hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک به ۶۱۹بال رسید

تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک به ۶۱۹بال رسید

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تاکنون تعداد تلفات پرندگان مهاجر ناشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک به ۶۱۹ بال رسیده و عمدتا هم غاز خاکستری یا همان غاز وحشی بوده است.

محسن شانقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در  اراک، با اشاره به وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک اظهار داشت: تاکنون تعداد تلفات پرندگان مهاجر ناشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک به 619 بال رسیده و عمدتا هم غاز خاکستری یا همان غاز وحشی بوده است که توسط همکاران محیط زیست جمع‌آوری و دفن شده‌اند.

وی افزود: از 5 آذرماه نخستین گزارش از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان گزارش شد و از زمان درگیری تا کنون یک سری از اقدامات پیشگیرانه به صورت روتین درحال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: از جمله اقداماتی که درحال انجام است می‌توان به رصد و پایش مستمر مرغداری‌های صنعتی و طیور روستایی، تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، پرنده‌فروشی‌ها و کشتارگاه‌های طیور اشاره کرد که به صورت روزانه رصد می‌شوند تا از لحاظ بیماری در صورت مشاهده تلفات و کاهش تولید، به سرعت نمونه‌برداری و اقدامات لازم انجام شود.

شانقی بیان کرد: همچنین بحث اطلاع‌رسانی را مرتب از طریق خبرگزاری‌ها، صدا و سیما، به صورت پیامکی و در فضای مجازی داریم به‌ویژه برای مرغداران و روستاهای اطراف تالاب که بیشتر در معرض خطر هستند و این اطلاع‌رسانی هم یکی از اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بحث واکسیناسیون طیور حساس را در واحدهای مرغ تخم‌گذار، مرغ مادر و پرورش بوقلمون داریم و در یکی دو هفته اخیر در سه چهار واحدی که به تازگی جوجه‌ریزی داشته‌اند واکسیناسیون علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: تاکنون حدود 3 میلیون و 100 هزار قطعه پرنده حساس را علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان واکسینه کرده‌ایم.

شانقی افزود: گزارشاتی هم از تلفات در مرغداری‌ها داشتیم که خوشبختانه پاسخ تمامی نمونه‌ها منفی شد و تلفات ناشی از بیماری‌های دیگر طیور اعم از نیوکاسل و برونشیت و غیره بوده است.

وی تصریح کرد: درمجموع در تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان به جز تالاب میقان در هیچ جای دیگر گزارشی از وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشتیم، در سطح آبگیرها و سدهای استان از جمله سد 15 خرداد دلیجان، سد کمال صالح و سدالغدیر ساوه و غیره گزارشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نبوده است.



مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: امسال با توجه به کم بودن آب تالاب‌ها و حتی خشک بودن برخی از آنها نظیر تالاب آق‌گل خنداب، پرنده‌های مهاجر کمتر هستند که پیش‌بینی می‌شود با چنین شرایطی امسال وضعیت بهتری را به لحاظ تلفات نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

شانقی ادامه داد: البته با کاهش دما و سرد شدن هوا به تبع افزایش تلفات پرندگان در تالاب میقان را داریم اما شرایط نسبت به سال گذشته یک مقدار عادی‌تر و آرام‌تر است.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود توصیه می‌کنیم که مردم از رفتن به تالاب میقان اراک خودداری کنند زیرا با وجود نصب بنر و اطلاع‌رسانی باز هم عده‌ای از مردم متاسفانه برای بازدید به این تالاب می‌روند که ممکن است با این حرکت بیماری انتقال پیدا کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: به اهالی روستاهای اطراف این تالاب هم توصیه می‌شود که از شکار پرندگان خودداری کنند و اگر پرنده مهاجر بیماری را دیدند یا با تلفات پرندگان مهاجر مواجه شدند سریع به دامپزشکی یا محیط زیست گزارش بدهند و مرغ‌های خود را هم در مکان بسته نگهداری کنند.

شانقی تصریح کرد: به مرغداری‌های صنعتی هم توصیه می‌شود که بحث‌های بهداشتی و امنیت زیستی را جدی بگیرند و اگر در واحدهای خود با تلفات غیرمتعارف، کاهش مصرف آب و دان یا کاهش تولید مواجه شدند سریع به دامپزشکی گزارش دهند و همچنین سعی کنند حضور پرندگان مهاجر یا حضور پرندگان وحشی بومی مانند کلاغ و گنجشک را در وحدهای خود به حداقل برسانند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد