hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > خانم‌های بیکار می‌توانند از مرخصی بارداری استفاده کنند

خانم‌های بیکار می‌توانند از مرخصی بارداری استفاده کنند

خانم‌های مشمول قانون کار که در حال دریافت مقرری بیکاری هستند اگر باردار شوند، می‌توانند تقاضای استفاده از مرخصی بارداری کنند. 

به گزارش خبر آنلاین، آرمین خوشوقتی، کارشناس ارشد روابط کار کشور با اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به روند روبه رشد بیکاری در سال جاری، سؤالی که این روزها به‌کرات از سوی خانم‌های مشمول قانون کار مطرح می‌شود این هست که اگر در حین دریافت مقرری بیکاری، باردار شوند می‌توانند از غرامت ایام بارداری استفاده کنند یا خیر؟ و آیا اصولا در چنین شرایطی دریافت غرامت ایام بارداری به نفعشان هست یا مقرری بیمه بیکاری؟ قبل از پاسخگویی به این سؤال‌ها باید به سؤال دیگری پاسخ داد که اصلا برای خانم‌های کارگر، تغییر حالت بیمه بیکاری به مرخصی زایمان وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید تأکید کرد که بله خانم‌های مشمول قانون کار که در حال دریافت مقرری بیکاری هستند اگر باردار شوند می‌توانند تقاضای استفاده از مرخصی بارداری کنند. سؤال دوم این است که به لحاظ مالی کدام حالت به نفع خانم‌ها هست؟ آیا به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه بدهند یا اینکه بهتر است درخواست استفاده از مرخصی بارداری کنند؟ ازنظر مالی، مقرری بیمه بیکاری معادل ۵۵ درصد مزد مشمول بیمه خود کارگر ظرف ۹۰ روز قبل از بیکار شدن است به این شکل این مبالغ باهم جمع می‌شوند و بر روزهای کارکرد بیمه‌شده در این مدت تقسیم می‌شوند. البته اگر فرد بیکار، فرزند یا پدر و مادرش یا در برخی موارد همسرش را تحت کفالت خود داشته باشد، برای هریک از این اشخاص نیز ۱۰ درصد حداقل دستمزد آن سال را دریافت خواهد نمود که این مبلغ در سال ۱۳۹۸ حدود ۱.۵۱۶.۸۸۱ ریال به ازای هر نفر است و تا سقف ۴ نفر یعنی ۶.۰۶۷.۵۲۴ ریال پرداخت می‌شود.

اما اگر بخواهیم آن را با غرامت ایام بارداری مقایسه کنیم باید گفت، مقرری ایام بارداری، بر مبنای دوسوم کل مبالغی است که بیمه‌شده ظرف ۹۰ روز قبل از مرخصی دریافت کرده و مبنای کسر حق بیمه او بوده است یعنی چیزی حدود ۶۶ درصد. ممکن هست در نگاه اول به نظر برسد که مقرری بیمه بیکاری که ۵۵ درصد است، از غرامت ایام بارداری که ۶۶ درصد است کمتر هست و خانم‌ها تشویق شوند که در حال دریافت مقرری بیمه بیکاری، از غرامت ایام بارداری استفاده کنند درحالی‌که باید بدانند که اولا اگر کسی را تحت کفالت خود داشته باشند، در ایام بارداری دیگر آن مبلغ ۱۵۱۶۸۸۱ ریال که به ازای هر فرد تحت تکفل دریافت می‌کردند را نخواهند داشت. نکته دوم این است، وقتی ایام مرخصی بارداری ایشان تمام شد نمی‌توانند مجددا به حالت بیمه بیکاری برگردند؛ یعنی خانمی که در حالت مرخصی زایمان است نمی‌تواند در پایان مرخصی بارداری اگر همچنان بیکار باشد از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند. البته نباید فراموش کرد که آن دسته از خانم‌ها که مدت یا فرجه بیمه بیکاری آن‌ها رو به پایان است، ممکن است به نفعشان باشد یعنی مثلا خانمی که دارای یک سال سابقه بیمه پردازی است و بیکار می‌شود می‌تواند ۱۲ ماه از مرخصی بیمه بیکاری استفاده کند و حالا اگر این ایام رو به پایان باشد بهتر است که اگر باردار هستند قبل از اتمام ایام بیکاری، از مرخصی بارداری استفاده کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد