hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پوشش ۸۱ درصدی واکسیناسیون در استان/آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۴۰ سال

پوشش ۸۱ درصدی واکسیناسیون در استان/آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۴۰ سال

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با عملیاتی شدن طرح «شهدای سلامت» پوشش واکسیناسیون دوز اول واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۱۲ سال روزانه بین یک دهم تا دو دهم درصد افزایش پیدا کرد و به آمار ۸۱.۳ دهم درصد در استان رسیده است و دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۴۰ سال تزریق می‌شود.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اجرای طرح «شهدای سلامت» برای تشویق افراد واکسن نزده به واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه در دو هفته آخر آبان ماه پوشش واکسیناسیون کاهش پیدا کرده بود تزریق دوز اول واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۱۲ سال در استان آمار ۷۴ درصد بود که این طرح از یکم آذرماه شروع و تا ۱۹ آذر ادامه دارد.

تشویق شهروندان با اجرای طرح «شهدای سلامت»

وی اضافه کرد: در طرح «شهدای سلامت» با افزایش دسترسی شهروندان به واکسن کرونا از طریق ارائه آموزش و اقناع سازی، برنامه واکسیناسیون در استان با شتاب افزایش پیدا کرد و از اول آذرماه این برنامه با هماهنگی همه اداره‌ها، سازمان‌های بسیج، سپاه، صدا و سیما و شهرداری عملیاتی شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با محوریت فرمانداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهرستان‌های استان و مراکز بهداشت و درمان در اجرای طرح «شهدای سلامت» روند افزایش پوشش دوز اول واکسن کرونا افزایش پیدا کرد همکاران بهداشت و درمان بیشتر به محله‌ها، صنایع و شغل‌هایی مراجعه کردند که پوشش واکسیناسیون پایین‌تری داشتند و به صورت حضوری آموزش و اقناع همشهریان برای انجام واکسیناسیون انجام گرفت.

۱۸.۷ دهم درصد جمعیت واکسن نزده در استان

عقدک تصریح کرد: با عملیاتی شدن این طرح دوز اول واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۱۲ سال روزانه بین یک دهم تا دو دهم درصد افزایش پیدا کرد و در حال حاضر پوشش دوز اول به آمار ۸۱.۳ دهم درصد در استان رسیده است و ۱۸.۷ دهم درصد جمعیت استان هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا شنبه هفته آینده طرح «شهدای سلامت» ادامه دارد و بعد از آن تغییراتی با جمع شدن مراکز تجمیعی و تیم‌های سیار واکسیناسیون اعمال می‌شود اما خدمت‌رسانی برای بالا بردن آمار واکسینه شده‌ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای جمعیت دانش‌آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان پوشش دوز اول واکسن کرونا ۷۶.۴۵ صدم درصد و برای دوز دوم ۵۶.۷۴ صدم درصد بوده که پوشش این گروه سنی هم برای واکسیناسیون رشد خوبی داشته است.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۴۰ سال

عقدک در مورد شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا، افزود: افرادی که دوز اول و دوم واکسن‌های «سینوفارم»، «برکت» و یا «بهارات» را تزریق کرده‌اند و سن آنها بیش از ۴۰ سال و از زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونای آنها بیش از سه ماه گذشته باشد می‌توانند برای گرفتن دوز سوم واکسن کرونا به مراکز تجمیعی و واکسیناسیون مراجعه کنند، افراد که واکسن‌های «اسپوتنیک» و «آسترازنکا» را تزریق کرده‌اند باید شش ماه از زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونای آنها گذشته باشد تا بتوانند دوز یادآور دریافت کنند.

وی با اشاره به شیوع «اومیکرون» سویه جدید کرونا در دنیا، اظهار کرد: برای بالا بردن ایمنی جامعه هنوز تزریق واکسن کرونا برای کودکان زیر ۱۲ سال اعلام نشده است، در حال حاضر مطابق آخرین اطلاعات موجود این سویه سرعت سرایت و انتقال پذیری بالاتری با علائم بدن درد و ضعف عمومی دارد و با تست‌های معمولی پی سی آر (PCR) قابل شناسایی است، در کشور هنوز موردی از این نوع سویه کرونا شناسایی نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این سویه تفاوتی با گونه‌های دیگر کرونا مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا ندارد و تزریق واکسن کرونا، زدن ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی برای بالا بردن ایمنی افراد جامعه در مقابل سویه جدید کرونا ضروری است و افراد باید سعی کنند در فصل سرما در محیط بسته به تهویه هوا توجه کنند.

اعمال محدودیت برای افراد واکسن نزده / ابلاغی برای دوز چهار واکسن نداریم

عقدک در خصوص اعمال محدودیت برای افراد واکسن نزده بعد از اجرای طرح «شهدای سلامت»، اظهار کرد: با اجرای این طرح پوشش حداکثری واکسیناسیون با اقناع سازی صورت گرفته که این تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا بوده است.

وی تاکید کرد: درصدی از افرادی که هنوز واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند واکسن ستیز و واکسن گریز هستند و این افراد علاوه بر اینکه به سلامتی خود آسیب می‌زنند احتمال انتقال این ویروس را در جامعه بالا برده و به سلامت عمومی لطمه می‌زنند و کنترل هوشمند و محدودیت برای افراد واکسن نزده برای استفاده از اتوبوس‌ها، هواپیما و تردد در بانک‌ها و خیابان‌های شهر با خودروی شخصی اعمال می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اعمال محدودیت برای کارمندان دولت نیز مطابق قانون ابلاغ شده در پنج مرحله است تا این افراد به تزریق واکسن متمایل شوند، اگر پوشش واکسیناسیون به آمار بالای ۸۵ درصد برسد تقریباً ایمنی جمعی در جامعه ایجاد می‌شود.

عقدک تصریح کرد: برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در سطح ملی هنوز موردی ابلاغ نشده است، در حال حاضر برنامه تزریق دوز سوم واکسن کرونا وجود دارد و پوشش افراد برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا در استان بیش از دو ماه زمان می‌برد، در آینده اگر نیاز به تزریق دوز چهارم کرونا باشد حتماً اطلاع رسانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد