hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کانون پدیده کودک همسری در بجستان/ قانون‌های منع کودک‌همسری، بازدارندگی ندارند

کانون پدیده کودک همسری در بجستان/ قانون‌های منع کودک‌همسری، بازدارندگی ندارند

رئیس اداره بهزیستی بجستان با بیان اینکه قانون‌های منع کودک‌همسری به دلیل عدم بسترسازی فرهنگی، بازدارندگی لازم را ندارند، گفت: پدیده کودک همسری در بعضی از مناطق و به خصوص روستاهای شهرستان مشهود است.

مجید ازقندی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: یکی از معضلات اجتماعی حال حاضر جامعه، کودک‌همسری است و معمولا کودک همسری به مواردی اطلاق می‌شود که یکی از زوجین و یا هر دو نفر آن‌ها سن زیر ۱۸ سال داشته باشند.

ازقندی اظهار کرد: در شهرستان بجستان نیز با توجه به پیچیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی، پدیده کودک همسری در بعضی از مناطق و به خصوص روستاهای شهرستان مشهود است.

وی افزود: بنا بر جدیدترین قوانین، ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال ممنوع است ولی به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب در سطح جامعه، خانواده و افراد دخیل در امر ازدواج، این قوانین به خوبی اجرا نشده و در واقع دور زده می‌شوند به عنوان مثال زوجین با هم محرم می‌شوند اما ازدواج آن‌ها در شناسنامه ثبت نمی‌شود و کارهای ثبت محضری آن را بعد از اینکه به سن قانونی رسیدند انجام می‌دهند.

ازقندی در رابطه با مهمترین علل پدیده کودک همسری خاطرنشان کرد: : یکی از دلایل رواج پدیده کودک همسری، باورهای اجتماعی و فرهنگی مربوط به یک منطقه جغرافیای است، مثلا در بعضی از مناطق اگر دختر تا سن ۲۰ سالگی ازدواج نکند این تأخیر در ازدواج را بد می‌بینند و بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند قبل از اینکه دخترشان به سن ۲۰ سالگی برسد، ازدواج کند.

وی علاوه بر فقر فرهنگی، فقر اقتصادی را یکی از مهمترین دلایل دیگر پدیده کودک همسری برشمرد و در این زمینه گفت: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، فرزندانشان را در سنین پایین وادار به ازدواج می‌کنند.

ازقندی همچنین نبود قوانین لازم و کافی برای منع کودک همسری را یکی از خلاء‌های مربوط به این حوزه یاد کرد و گفت: پیش از این سن ممنوعیت ازدواج ۱۲ سال بود که به تازگی این سن، به ۱۴ سال افزایش یافته است، اما برای حمایت از کودکان و در راستای آمادگی فرد به لحاظ بیولوژیک و جسمی، همچنین آمادگی‌های روحی و روانی، امیدواریم که ممنوعیت ازدواج به زیر ۱۸ سال برسد تا افراد با آمادگی و آگاهی بیشتری پذیرش زوج در کنار خود را داشته باشند.

آموزش در روستاها و مناطقی که کانون پدیده کودک همسری هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای آگاهی خانواده‌ها در این زمینه در شهرستان اقداماتی انجام شده است، گفت: به منظور آگاه‌سازی مردم، آموزش‌های لازم توسط بهزیستی آغاز شده است و تا کنون نیز در شهرستان بجستان و در روستاها و مناطقی که کانون پدیده کودک همسری هستند، حدود ۲۰۰۰ نفر ساعت آموزش شامل، آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی سالم و مهارت‌های زندگی از طرف اداره بهزیستی برگزار شده است.

رئیس اداره بهزیستی بجستان گفت: این آموزش‌ها به تنهایی در این زمینه کارساز نیستند و برای اینکه یک چهارچوب ذهنی و فرهنگی در منطقه جا بیفتد امری زمان بر است و لازم است که آموزش و پرورش هم در این زمینه وارد شود و آموزش‌ها از کلاس درس شروع شوند تا دانش‌آموزان از همان سنین پایین در این زمینه آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

وی اظهار کرد:  پیش‌نیاز ریشه‌یابی علت هر پدیده‌ای، از جمله پدیده کودک همسری، دسترسی به یک جامعه آماری درست و دقیق است تا بتوان موضوع را بررسی کرده و به منظور حل معضل، مداخلات و اقدامات لازم را انجام داد، در حال حاضر نیز اداره کل بهزیستی استان در این زمینه و در سال ۱۴۰۰ پژوهش‌هایی را آغاز کرده است تا علت این پدیده در مناطق مختلف استان ریشه‌یابی شده و اقدامات لازم انجام شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد