ های زرد و خشک و بیمار گیاه را برش بزنید و هر زمان که رشد گیاه متوقف شد، شاخ و برگ های اضافی آن را هرس کنید، همچنین با پارچه مرطوب یا با استفاده از اسفنج خیس، برگ های گیاه را از گرد و غبار و خاک تمیز کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد