hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عوارض بی دندانی چیست؟

عوارض بی دندانی چیست؟

کشیدن و از دست دادن دندان ها ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. در این مطلب به عوارض بی دندانی و بیان راهکارهایی خواهیم پرداخت.

نداشتن دندان علاوه بر اینکه بر زیبایی تاثیرگذار خواهد بود مشکلات دیگری را نیز در پی خواهد داشت. اگر جای خالی دندان کشیده پر نشود ممکن است شما را با مشکلاتی روبه رو کند. اما بعضی از افراد با نداشتن دندان ها کنار آمده و به دلیل هزینه های زیاد از درمان آن ها منصرف می شوند. اما در واقع بهتر است بدانید که عوارض بی دندانی ممکن است هزینه های بیشتری را به شما متحمل کند.


عارضه های از دست دادن دندان

عوارض بی دندانی چیست؟

نداشتن دندان مخصوصا در بزرگسالان مشکلات جدی را در سلامت این عضو ایجاد می کند. این مشکل خنده های زیبا شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه شش مورد از عوارض این مشکل را به تفکیک بیان خواهیم کرد و پس از آن راه حل هایی را برای درمان آن ارائه می دهیم.

جابه جا شدن دندان ها:

دندان ها ممکن است به دلایلی جابه جا شود. اگر چه آن ها بسیار محکم به استخوان فک متصل شده اند ولی عواملی باعث جابه جایی آن ها خواهد شد. پوسیدگی دندان ها و یا تحلیل لثه می تواند باعث بروز این مشکل شود. حال در صورت کشیدن یک یا چند دندان ممکن است این جا به جا شدن را تشدید کند. به این گونه که جای خالی دندان از دست رفته فضا را برای حرکت کردن دندان مجاور ایجاد کرده و هم چنین جابه جا شدن این دندان باعث می شود فضای خالی را برای حرکت دادن دیگر دندان ها فراهم سازد.

ناهنجاری در اکلوژن ها:

یکی دیگر از عوارض بی دندانی ناهنجاری اکلوژن می باشد. اکلوژن چگونگی و نحوه تماس دندان های فک بالا و پایین در زمان بسته شدن است. کشیدن و از دست دادن دندان ها سبب بروز مشکل در بسته شدن فک و اتصال نامناسب دندان های بالا و پایین خواهد شد. این ناهنجاری رفته رفته باعث مشکلاتی در لثه ها، سر، گردن، ماهیچه های فک و سایر دندان ها خواهد شد. درد ماهیچه ها، سردرد، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی و ساییده شدن غیر عادی دندان ها از دیگر عوارض ناهنجاری اکلوژن می باشد.


بی دندانی و مشکلات آن

هم چنین همانطور که می دانید جویدن غذا از کاربرد های اصلی دندان ها می باشد. کشیدن دندان های جلو باعث می شود که خوردن غذا مشکل ساز شده و تجربه های ناخوشایندی را به جای می گذارد. از دست دادن دندان های آسیا در جویدن غذا مشکل ساز شده و این اختلال در جویدن امکان دارد روی هضم غذا تاثیرات منفی داشته باشد. برگشت اسید معده یکی از این تاثیرات منفی می باشد.

تحلیل رفتن استخوان فک:

یکی از عواملی که باعث تحلیل استخوان های فک خواهد شد، نداشتن دندان می باشد. دندان ها استخوان فک را تحلیل می کند و در نتیجه این امر باعث می شود که از سلامت استخوان فک محافظت کنند. حال اگر دندانی را از دست داده باشید، استخوانی که دندان داخل آن قرار داشته دیگر تحریک نخواهد شد و در نهایت حجم آن کاهش خواهد یافت.

ایجاد مشکلاتی در زیبایی:

یکی از عواملی که در زیبای تاثیر گذار است وجود دندان های مرتب می باشد. حال اگر دندانی را از دست بدهید در زیبایی شما تاثیر گذار خواهد بود. از دست دادن دندان ها که در نتیجه باعث تحلیل استخوان فک می شود باعث شده که چهره فرد را پیر تر و شکسته تر نیز شود.

بی دندانی و تاثیر آن در زیبایی

مشکلاتی در صحبت کردن:

 گاهی حتی از دست دادن دندان ها باعث می شود که شما نتوانید به راحتی صحبت کنید. جای خالی دندان از دست رفته و فاصله ی بیش از اندازه بین دندان ها ممکن است باعث شود که نتوانید درست کلمات را بیان کرده و دچار مشکل شوید. هم چنین نداشتن دندان جلو و داشتن فاصله زیاد بین آن ها باعث می شود که هنگام صحبت کردن آب دهان تان بیرون بریزد و این مشکل شما را آزار دهد.

روش هایی برای درمان بی دندانی:

با عوارض از دست دادن دندان ها آشنا شدید. حال اگر از این مشکل رنج می برید در ادامه چند راه درمانی پیش روی شما خواهیم گذاشت. امیدواریم با انجام این راهکار ها از عوارضی که این مشکل بر جای می گذارد، راحت شوید.

  • بریج:

برای انجام بریج باید دو طرف ناحیه بی دندان، دندان های سالم وجود داشته باشد. از این دندان ها به عنوان پایه استفاده می شود. برای انجام بریج دندان های پایه را کمی می تراشند و سپس این بریج را قرار می دهند. بریج را با استفاده از چسب های خاص خود در محل فیکس و ثابت می کنند. این روش درمانی به نسبت قیمت مناسبی داشته و راحت تر می باشد. این روش فقط برای حداکثر دو دندان از دست رفته کنار هم مناسب می باشد. اگر بیشتر از دو دندان کنار هم از دست داده اید باید به فکر درمان دیگر باشید.

بی دندانی و راهکار هایی برای رفع آن

  • پورتزهای مصنوعی:

یکی از ارزان ترین راه های درمانی برای بی دندانی استفاده از پروتز های مصنوعی می باشد. این پروتز ها متحرک بوده و با کمک سیم و قالب های مخصوصی در دهان گذاشته می شوند. از این روش یرای جایگزینی هر تعداد دندان که نداشته باشید می توانید استفاده کنید. این روش درمانی در عین حالی که بسیار راحت می باشد اما از آن جا که این دندان ها به طور دائمی در دهان جای نمی گیرند ممکن است هنگام صحبت کردن و یا جویدن غذا مشکلاتی را به وجود آورند.

  • ونیرکامپوزیت:

برای رفع مشکل فاصله بین دندان ها در برخی از موارد می توانید از روکش دندان استفاده کنید. این روکش ها برای پر کردن فاصله های بسیار کم، قابل استفاده است. این روش درمانی راه مناسبی برای مشکل بی دندانی نمی باشد.

راه کار هایی برای درمان بی دندانی

  • استفاده از ایمپنت دندان:

از بهترین روش های درمانی بی دندانی ایمپلنت می باشد. ایمپلنت به دندان های طبیعی چه از لحاظ کارکرد و چه از لحاظ زیبایی بسیار شبیه می باشد. این روش با استفاده از پایه در داخل استخوان فک انجام می شود و این پایه نقش ریشه دندان را تا حدودی به خوبی اجرا می کند. این امر سبب می شود که استخوان فک تحلیل نشده و زیبایی حفظ شود. این روش برای جایگزینی یک یا چند دندان قابل استفاده است. در صورتی که حتی چهار دندان کشیده شده در کنار هم داشته باشید، پزشک متخصص با بهره گیری از دو یا سه پایه، پروتز های ایمپلنت را در دهان می گذارد. این روش دائمی بوده و باید مراقبت های معمولی را که برای سایر دندان ها انجام می دهید، برای آن ها نیز انجام داد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد