hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرطان تخمدان؛ کشنده‌ترین نوع سرطان در زنان

سرطان تخمدان؛ کشنده‌ترین نوع سرطان در زنان

متخصص سرطان زنان در خصوص سرطان‌های شایع زنان به ویژه سرطان‌های دستگاه تناسلی، زنگ هشدار و کشنده‌ترین نوع آن و درمان توضیحاتی ارائه داد.

فریبا بهنام‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سرطان‌های شایع زنان، اظهار کرد: در کشور سرطان‌های رحم و تخمدان رتبه ۹ و ۱۰ را دارد و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان است؛ سرطان‌های روده، معده، خون، پوست قبل از سرطان تخمدان و رحم قرار می‌گیرد و بعد از سرطان سینه، سرطان رحم رتبه چهارم را دارد.

وی ادامه داد: شیوع انواع سرطان دستگاه تناسلی زنان که سرطان رحم، دهانه رحم و تخمدان از مهمترین آن است؛ سرطان تخمدان و رحم با عواملی از جمله چاقی و کم‌تحرکی در ارتباط است و در کشورهای صنعتی و شهرهای بزرگ دنیا شیوع آن بیشتر است و حتی در کشور نیز در مناطقی که شیوع چاقی و کم تحرکی بیشتر است، انواع سرطان هم بیشتر است، سرطان رحم علائم دیگری از جمله زایمان کم و مصرف غذاهای پر چرب نیز دارد.

متخصص سرطان زنان با بیان اینکه در بین سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان، سرطان رحم و در رأس آن سرطان آندومتر قرار دارد، تصریح کرد: بعد از آن سرطان دهانه رحم رتبه دوم و سرطان تخمدان رتبه سوم را دارد و کشنده‌ترین آنها سرطان تخمدان است.

زنگ هشدار سرطان آندومتر در زنان چیست؟

وی با اشاره به علائم زنگ هشدار سرطان آندومتر، خاطرنشان کرد: این نوع سرطان معمولاً زنان ۶۰ و ۶۵ ساله را مبتلا می‌کند و در این نوع سرطان لایه داخلی رحم که در سنین باروری هر ماه رشد و ریزش پیدا می‌کند، درگیر می‌شود و زنگ هشدار این بیماری وجود خونریزی در زنان یائسه است و کم بودن و یا قطع شدن خونریزی در سن یائسگی نباید افراد را از انجام پیگیری‌های لازم دور کند، این سرطان با نمونه‌برداری تشخیصی که امروزه به صورت سرپایی انجام می‌شود، مشخص خواهد شد و در افراد بسیار چاق که وزن آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ کیلو گرم است، حدود ۱۰ برابر بیشتر رخ می‌دهد.

بهنام‌فر با بیان اینکه تشخیص سریع سرطان رحم به روند درمان فرد مبتلا کمک مؤثری خواهد کرد، اضافه کرد: اگر سرطان رحم سریع تشخیص داده شود، بیش از ۸۰ درصد مواقع تومور محدود به جسم رحم است و فرد با جراحی بهبود خواهد یافت و قطعاً یک طول عمر طبیعی نیز خواهد داشت، در کشورهای صنعتی و در شهرهای پیشرفته دنیا شایع‌ترین سرطان دستگاه تناسلی زنان همان سرطان جسم رحم است.

وی با اشاره به اینکه سرطان دهانه رحم با ویروس HPV در ارتباط است، تاکید کرد: سرطان دهانه رحم به وزن و عوامل وراثتی ارتباط ندارد و ارتباط آن بیشتر به دلیل ابتلاء به ویروس HPV خواهد بود که عامل قطعی در ایجاد سرطان دهانه رحم است و بیماری از زمان آلوده شدن فرد با این ویروس تا بروز سرطان مهاجم کاملاً بدون علامت و علائم است و از زمان آلوده شدن به ویروس تا بروز سرطان دهانه رحم حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول خواهد کشید.

بهنام‌فر با بیان اینکه راه اصلی انتقال ویروس HPV تماس جنسی است، افزود: افرادی که رفتارهای پرخطر، خارج از چهارچوب خانواده و چند شریک جنسی دارند، بسیار بیشتر از دیگران در معرض آلودگی با این ویروس و ابتلاء به سرطان دهانه رحم هستند، همچنین اگر همسر یک زن نیز در زمان حال و یا گذشته رفتارهای پرخطری داشته و به ویروس مبتلا شده، همسرش نیز در معرض خطر و ابتلاء به ویروس است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد