hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > HIV در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است

HIV در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است

مدیرعامل انجمن همیاران سلامت پرور البرز(اهسا) با بیان اینکه این روزها تتو در جامعه و بین جوانان افزایش یافته است، گفت: حتما باید ابزاری که برای این کار استفاده می‌شود جلوی روی فرد باز و مصرف شود و به هیچ عنوان از ابزاری که قبلا برای شخص دیگری استفاده شده استفاده نشود.

افسانه نساجان در گفت و گو با ایسنا، گفت: این انجمن  از سال ۹۰ کار خود را در زمینه کاهش آسیب با شاخه اچ آ وی، ایدز آغاز کرد.

نساجان هدف از تشکیل این انجمن را شکستن تابوی اچ آی وی در جامعه عنوان کرد و گفت: با ارتباطی که با این بیماران برقرار کردیم متوجه شدیم بسیاری از آنها ناخواسته به چنین ویروسی مبتلا شده‌اند و نمی‌توانستند از پس زندگیشان بر بیایند حتی از طرف خانواده طرد شده بودند. دوستی انجمن با این بیماران باعث شد بتوانند با ما همذات پنداری داشته باشند و راحت تر با این مسئله مقابله کنند و بپذیرند که باید درمانشان را به صورت مداوم ادامه دهند.

وی ادامه داد: اگر درمان ادامه پیدا کند بار ویروسی در افراد می تواند  به صفر برسد که این اتفاق در اینجا افتاده و خیلی‌ها به بار ویروسی صفر رسیده‌اند. بیش از ۴۰ خانم مبتلا در این مرکز خدمات دریافت می‌کنند و تبعیت درمان دارند. حتی برخی از آنها با همسران سالم ازدواج کرده‌اند و زندگی معمولی دارند؛ زیرا از نظر علمی تحقیقاتی وجود دارد که اثبات می کند وقتی بار ویروس به صفر می‌رسد قابلیت انتقال به دیگران از طریق خون و ترشحات بدن را ندارد اگرچه هیچ چیز در علم غیر ممکن نیست. به این ترتیب فرد می‌تواند مثل یک بیمار مزمن چون دیابت روند درمان را تا پایان عمر ادامه دهد و طول عمر معمولی داشته باشد.

نساجان افزود: شعار امسال این است که به نابرابری و ایدز پایان دهیم. سازمان بهداشت جهانی نیز در سال ۲۰۲۰ بر این موضوع تمرکز کرد که هنوز محقق نشده و تمرکز برای رسیدن به این شعار در سال ۲۰۳۰ است تا این تابوها شکسته شود و چالش‌هایی که افراد مبتلا به اچ آی وی با آنها روبرو هستند از بین برود.

وی با دعوت از همگان برای انجام تست اچ آی وی در این انجمن گفت: اگر همه به این دید نگاه کنند که ممکن است ناقل اچ آی وی باشند و به دادن تست رایگان  این ویروس مبادرت کنند بهتر می‌توان با این ویروس مقابله کرد. علاوه بر این می‌توانند از مشاوره رایگان در مورد این بیماری و راه‌های انتقال و روش‌های درمان بیماری نیز بهره مند شوند. علاوه بر این این تست به صورت کاملا محرمانه انجام می شود و حتی نام فرد هم پرسیده نمی‌شود.

به گفته وی راه انتقال این بیماری از طریق خون و ترشحات خونی است و هر کس با خون سر و کار دارد یا با ترشحات بدن البته به جز تعریق، بزاق و اشک، باید حتما این تست را انجام دهد.سرنگ‌های آلوده، روابط جنسی بدون پوشش، شیر مادر و از مادر به جنین می‌تواند عامل ابتلا باشد اما دست دادن، بوسیدن، در آغوش گرفتن، استخر، ظرف و لیوان مشترک به هیچ وجه راه انتقال نیست و نباید بیماران اچ آی وی را طرد کرد. سالیان سال است مددجویان اچ آی وی مثبت با فرزندان سالم زندگی می‌کنند و هیچ کدام بیماری را انتقال نداده‌اند به جز دو نفری که در دوران بارداری متوجه ابتلای خود نبوده‌اند و نوزادانشان مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این روزها تتو در جامعه و بین جوانان افزایش یافته است، گفت: حتما باید ابزاری که برای اینکاراستفاده می‌شود جلوی روی فرد باز و مصرف شود و به هیچ عنوان از ابزاری که قبلا برای شخص دیگری استفاده شده استفاده نشود. حتی تیغ‌های مورد استفاده در آرایشگاه‌ها به هیچ عنوان چند بار استفاده نشود.

نساجان با اشاره به اینکه این بیماری علائم خاصی ندارد گفت: ولی با ایجاد نقص در سیستم ایمنی می تواند باعث بروز بیماری ها شود و در بخش های مختلف بدن تاثیر گذار باشد. فردی که نقص سیستم ایمنی داشته باشد می‌تواند با سرماخوردگی نیز از پا در بیاید. بسته به میزان قدرت سیستم دفاعی بدن هر شخص این ویروس از ۵ تا ۴۰ سال می تواند در بدن پنهان و بدون علائم باشد. بنابراین تست دادن در روند درمان و جلوگیری از بالارفتن بار ویروسی و تبدیل شدن این ویروس به  بیماری ایدز بسیار موثراست زیرا ایدز آخرین مرحله از آلودگی به ویروس اچ آی وی است و در صورت تشخیص و درمان به موقع قابل جلوگیری است.

وی افزود: واقعیت این است که ما چنین ویروسی را داریم و جدا از منشا آن باید افراد مبتلا را بپذیریم و به سوی درمان هدایت کنیم تا به سلامتی زندگی کنند و انتقال دهنده بیماری نباشند.  حتی افراد مبتلا می‌توانند بچه دار شوند و ترجیحا در زمان مشخص به زایمان سزارین بپردازند و نوزاد با ایمونو گلوبولی آزمایش و تحت در مان قرار می گیرد و شیر مادر به نوزاد داده نمی‌شود و این روند درصد ابتلای نوزادان به اچ آی وی را بسیار پایین می آورد.

مدیرعامل انجمن همیاران سلامت پرورالبرز(اهسا) با اشاره به اقداماتی که در این انجمن انجام می شود، تصریح کرد: قبل از دوران کرونا کلاس‌های آموزی مختلف مهارت های زندگی و فرزند پروری توسط روانشناس به آنها  به صورت حضوری آموزش داده می‌شد و هزینه ایاب و ذهاب هم  با کمک کفیل ها برای افراد در نظر گرفته می‌شد. از آنجایی که در کنار یکدیگر به همذات پنداری و همدلی می رسیدند از لحاظ روحی در آنها بسیار موثر بوده است، اگرچه در دو سال اخیر با شیوع بیماری کرونا این موضوعات به صورت مجازی انجام می‌شود ولی تاثیرگذاری کلاس های حضوری و دورهمی در روحیه این افراد بسیار بیشتر است و امیدوارم هر چه زودتر با برچیده شدن این بیماری به روال سابق برگردیم.

به گفته نساجان بسیاری از مشکلاتی که در زندگی این افراد است در صحبت با روانشناس بهبود می‌یابد و اکنون گاهی به صورت تک به تک و نه به صورت جمعی مشاوره‌ها به این افراد داده می شود.

وی افزود: همچنین سه یا چهار بار در سال کمک‌های معیشیتی در قالب سبد کالا و کمک هزینه تحصیلی به آنها ارائه می‌شود. بیمه عمر برای برخی فرزندان این افراد که به نام انجمن انجام می شود و زمانی که می خواهند از خانواده جدا شوند از طریق این بیمه کمک ویژه ای به این افراد می شود.

وی ادامه داد: از طرفی توانمندسازی بانوان با کمک کفیل‌ها انجام می‌شود که در قالب مهارت‌آموزی، اعطای وام‌های کارآفرینی و اشتغال ارائه می‌شود و اگر کسی با توجیه اقتصادی بخواهد فعالیت اقتصادی داشته باشند از آن‌ها قطعا حمایت می‌‍‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تست سریع اچ آی وی در این مرکز به صورت کاملا محرمانه بدون اطلاعات هویتی، به صورت رایگان و در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه انجام می‌شود، گفت: افراد باید بدانند اگر رفتار پرخطری داشته اند که دو هفته تا دو ماه از آن نگذشته است جواب منفی به معنی منفی قطعی است و جواب مثبت نیز به معنی ابتلای صد درصد نیست و باید دو آزمایش دیگر بدهند.

وی ادامه داد: در ضمن ۷۲ ساعت اول بعد از رفتار پرخطر زمان طلایی است که اگر فرد به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کند و از شک خود به ابتلا به ویروس بگوید می‌تواند دارویی را که در طول یک ماه به آنها تجویز می‌شود را دریافت کنند که از ابتلا به اچ آی وی جلوگیری می‌کند، بنابراین نباید به هیچ وجه از ۷۲ ساعت طلایی غافل شد.

نساجان در پایان اضافه کرد: پزشکان متخصص، عفونی و افراد مختلف با انجمن به عنوان داوطلب به همکاری با انجمن می‌پردازند واگر افراد مختلف با تخصص‌های مختلف و به هر طریقی حتی از نهادهای دولتی و خصوصی تمایل به همکاری با انجمن داشته باشند می توانند با ما از طریق راه های ارتباطی انجمن اهسا البرز از جمله وبسایت  www.ehsango.ir یا ایمیل alborzehsa.ngo@gmail.co در ارتباط باشند یا با شماره تلفن های ۳۲۸۱۰۲۳۸ و ۳۲۸۱۶۲۶۱ در تماس باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد