hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > چهره ناخوش طبیعت زیبای ارومیه؛ تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر

چهره ناخوش طبیعت زیبای ارومیه؛ تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر

 تخلیه نخاله‌های ساختمانی در معابر و حاشیه شهر باعث به وجود آمدن آلودگی‌های دیداری و مناظری زشت شده که اگر مسئولان شهری طرحی برای ساماندهی و بازیافت آن‌ها نداشته نباشد، در آینده‌ای نه چندان دور این مشکل به معضلی جدی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، یکی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی ارومیه، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیرمجاز، قطعه زمین‌های خالی و بلااستفاده است که مشکلات عدیده‌ای برای مردم پدید آورده است.

در این خصوص مدیران شهری و مسئولان استانی بارها بر ضرورت مقابله با متخلفانی که با بی‌اعتنایی به حقوق و سلامت دیگران، قانون را زیرپا می‌گذارند تاکید کرده‌اند اما بازهم شاهد تکرار ماجرای انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی پیرامون حاشیه‌‌های شهر هستیم.

رفع این موضوع نیازمند جدی رسیدگی متولیان امر است چراکه موجب نارضایتی شهروندان و برهم زدن سیمای شهری و همچنین آلودگی محیطی شده است.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی به امری طبیعی از سوی برخی شهروندان تبدیل شده است

«باقری» از شهروندان ارومیه‌ای ضمن گلایه از افرادی که با بی‌توجهی به حقوق شهروندی مبادرت به ریختن نخاله‌ها در مکان‌های مختلف شهر می‌کنند، گفت: چند سالی است که تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه و گاها در مرکز شهر که زمین‌های بایر وجود دارد به یک امر عادی تبدیل شده و تصویر بسیار زشتی را در ذهن هر رهگذری مجسم می‌کند.

وی که ساکن کوی آهن‌پیشه ارومیه است، اظهار داشت: رانندگان کامیون‌ها شبانه و به صورت‌ مخفیانه اقدام به تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های خالی در اطراف بلوارها و منازل مسکونی می‌کنند که متاسفانه با وجود اعتراض‌ از سوی اهالی این مناطق، هیچ‌گونه مدیریت کارآمدی در خصوص پاکسازی و ساماندهی این نخاله‌ها نبوده و به صراحت می‌توان گفت که این حجم از زباله انباشت شده در شان و منزلت شهروندان ارومیه نیست.

«محسنی» دیگر شهروند ارومیه‌ای نیز در این خصوص بیان کرد: انباشت و پراکندگی نخاله‌های ساختمانی در اول مسیر شهر جدید گلمان یکی از مشکل‌های بزرگ و عمده‌ای است که شهروندان به خصوص اهالی شهر گلمان و مردم روستاها با آن مواجه هستند.

وی گفت: بی‌مسئولیتی برخی از شهروندان باعث شده که نخاله‌های انباشته شده در زمین‌های خالی، پس از بارندگی وارد خیابان شده و موجب مسدود شدن راه و آبگرفتگی معابر عمومی شود.

محسنی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که مسئولان شهری به این موضوع که سلامت و امنیت جانی مردم را تهدید می‌کند توجه چندانی ندارند.

وی تخلیه نخاله‌های ساختمانی توسط رانندگان کامیون‌ها و مردم را ناشی از عدم فرهنگسازی توسط رسانه‌ها و مسئولان دانست و گفت: اقدام شهروندانی که شبانه به صورت مخفیانه و به دور از چشم ماموران اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های خالی می‌کنند ناشی از کوتاهی امر در خصوص فرهنگ‌سازی است که اگر مسئولان با کمک رسانه‌ها این موضوع را فرهنگسازی کنند کمک شایانی در مقابله با معضل می‌کنند.

پاکسازی حاشیه جاده‌ها از نخاله‌های ساختمانی راهکار صحیح و اصولی نیست

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه، در خصوص نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده‌ها، اظهار داشت: پاکسازی حاشیه جاده‌ها از نخاله‌های ساختمانی راهکار صحیح و اصولی نیست و به هیچ‌وجه مانع و راهکار پیشگیری کننده مناسبی نخواهد بود.

«احد یوسفی» افزود: همه ساله‌ حاشیه جاده‌ها به طور مداوم پاکسازی می‌شود و مجدد توسط عده‌ای نخاله‌ها در این محل‌ها سرریز می‌‌شود  بنابراین باید دنبال راهکاری اساسی و اصولی باشیم.

راهکارهای حل مشکل نخاله ساختمانی باید اجرایی شود

عضو دیگر شورای اسلامی شهر ارومیه، در این خصوص بیان داشت: بر اساس تصمیمات شهرداری ارومیه چند نقطه از شهر را برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی شناسایی و در نظر گرفته شده است که در این خصوص منتظر تایید از سوی سازمان محیط زیست هستیم.

«صادق توکلی» عنوان کرد: کوره‌های آجرپزی که در گذشته خاکبرداری و گودال‌هایی ایجاد شده، می‌تواند بزرگترین ظرفیت برای دفع نخاله‌های ساختمانی باشد.

وی تصریح کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه میان شهرداری و مالکین کوره‌های آجرپزی می‌توان با این معضل مقابله کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر ارومیه، گفت: پیشگیری و مقابله با انباشت نخاله‌های ساختمانی که توسط یک عده سودجو اقدام به تخلیه و رهاسازی نخاله‌های ساختمانی می‌شوند، باید نیروی‌های انتظامی و سازمان محیط زیست نیز پای کار بیایند چراکه این معضل ارتباط مستقیم با سلامتی شهروندان دارد.



حال با توجه به نگاه مدیریت شهری و مسئولان مربوطه دارند، باید دید چه اقداماتی در راستای حل مشکل نخاله‌های ساختمانی انجام خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد