hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کولیت روده چیست؟ + روش درمان

کولیت روده چیست؟ + روش درمان

بیماری های روده ای به دلیل کارکرد روزانه روده سبب مشکلات بسیاری در زندگی فردی می شود. از این رو باید علت کولیت روده مشخص و در سریع تر زمان ممکن به آن رسیدگی شود. با روش های درمان کولیت روده همراه با ما باشید.
به ورم روده در اصطلاح پزشکی کولیت روده می گویند. این بیماری در دراز مدت می تواند سبب ضعف و ناتوانی شود. برای درمان کولیت روده نیاز به اطلاعات دقیقی درباره بیماری و مراقبت های اولیه دارید که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم، بنابراین تا پایان مطلب همراه ما باشید.

با روش های درمان کولیت روده آشنا شوید

درمان کولیت اولسراتیو بنا به شدت پیشرفت بیماری متفاوت خواهد بود. این علائم می تواند به شکل آرام آرام یا ناگهانی بدن ما را درگیر کند. این بیماری با استرس و عفونت های تنفسی پیشرفت خواهد کرد.

کولیت روده چیست؟

یک نوع بیماری التهابی در روده است که در آن بخش داخلی کولون درگیر می شود. علت این بیماری را می توان در واکنش های آلرژیک، بیماری التهاب روده(کرون یا کولیت روده)، کولین میکروسکوپی و کولیت ایسکمیک (کاهش تغذیه خون کولون) جست و جو کرد که باعث ایجاد پولیپ روده، زخم در ناحیه روده ها خصوصا روده بزرگ و همچنین چسبندگی روده می شود.
درمان کولیت روده

آشنایی با نشانه های کولیت روده

  • گرفتگی عضلانی
  • اسهال خونی یا بدون خون
  • درد ناحیه شکم
نشانه های آماس روده را بهتر بشناسید


بعد از ابتلا به کولیت روده نشانه هایی از کوفتگی عضلانی، ورم چشم، التهاب مفاصل، تب، کم آبی بدن، خستگی، التهاب پوست، لرز و آفت دهانی در بدن شما ظاهر خواهند شد.
با رویت خون در ادرار فوراً به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص و درمان کولیت روده به آزمایش خونی که نشان دهنده ورم و التهاب، نحوه فعالیت کلیه ها، آزمایش خون کامل و الکترولیت باشد، نیاز دارید. همچنین برای تشخیص از ادرار و مدفوع فرد آزمایش گرفته می شود و از روش های تنقیه و کولونوسکوپی استفاده می گردد. درمان آماس روده به دلایل تشکیل آن مربوط می شود. اگر کولیت روده به دلیل عفونت های باکتریال باشد، بعد از مدتی بدون هیچ درمان خاصی درد در فرد بهبود خواهد یافت. انواع مختلفی از  باکتری ها می توانند دلایلی برای بروز بیماری کولیت روده باشند. این باکتری ها سالمونلا، اشربشیا، شیگلا و … نام دارند.
تشخیص کولیت روده

درمان کولیت اولسراتیو چگونه انجام می شود؟

برای درمان روی نشانه های حیات بیمار متمرکز می شود و تا حد ممکن از درد بیمار می کاهند. بهتر است در این دوران بدن شما کم آبی نداشته باشد. اگر تمایل به استفاده از مایعات ندارید و دچار کم آبی شدید، باید از سرم استفاده کنید.
برای بهبود کولیت روده به هیچ عنوان از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود. مگر در زمانی که نوع باکتری کولیت روده تشخیص داده شده باشد. برای کاهش دوره عفونت از آنتی بیوتیک استفاده می شود. برای بهبود اسهال با داروی بدون نسخه، باید نکات لازم را رعایت کنید. به ویژه اگر اسهال شما با تب و درد شکم همراه است.
جراحی برای رفع کولیت روده پدیده ای نادر است. اما در برخی موارد درمان گیاهی کولیت روده پیشنهاد می گردد.

مصرف مواد غذایی برای کاهش التهاب روده

اسهال اولین و شایع ترین نشانه در کولیت روده است. اسهال بیش از اندازه کولیت سبب کم آبی شدید در بدن می شود. با این اتفاق، کولون ورم می کند. برای درمان ورم روده بهتر است از رژیم غذایی دارای مایعات بهره مند گردید. مایعات زیاد فرصت لازم برای استراحت کولون را فراهم می کنند. اغلب کولیت ها به این شیوه درمان واکنش نشان می دهند.
چیزهایی که در زمان ورم روده نباید بخورید
  • از خوردن بعضی از مواد دارای فیبر بالا مانند ذرت(حتی بو داده) و آجیل پرهیز شود.
  •  شیر و محصولات تشکیل شده از شیر را نخورید.
  • افراد دارای حساسیت های لاکتوزی، باید از محصولات لبنی لاکتوزی اجتناب و محصولات غیر لاکتوزی مصرف کنند.
  • از خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی اجتناب کنید.

درمان کولیت اولسراتیو با تغییر رژیم غذایی

بیش از نیمی از مردم به گلوتن واکنش نشان می دهند. این ماده در گندم به فراوانی یافت می شود. در بعضی از تحقیقات، نتایج مبنی بر پیشرفت بیماری آماس روده با مصرف گلوتن وجود دارد که هنوز به اثبات نرسیده است.
غذا با کربوهیدرات های بالا، فست فود، الکل قند، الکل، گوشت و لبنیات را کنار بگذارید. بیماری آماس روده را با غذاهای کم چرب کنترل کنید. برای درمان کردن کولیت روده بهتر است از اسیدهای چرب امگا ۳، تری گلیسیرید زنجیره متوسط، روغن زیتون و برخی از مواد فیبری استفاده کنید. این روش از درمان های موثر اسهال به حساب می آید.
برای درمان آماس روده ویتامین C استفاده کنید. این ویتامین بیماری را تا حد زیادی کنترل می کند. اسفناج، جعفری، فلفل دلمه و … سرشار از ویتامین ث هستند.
رژیم غذایی کولیت روده
برای درمان آماس روده و یا کنترل روند پیشرفتی آن خوردن فراوان آب را فراموش نکنید.

درمان گیاهی کولیت

درمان کردن کولیت روده با گیاهان یکی از موثرترین روش ها برای رهایی از این بیماری است. در ادامه با چگونگی استفاده از گیاهان مختلف برای درمان کولیت آشنا خواهید شد.

کندر :

این گیاه از ناحیه زیرین پوست درخت جمع و برای رفع کولیت روده با کنترل واکنش های شیمیایی موثر واقع می شود.

زردچوبه :

این زردچوبه در ادویه هندی مورد استفاده است و درمان طبیعی کولیت روده به حساب می آید. زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و این به دلیل وجود ماده ای به نام کورکومین در آن است. می توانید برای بهبود شدت کولیت روده و رفع التهاب آن از زردچوبه استفاده کنید. ضمن اینکه این ماده تاثیر درمانی پزشکی را نیز به خوبی اعمال می سازد.
روش های بهبود کولیت روده

بروملین :

بروملین یک آنزیم مفید برای بهبودی کولیت روده است. آنزیم نامبرده، پروتئولیتیک است. این آنزیم عملکرد مناسبی در تحلیل بافت پروتئین دارد. آنزیم بروملین را می توان در میوه آناناس یافت. روند تجزیه شدن پروتئین توسط بروملین، خاصیت ضد ورم دارد. بروملین به شکل مکمل در بازار وجود دارد و قابل دریافت است.

اسپرزه :

دانه های اسپرزه(اسفرزه)، باعث تحرک بیشتر روده در نواحی داخلی می شود و در نتیجه امکان بیشتری برای دفع سموم بدن فراهم می گردد. چون یبوست کاهش پیدا می کند.
رفع کولیت روده با راهکارهای طبیعی

پروبیوتیک ها :

این ماده نیز باعث بروز باکتری های مفید در روده خواهد شد. این باکتری ها در حکم میکروب های ضروری و طبیعی بدن هستند که باید در بدن حفظ شوند. با این فرآیند از آماس روده نیز به میزان قابل توجهی کم می شود.

زنجبیل :

یکی از روش های طبیعی و مفید جهت بهبود کولیت روده استفاده از زنجبیل می باشد که بسیار موثر می باشد بنابراین، زنجبیل را رنده کرده و به یک فنجان آب دو قاشق غذا خوری زنجبیل رنده شده بیفزایید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد  و به منظور طعم دهی بهتر به آن کمی آب و عسل بیفزایید و در طول هفته چندین بار آن را بنوشید.
درمان خانگی کولیت اولسراتیو

عسل سیاه :

استفاده از عسل سیاه یک روش بسیار مفید جهت درمان نفخ و رفع مشکلات روده می باشد همچنین، به منظور پیشگیری از بیماری های دیگر بسیار مناسب است فقط کافی است هر روز یک قاشق غذا خوری از عسل سیاه به صورت ناشتا مصرف کنید تا از شر مشکلات روده و دیگر بیماری رها شوید.

آلوئه ورا :

به منظور بهبود کولیت روده می توانید از آب آلوئه ورا استفاده کنید از این رو، مصرف ژل حاصل از آلوئه ورا به صورت روزانه پنج بار از بروز علائم کولیت روده و درد این بیماری پیشگیری می کند  همچنین، نوشیدن آب آلوئه ورا علاوه بر اینکه خواص ضد التهابی دارد باعث ایجاد آرامش در فرد نیز خواهد شد.
کولیت اولسراتیو و روش های درمان آن

بابونه :

جهت بهبود کولیت روده استفاده از بابونه بسیار مناسب است که البته باید چای بابونه را به شکل طبیعی تهیه کنید و از نوشیدن چای آماده خودداری کنید بنلبراین برای تهیه چای بابونه ابندا به یک فنجان آب داغ  سه قاشق چای خوری بابونه بیفزایید و پس از زمان ده دقیقه  آن را از صافی عبور داده و بنوشید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی سه بار از این چای استفاده کنید.
نکته : هر روز از این چای استفاده نکنید زیرا، مصرف طولانی مدت آن به صورت هر روز با عوارضی همراه خواهد شد و اگر از آن دسته افرادی هستید که به بابونه حساسیت دارید از مصرف این چای پرهیز کنید.

 روغن زیتون :

می توانید  به منظور بهبود کولیت روده از روغن زیتون کمک بگیرید بنابراین، مصرف  دو تا سه قاشق غذا خوری روغن زیتون به منظور بهبود نسانه های کولیت روده بسیار مناسب می باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد