hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > انواع داروی ضد استروژن و نحوه عملکرد این داروها

انواع داروی ضد استروژن و نحوه عملکرد این داروها

داروی ضد استروژن به دسته ای از داروها گفته می شود که در بدن سبب کاهش تولید استروژن و یا کاهش تاثیر آن می شوند.
آنتی استروژن ها زمانی استفاده می شوند که سطح استروژن در بدن بالا رفته باشد. داروی ضد استروژن برای پیشگیری از عوارض بالا بودن استروژن مثل بزرگ شدن نوک سینه و … مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع داروی ضد استروژن

داروهای آنتی استروژن یا ضد استروژن که به اسم های استروژن آنتاگونیست یا استروژن بلاکر نیز شناخته می گردد. به دسته ای از داروها گفته می شود که از اثرات بیولوژیکی استروژن هایی مثل استرادیول در بدن پیشگیری می نمایند. عملکرد این داروها به وسیله بلاک گیرنده های استروژن و یا مهار یا سرکوب تولید ستروژن است. آنتی استروژن ها یکی از سه نوع آنتاگونیست های هورمون جنسی می باشند که دو نوع دیگر آن آنتی آندروژن و آنتی پروژسترون نامیده می شوند.
تاثیر دوای ضد استروژن

استروژن چیست؟

استروژن یکی از هورمون های موجود در بدن است. این هورمون نوعی پیام رسان شیمیایی می باشد که بدن از آن برای برقرار نمودن ارتباط با سلول ها از آن استفاده می نماید. هورمون ها مثل یک نامه ارسال شده هستند که در آن ها دستوران لازم برای رفتار سلول ها در آن ها توضیح داده شده است. وقتی که استروژن ها به گیرنده های خود بر روی سلول متصل می گردند، این دستورها به آن ها ابلاغ می گردد. استروژن عمدتا در تخمدان های خانم ها و همچنین مقدار کمی از آن در غدد فوق کلیوی و سلول های چربی تولید می گردد. اثرات مختلف استروژن بر روی بدن شامل موارد زیر می شوند:
  • افزایش دهنده آنزیم های مسئول نگهداری گلیکوژن و ترمیم بافت های ماهیچه ای
  • تنظیم کننده چرخه قاعدگی
  • حفاظت در مقابل عفونت های دستگاه ادراری
  • افزایش دهنده سطح هورمون رشد و فاکتور رشد شبه انسولین ۱
  • بهبود دهنده رفتار و هوشیاری و …
داروی ضد استروژن برای بدنسازان


آنتی استروژن ها

برای تعریف داروی ضد استروژن به بیانی دقیق می توان گفت که: آنتی استروژن ها به دسته ای از داروها می گویند که سبب کاهش تولید و یا کاهش تاثیر استروژن در بدن می گردند. بعضی از رایج ترین داروهای ضد استروژن شامل موارد زیر می شوند:
  • آریمیدیکس (آناستروزول)
  • آرومازین (اگزمستان)
  • سیتادرن (آمینو گلوتتیماید)
  • فمارا (لتروزول)
  • نولوادکس (تاموکسیفن)
  • کلوماید (کلومیفن)
اثرات داروی ضد استروژن
کلمه آنتی استروژن علاوه بر این شامل مکمل های طبیعی در این زمینه نیز می گردد. این نوع از آنتی استروژن های طبیعی دارای چند نوع ماده مختلف می باشند که می توانند به شکل مثبتی بر روی پروفایل هورمونی بدن تاثیر بگذارند. مکمل های طبیعی مانند رسوراترول، عصاره دانه انگور، کورکومین، ماکا، ریشه گزنه وحشی و …
عملکرد داروی ضد استروژن
مواد آنتی استروژن طبیعی بسیار زیادی وجود دارد که می توانند در به وجود آوردن تعادل و یا کاهش سطح استروژن کمک کننده باشند. در مورد تاثر گذاری این آنتی استروژن های طبیعی باید بگوییم که مقدار تاثیر گذاری هیچ یک از آن ها ثابت نشده است و مشخص نیست که تا چه اندازه می توانند در انسان های سالم کارامد باشند. به عبارت دیگر این مواد مثل دیگر مکمل های تقویت کننده طبیعی سطح تستوسترون کارایی چندانی ندارند.
در واقع آنتی از اکسیدان های طبیعی نباید توقع داشت که تغییری قابل توجه در سطح هورمون های بدن ایجاد نمایند و فرد را خیلی زود به اهدافش برسانند. از این رو بهتر است از هزینه نمودن برای تهیه این مکمل ها دوری کنید و در این مورد حتما از متخصصین کمک بگیرید و تبلیغات این زمینه را باور نکنید.
نحوه عملکرد دوای ضد استروژن
در مورد ضد استروژن های داروی باید بگوییم که بحث شان کاملا از مکمل های طبیعی آن جدا است. اغلب این داروها برای کمک به بانوان برای مقابله با سرطان سینه ساخته می شوند، چون استروژن می تواند در بافت سینه خانم ها به عاملی سرطان زا تبدیل شود. آنتی استروژن های دارویی سخن شفافی دارند که این دسته از ضد استروژن ها به نحوه قابل توجهی کارامد بوده و کارایی دارند و در بعضی از آن ها می توان دید که سطح استروژن را تا ۹۰ درصد یا بیشتر در بدن کاهش می دهند.
عملکرد دوای ضد استروژن
انواع داروی استروژن به دو روش می توانند به هدف خود در بدن دست پیدا کنند. این اهداف شامل موارد زیر می شوند:
  • سرکوب نمودن تولید طبیعی استروژن در بدن:

سرکوب نمودن تولید طبیعی استروژن در بدن کاملا مشخص و واضح می باشد و ضد استروژن ها در این روش باعث سرکوب شدن تولید طبیعی استروژن در بدن می شوند.
  • پیشگیری از تاثیر استروژنی که در بدن تولید می شود:

برای اطلاع از سایر مطالب مرتبط با اطلاعات دارویی کلیک کنید.

در این مورد باید بگوییم که قسمت بالایی از استروژن تولیدی در بدن آقایان از تبدیل تستوسترون به استروژن حاصل می شود. این عمل را نوعی آنزیم به اسم آروماتاز در بدن انجام خواهد داد. آنتی استروژن های زیادی وجود دارند که سبب غیر فعال نمودن این آنزیم می گردند و در نتیجه این عمل میزان بسیار کمتری از تستوسترون در بدن به استروژن تبدیل می شود. برخی دیگر از این دسته از داروها از وارد شدن استروژن به درون سلول جلوگیری می نمایند که این موضوع سبب سردرگمی استروژن در سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه باعث نابودی آن ها خواهد شد.
تاثیرات دوای ضد استروژن

دلیل استفاده فیتنس کاران از آنتی استروژن ها

بدنسازان و فیتنس کاران بسیاری وجود دارند که از داروی ضد استروژن استفاده می نمایند. علت استفاده این افراد از آنتی استروژن ها یکی از موارد زیر می باشد:
  • این افراد در دوره استرویید می باشند
  • یا اینکه گمان می کنند که مصرف این داروها سبب بهبود  ترکیب بدنی در آن ها خواهد شد.
داروی ضد استروژن و معرفی آن
بدنسازان به این خاطر در دوره استروییدی خود از آنتی استروژن ها استفاده می نمایند که تستوسترون مصنوعی و دیگر استروییدهای آنابولیک می توانند باعث شوند که سطح استرون در بدن به شدن افزایش یابد. از این رو آنتی استروژن ها هم در دوره های استرویید قرار داده می شوند تا از ایجاد مشکلاتی در ارتباط با افزایش سطح استروژن پیشگیری شود. مشکلاتی مانند احتباس آب و پف نمودن بدن، بزرگی نامتعارف سینه ها، افزایش چربی بدن و موارد دیگری از این نوع.
بررسی و شناخت انواع دوای ضد استروژن
علت دیگری که برخی از افراد از این داروها مصرف می نمایند این است که آن ها بر این عقیده هستند که این عمل سبب افزایش حجم، کاهش چربی بدن و افزایش قدرت و سرعت در آن ها خواهد شد. این افراد معتقد هستند که با سرکوب نمودن تاثیر استروژن روی بدن، می توانند سطح تستوسترون را بیشتر کرده و حتی می توانند حجم میزان مجموع تستوسترون در بدن را به روش کاهش تبدیل آن به استروژن بیشتر کنند و در نهایت شاهد افزایش رشد عضله های خود باشند.
داروی ضد استروژن چیست؟
ولی این ایده می تواند بر روی کاغذ خوب باشد، ولی در واقع اینگونه نیست و این عقیده کاملا اشتباه است.

آنتی استروژن ها و عضله سازی

در اغلب موارد اینگونه ادعا شده است که ضد استروژن ها با بیشتر نمودن سطح تستوسترون می توانند به عضله سازی سریع کمک نمایند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که آنتی استروژن های مصنوعی یقینا می توانند باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن شوند. در برخی موارد هم این میزان افزایش به ۵۰ درصد هم خواهد رسید.
معرفی و بررسی دوای ضد استروژن
ولی اینگونه به نظر نمی رسد که این نوع دارو در بیشتر شدن سطح تستوسترون در ماهیچه های اسکلتی چندان تاثیری داشته باشند. به این معنا که با مصرف آنتی استروژن مزیت های عضله سازی در ارتباط با افزایش سطح تستوسترون دیده نخواهد شد. محققین دقیقا مطمئن نیستند که چرا اینگونه است، ولی این موضوع نشان داده است که چرا داروی ضد استروژن هیچ وقت قادر نیست خود را در بهبود ترکیب بدنی ثابت نماید.





بررسی دوای ضد استروژن

عملکرد آنتی استروژن ها

یکی از دلایلی که ضد استروژن ها به بدن سازان امیدوار فروخته می شود این است که این داور می تواند سبب بهتر شدن عملکرد ورزشی در آن ها شود، و این افراد می توانند سخت تر ار گذشته تمرین کنند و عضله سازی سریعتری داشته باشند. ولی باید بگوییم که تا به حال هیچ نوع تحقیقی مشخص نکرده است که آنتی استروژن ها می توانند سبب بهبود عملکرد ورزش گردند.
دوای ضد استروژن و شناخت آن
در حقیقت دلیل خوبی هست که بیان می کند، داروهای ضد استروژن می توانند باعث بدتر شدن اوضاع در این مورد هم شوند. یکی از عوارض جانبی رایج آنتی استروژن ها خستگی است، زیرا استروژن سبب بیشتر شدن دقت و تمرکز می گردد. این عارضه می تواند سبب بدتر شدن تمرینات ورزشکاران شود.
انواع داروی ضد استروژن

آنتی استروژن ها و استروییدها

بدن سازان به خاطر قدرت آنابولیک آنتی استروژن ها، این داروها را به دوره استروئید خود اضافه می نمایند. این افراد به این خطر از این مواد استفاده می نمایند تا بتوانند مقدار بیشتری استروییدهای آنابولیک مصرف نمایند و عوارض جانبی کمتری را مشاهده نمایند. پایه هر دوره استرویید همواره تستوسترون است و اصلا غیر رایج نیست که افراد در این دوره ها بتوانند سطح تستوسترون بدن خویش را تا بیش از ۱۰ برابر حالت طبیعی افزایش دهند.
معرفی دوای ضد استروژن
انجام این عمل همچنین باعث افزایش سطح استروژن نیز خواهد شد، چون هر چه تستوسترون بیشتری در سیستم بدنی فرد جریان داشته باشد، درصد بیشتری از آن هم به استروژن تبدیل می شود. بعد از تستوسترون اغلب استروییدهایی مانند دکا دورابولین، دیانابول و سوستانون هم در دوره ها دیده می شود، که این استروییدها هم بیش از پیش سبب افزایش سطح استروژن می گردند. از این رو در این دورهای استرویید استفاده از ضد استروژن ها تا حدودی ضروری است تا بتوان به خوبی تمرینات را ادامه داد.
بررسی داروی ضد استروژن
بعضی از استروییدها مانند پریموبولان، ترنیولون و مسترون اثری بر روی سطح استروژن نداشته اند و این موضوع از دلایل محبوب بودن آن ها می باشد. حال اگر بخواهیم از دوزهای پایین تستوسترون در دوره خود استفاده نماییم، اغلب اجباری به مصرف آنتی استروژن نیست، ولی این مقدار دوز پایین قرار نیست آن نتایجی که فرد انتظار دارد را برایش داشته باشد. به منظور دریافت نتایج قابل توجه، فرد باید از استروییدهایی مناسب با دوزهای کافی استفاده نماید که این موضوع به نحو اجتناب ناپذیری سبب بیشتر شدت بیش از حد سطح استروژن در بدن می گردد. در این زمینه مصرف آنتی استروژن ها ضروری است.
داروی آنتی استروژن چیست؟

بررسی  ایمنی آنتی استروژن ها

تحقیقات انجام شده مشخص کرده اند که آنتی استروژن ها در صورتی که در کوتاه مدت مصرف گردند، به احتمال زیاد ایمن خواهند بود. ولی مطالعات نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از این مواد می تواند سبب بروز مشکلاتی در سلامتی افراد شود.
به عنوان نمونه، مطالعات نشان داده اند که این نوع از داروها می توانند سبب بیشتر شدن احتمال ایجاد شکستگی و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ها، پوکی استخوان و درد مفاصل و همینطور بیشتر شدن سطح کلسترول و تریگلیسیریدها گردند. علاوه بر این مصرف طولانی مدت این نوع دارو می تواند سبب بیشتر شدن احتمال ایجاد بیماری های قلبی و ترومبوز سیاهرگی عمقی گردد.
علاوه بر این موارد داروی ضد استروژن می توانند  سبب بیشتر شدن احتمال یبوست، سرگیجه، خارش پوست، حالت تهوع و افسردگی نیز گردند. باید بگوییم که اغلب تحقیقات انسانی در ارتباط با آنتی استروژن ها بر روی زنانی که سرطان سینه داشته اند صورت گرفته است، به همین خاطر تاثیرات آن بر روی افراد سالم به شکل دیگری نمایان می شود. همچنین هیچ نوع تحقیق بلند مدتی بر روی مردها صورت نگرفته است، از این رو نمی توان در مورد آن به طور یقین سخن گفت.
داروی آنتی استروژن
با این اوصاف ممکن است در زمان مصرف آنتی استروژن ها حداقل بعضی از عوارض جانبی تجربه شود. همانگونه که بیشتر شدن غیر طبیعی سطح استروژن در بدن می تواند سبب اختلال در فیزیولوژی بدن گردد. کاهش غیر طبیعی آن هم همین تاثیر را خواهد داشت.

جمع بندی نهایی

اغلب مردم به دنبال این هستند تا بدانند که ادعای مکمل های طبیعی که می گویند سبب کاهش سطح استروژن می گردند درست است یا خیر و خرید این محصولات می تواند به آن ها کمک نمایند یا خیر. در صورتی که شما نیز به دنبال این موضوع هستید و هدفتان کمک به بهبود ترکیب بدنی می باشد، باید بی خیال این مکمل ها شوید. این مورد را می توانیم به مکمل های طبیعی نسبت دهیم که ادعای ایجاد تغییر در پروفایل هورمونی را دارند، این مکمل ها کم و بیش بی ارزش می باشند.
داروهای ضد استروژن
با این حال، تعدادی آنتی استروژن مصنوعی یا دارویی هست که می توانند به شکل قابل توجهی در بدن در کاهش سطح استروژن کمک کننده باشند. این دسته آنتی استروژن ها غالبا به وسیله بدن سازانی که در دوره استرویید می باشند مصرف می شود، تا بتوانند عوارض جانبی دوره خود راه حداقل کاهش دهند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد