hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > التهاب عجیب‌وغریب ‌در بازار خودرو/ خودروسازان بازار "خودرو" را انحصاری کرده‌اند

التهاب عجیب‌وغریب ‌در بازار خودرو/ خودروسازان بازار "خودرو" را انحصاری کرده‌اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به التهاب عجیب‌وغریب ‌در بازار خودرو گفت: خودروسازان بازار ‌"خودرو"‌را انحصاری کرده‌اند.

روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درقزوین با بیان اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو به افزایش صادرات خودرو و قطعات خودرو منجر می‌شود، اظهار داشت: در این طرح واردات خودرو به صادرات خودرو، قطعات صنعت خودرو و همچنین قطعات نیروی محرکه مشروط شده و به همین خاطر اجرای این طرح سبب جهش ارزآوری در صنعت خودرو و قطعه‌سازی می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ بنابراین در طرح مزبور بحث واردات مدیریت‌شده خودرو مطرح است و باید کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به این نکته توجه کنند و به این طرح به چشم یک فرصت برای جهش صادرات خودرو نگاه کنند. چرا که وقتی خودروساز یا قطعه‌ساز به دنبال صادرات برود، هم صاحب درآمد پایدار ارزی می‌شود و هم می‌تواند در قبال صادرات فناوری روز را وارد کرده و توان رقابتی خود را افزایش دهد.

عباسپور با بیان اینکه در طول چند دهه اخیر صنعت خودرو را ترسو بار آوردیم، ادامه داد: در شرایطی که بزرگ‌ترین خودروسازان خارجی درهای کشور خود را برای رقابت باز می‌گذارند، ما تلاش می‌کنیم با حذف صورت‌مسئله‌ای به نام رقابت و ایجاد یک بازار انحصاری خودروسازان را حفظ کنیم که این موضوع در نهایت منجر به التهاب عجیب‌وغریب امروز در بازار خودرو شده است.

وی ادامه داد: اگر رقابت در 2 سطح منطقه‌ای و جهانی در دستور کار خودروسازان و قطعه‌سازان ما قرار گیرد، هم مشکل ارزآوری این صنایع حل می‌شود و هم اینکه این صنایع می‌تواند زیان‌های انباشته خود را از بین ببرند. ضمن اینکه وقتی قطعه‌ساز بتواند محصول خود را صادر کند، با نقدینگی و ارزبری حاصل از صادرات می‌تواند به توسعه فکر کند.



طرح ساماندهی دست قطعه‌سازان را برای صادرات باز می‌کند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بدهی‌های کلان خودروسازان به صنایع قطعه‌سازی کشور گفت:‌ امروز بسیاری از قطعه‌سازان ما از این گلایه دارند که چرا نمی‌توانند در بازارهای صادراتی حضور قوی داشته باشند و محدود به تولید برای خودروسازان داخلی هستند که با اجرای این طرح دست آنها هم برای حضور در بازارهای صادراتی باز می‌شود.

عباسپور افزود: در ضمن اگر خودروساز نتواند با وجود سازوکارهای تحریمی و بانکی نتواند ارز خود را وارد کشور کند، می‌تواند آن را به شکل یک خودروی خارجی دریافت کند و با عرضه آن در بازار هم به سرمایه خود برسد و هم بتواند به تعادل قیمت خودرو در بازار کمک کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد