hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان / دلالان و واسطه‌ها زیر ذره‌بین هستند

بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان / دلالان و واسطه‌ها زیر ذره‌بین هستند

شهردار اصفهان از بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: برای کسب درآمدهای پایدار و حلال بر روی حذف پدیده دلالی تمرکز کرده‌ایم و دلالان و واسطه‌ها بیش از حد زیر ذره‌بین هستند.

علی قاسم‌زاده، امروز(سه شنبه، ۲۳ آذرماه) در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به مطالبه ایسنا برای تعامل بیشتر و الزام مدیران شهری به پاسخگویی به رسانه‌ها، اظهار کرد: در روزهای ابتدایی که هنوز کار مدیران شهری شروع نشده بود مجبور به شعار دادن بودیم، اما از این به بعد به‌صورت منظم با رسانه‌ها تعامل داریم و مدیران را به پاسخگویی ملزم خواهیم کرد، مدیرانی که انتخاب شده‌اند نیز چنین روحیه‌ای دارند.

حرکت به سمت کسب درآمدهای حلال

وی در پاسخ به سؤال ایسنا درباره راهبرد شهرداری اصفهان برای کسب درآمدهای پایدار شهری و کسب درآمدهای حلال که جزو شعارهای این دوره مدیریت شهری است، گفت: با هوشمندسازی در شهرداری به سمت بستر منافذ پول حلال حرکت می‌کنیم، همانگونه که اتفاقاتی که در این سه ماه رقم زدیم فرایندهای شهرسازی را کوتاه کرد، درحالی که پیش از این فرایندهای این حوزه بدون علت طولانی شده بود و تبعاتی منفی داشت.

شهردار اصفهان افزود: اکنون سه ماه از فرایند صدر پروانه‌ ساختمانی در شهرداری اصفهان کاهش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم می‌توانیم ایستگاه‌های دیگر را نیز در ارائه خدمات شهری حذف کنیم.

بازداشت ۱۲ نفر از مدیران شهری در یک ماه گذشته

وی در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا درمورد برنامه شهرداری اصفهان درباره حذف پدیده دلالی و فساد در شهرداری نیز گفت: روی پدیده دلالی تمرکز کرده‌ایم و دلالان و واسطه‌ها بیش از حد زیر ذره‌بین هستند. طی یک ماه گذشته حدود ۱۲ نفر در شهرداری اصفهان به علت فساد بازداشت شدند که جرم آنها از دیدگاه دستگاه قضائی محرز بود و برخی اختلاس‌های بزرگ نیز مرتکب شده بودند که بعد از صدور حکم قطعی از سوی دستگاه قضائی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قاسم زاده اعلام عزم جدی برخورد با فساد را به معنای بستن راه‌های کسب پول حرام دانست.

شهردار اصفهان در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا درباره وضعیت بدهی‌های شهرداری اصفهان نیز گفت: در زمانی که شهرداری اصفهان را تحویل گرفتیم، شهرداری حدود ۵ هزار میلیارد بدهی داشت که در ادبیات بودجه به معنای کسر بودجه نبود، بلکه براساس روندی است که در شهرداری‌ها وجود دارد و ما را در اضطرار قرار داده، یعنی استفاده از اوراق مشارکت و وام.

وی با بیان اینکه برخی از مدیران شهری معتقدند باتوجه به سرعت تورم، اگر وام بگیریم اما پروژه را زودتر به سرانجام برسانیم به نفع شهرداری است، تصریح کرد: این منطق درستی است و با این منطق در دوره گذشته ۵ هزار میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند که قسط‌های آن شروع شده و بخشی از هزینه‌ها بازپرداخت آنها خواهد بود. اگرچه به معنای فساد یا بی‌انظباطی مالی نیست، اما یک تدبیر بوده که ما را با بدهی مواجه کرده و باید به مرور صفر شود.

راهبردهای تحقق شهر زندگی

شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در روند تغییر قانونی شورای شهر و شهردار معمولاً هر شورا و شهردار جدیدی، افقی به‌عنوان چشم‌انداز و مسیر راه مشخص می‌کند که معمولاً در قالب یک شعار بیان می‌شود، تصریح کرد: شعار این دوره «اصفهان من شهر زندگی» است.

وی در تبیین این شعار، توضیح داد: «اصفهان من» گویای تعلق، هویت و علاقه به اصفهان است و هرکسی این احساس تعلق را در وجود خود داشته باشد حق زندگی در شهر دارد. هرکسی خودش را اصفهانی می‌داند فارغ از تعلقات فکری، سیاسی و قومی و به صرف علاقه به شهر مورد احترام و تکریم است و حق یک زندگی شایسته در این شهر را دارد.

قاسم‌زاده افزود: شهر زندگی یعنی شهری که حداقل‌های زیست محیطی، نیازهای ابتدایی، آب، هوا، خوراک، تفریح و گردش شهروندان در آن تأمین شود. شهر زندگی علاوه بر غنی بودن از حیث تأمین نیازهای بیولوژیکی، باید به ساکنان احساس امنیت بدهد، درحالی که شهری که شهروند احساس امنیت نکند شهر زندگی نخواهد بود.

وی سومین نیاز شهر زندگی را احساس عزت و احترام دانست و گفت: شهر ما همیشه مهد همزیستی مسالمت‌آمیز بوده است. چهارمین سطح یک شهر زندگی نیز احساس علاقه، عشق و محبت در بین ساکنان شهر است، بر این اساس شهروندان یک شهر باید حس مشترک داشته و غمخوار همدیگر باشند، در عین حال که نباید به سرنوشت هم بی تفاوت باشند.

شهر زندگی نقطه پایانی ندارد

شهردار اصفهان با بیان اینکه اوج شهر زندگی پویایی و خودشکوفایی است، گفت: شهر زندگی باید دائم درحال رشد و تحول باشد. وقتی می‌گوییم شهر زندگی یعنی همه این مفاهیم باید در شهر تحقق پیدا کند، ضمن اینکه شهر زندگی نقطه پایان ندارد و دائم درحال بهتر شدن است.

وی با بیان اینکه در مسیری که انتخاب شده بر روی چند موضوع تمرکز کرده‌ایم که در قالب میز مطرح شده است، تصریح کرد: یکی از این میزها، میز محلات است. اصفهان ۲۰۰ محله دارد که تعدادی از این محلات از شرایط شایسته‌ای برخوردار نیستند و برای ما خوشایند نیست حصه مقصد گردشگری میهمانان این شهر باشد، درحالی که هنر ما این است این محلات را آباد کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه هرسال باید تعدادی از محلات شهر ارتقا پیدا کند و مردم طعم عدالت را احساس کنند، گفت: از ۱۴۰۱ به‌صورت جدی‌تر وارد محلات می‌شویم و سطح کیفی محلات را ارتقا می‌دهیم.

وی میز بعدی را فرهنگ دانست و تصریح کرد: در این راستا موزه شهر جزو مطالبات شهر است و امیدوارم در این دوره راه‌اندازی شود.

قاسم زاده همچنین به میز گردشگری اشاره و اظهار کرد: محلات فرسوده گنجینه‌های است که باید بازآفرینی و مقصدهای گردشگری جدیدی شود. پیش‌بینی کرده‌ایم محور مشاهیر در شهر به عنوان یک جاذبه جدید فعال کنیم.

فعال شدن هوشمندسازی از نیمه اول ۱۴۰۱

وی در مورد میز هوشمندسازی نیز توضیح داد: بخشی از مشکلات ما ناشی از عقب‌ماندگی در این مسیر است که از اتفاقات زودبازده خواهد بود و در نیمه اول ۱۴۰۱ هوشمندسازی فعال خواهد شد.

شهردار اصفهان به میز اقتصاد و سرمایه‌گذاری اشاره و تصریح کرد: این باور را داریم که نه کشو و نه شهر را کارگزاران به تنهایی نمی‌توانند اداره کنند. باید فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کنیم و موانع حضور آنها را برطرف کنیم.

وی درخصوص تغییر مدیران شهری گفت: تغییر مدیران تا جایی که ضروری بوده در لایه اول و دوم اتفاق افتاده و اگر مدیری تغییر نکرده به این معناست که مدیر کارآمدی بوده و خطایی نداشته است، البته مدیرانی که تغییر کردند نیز ضعف عملکردی یا عدم انطباق راهبردی داشتند و این تغییر نباید حمل بر این شود که خطا داشتند.

شهردار اصفهان از تشکیل اتاق فکری برای تحول در حمل و نقل درون شهری اصفهان خبر داد و گفت: باید سهم بخش خصوصی را بیشتر کنیم و حتی از تاکسی و اتوبوس به گزینه‌های جدید برسیم.

تراموا ردیفی در بودجه ۱۴۰۱ ندارد

وی در مورد پروژه‌های عمرانی در حوزه حمل و نقل نیز گفت: تراموا در بودجه ۱۴۰۱ ردیفی ندارد و تمرکز ما بر خط دوم مترو است تا در این دوره به اتمام برسد. همچنین پروژه رینگ چهارم فعال است و تلاش می‌کنیم به اتمام برسد.

قاسم‌زاده در مورد مهاجرپذیری اصفهان نیز گفت: تاکنون به این‌ نتیجه رسیده‌ایم که در را روی مهاجران نبندیم، اما تلاش کنیم نخبگان به سمت شهر اصفهان متمایل شوند.

شهرداری اصفهان از مطالبه‌گران آب است

وی با تأکید بر اینکه در حوزه آب شهرداری از مطالبه‌گران است، زیرا مسئول صیانت از حقابه زاینده‌رود است، تصریح کرد: مثل کشاورزان که پیگیر حقابه‌های خود هستند، ما هم پیگیر حقابه زاینده‌رود هستیم.

شهردار اصفهان در مورد فرونشست زمین گفت: گاهی برای ایجاد حساسیت بر موضوعی اغراق می‌کنیم که می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد، همانطور که بعد از بحث‌های فرونشست زمین، سرمایه‌گذاران برای اخذ مجوز ساخت و ساز در اصفهان دست نگه داشتند. فرونشست بحث جدید و خاص شهر اصفهان نیست، اما باید به همه پیامدهای آن فکر کنیم.

وی در مورد تأمین پساب برای فضای سبز شهر اصفهان گفت: کار خوب مدیریت شهری از ادوار گذشته این بود که با پیش‌بینی‌های کاهش منابع آب زیرزمینی، روی پساب سرمایه‌گذاری کرد. وقتی کسی خطر کم آبی را جدی نمی‌گرفت شهرداری به فکر این موضوع بود. اگر همت شهرداری و خریداری و تصفیه پساب نبود، الان یک شهر سرد و بی روح و آلوده‌تر از امروز داشتیم، درحالی که امروز پساب در بورس افتاده و قیمت آن بالا رفته، اما اگر حذف شود درختان چندساله شهر نابود می‌شوند.

شهردار اصفهان پیرامون شهر اسلامی نیز توضیح داد: یک بخش از شهر اسلامی به جسم و کالبد شهر برمی‌گردد، شخصیت شهر اصفهان یک شهر دینی است. به غیر از مباحث کالبدی شهر یک جان و روح و روانی دارد که باید آن را ببینیم.

تحقق اسما الحسنی در شهر اسلامی اصفهان

وی ادامه داد: مبنای ما در بحث شهر اسلامی، تحقق اسما الحسنی در این شهر است و به میزان ظهور اسما الحسنی، این شهر به اسلامی نزدیک می‌شود.

قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه ما آمده‌ایم از شهر اصفهان صیانت کنیم، خاطرنشان کرد: نباید از هویت خود فرار کرد، باید از هویت شهر اسلامی، فرهنگی و تاریخی اصفهان صیانت کنیم.

مدیران شهری جوان با هوش بالا انتخاب کردم

شهردار اصفهان در مورد انتخاب مدیران شهری اصفهان، توضیح داد: تیم جوانی انتخاب کردم که هوش بالایی داشته باشند تا بتوانند مسائل را به سرعت درک و پردازش و تحلیل کنند و برای آن راهکار پیدا کنند، این تیم باید بتواند سریع مسائل را حل کند که این کار در بخش شهرسازی به عینه اتفاق افتاده است و همچنین در ساماندهی کارتن خواب‌ها که امروز دیگر کارتن‌خوابی در اصفهان نداریم.

وی به فقدان طرح جامع برای شهر اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: فقدان طرح جامع باعث تصمیم‌گیری‌های نقطه‌ای و اتفاقات ناگواری برای ظاهر شهر شده، درحالی‌که اگر مبنای توسعه شهری این طرح باشد اتفاقات بهتری خواهد افتاد. به حوزه شهرسازی تأکید کرده‌ام پاسدار هویت شهر باشند.

قاسم‌زاده همچنین درخصوص پدیده حاشیه‌نشینی در اصفهان گفت: عوامل متعددی بر حاشیه‌نشینی تأثیر گذاشته است. امیدوارم با جذب سرمایه‌گذار بتوانیم بافت‌های حاشیه‌ای را ساماندهی کنیم، البته چشم‌انداز مدیر جدید میراث هستیم و امیدواریم نگاه درستی داشته باشد به جای فریز کردن بافت‌های تاریخی، نگاه پویا و فعال کردن این بافت‌ها را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر هویت اصفهان را حفظ کنیم‌می‌توانیم پذیرای خرده فرهنگ‌ها باشیم بدون اینکه به هویت اصفهان آسیبی برسد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد