hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پارادوکس دردناک تشنگان لب آب در چهارمحال و بختیاری / آیا عطش مردم "شهر کاج" برطرف می‌شود؟

پارادوکس دردناک تشنگان لب آب در چهارمحال و بختیاری / آیا عطش مردم "شهر کاج" برطرف می‌شود؟

کمبود آب، معضلی است که دست از سر مناطق پرآب بر‌نمی‌دارد و پارادوکس دردناک "تشنگان لب آب" را هر بار تکرار می‌کند. استان چهارمحال و بختیاری از آن جمله استان‌های پرآبی است که برخی مناطق آن مشکلات عدیده در حوزه آب دارند.
 ترکیبات شیمیایی مهم‌ترین عامل به وجود آمدن انواع پدیده‌های مادی در جهان هستند که یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین آن‌ها ترکیب هیدروژن و اکسیژن است که ماده زندگی‌بخش "آب" را برای موجودات زمینی از جمله انسان به ارمغان آورده است.
این مایع حیاتی در گذشته بخش بزرگی از زمین را در برداشته و به مرور که قسمت‌های بیشتری از زمین خشک شده آب هم کمتر شده و از آنجا که مردم ارزش آن را می‌دانسته‌اند در کنار چشمه، رودخانه یا سواحل دریاها ساکن می‌شدند تا از مزایای بی‌بدیل آن بهره‌مند باشند و در امورات خود از آن استفاده کنند.
استفاده از آب در گذشته بسیار محدودتر بود و برای کشاورزی و دامپروری استفاده می‌شده تا مایحتاج اولیه زندگی را برآورده کنند اما امروزه گستره نیازهای بشر افزایش پیدا کرده و  نمی‌توان تنها با کشاورزی و دامپروری همه نیازها را برطرف کرد بنابراین نیاز به آب برای صنعت هم بیشتر احساس می‌شود و باید آب بیشتری برای مصارف آن در نظر گرفت، از طرفی رشد جمعیت هم می‌طلبد آب شرب سالم برای افراد انسانی تامین شود.
این میزان آب عمدتا از چشمه‌ها، قنوات و رودخانه‌ها تامین می‌شود و در مناطقی که هم امکانات و هم آب وجود دارد مانعی برای انتقال آن نیست و آب مورد نیاز صنایع، کشاورزی و دامپروری در اختیار این بخش‌ها قرار می‌گیرد و مردم نیز برای مصارف خانگی و آب آشامیدنی خود می‌توانند از آب لوله‌کشی در دسترس استفاده کرده و نیاز روزانه خود را تامین کنند.
پارادوکس دردناک "تشنگان لب آب"
اما در این میان کمبود آب، معضلی است که دست از سر مناطق پرآب بر‌نمی‌دارد و پارادوکس دردناک "تشنگان لب آب" را هر بار تکرار می‌کند، یک بار با عدم لوله‌کشی آب، یک‌بار با قطعی آب در روزهای گرم سال و بار دیگر با آلودگی‌ها و بیماری‌های ناشی از آن؛ اما این سناریوی نانوشته امتدادی پایان‌ناپذیر پیدا کرده و همچون قصه‌های هزارویک‌شب هر مرتبه قصه‌ای تازه را حکایت می‌کند.
آب که روزگاری مایه حیات و سرزندگی شمرده می‌شد اکنون به چالشی برای انواع مباحثه‌های درست و غلط و میدانی برای کشمکش در سطوح مختلف شده است و هر جا اسم این ماده حیات‌بخش آورده می‌شود باید با احتیاط سخن گفت که مبادا چالش‌های اجتماعی سرباز کند و عده‌ای بی‌گناه قربانی اهمال، عدم مدیریت صحیح و به موقع، کمبود اعتبارات مالی و بی‌برنامگی شوند.
از طرفی عدم‌ فرهنگ‌سازی در مصرف نیز معضلی است که به کمبود آب دامن زده و عطش تشنگی را تندتر می‌کند اما اینکه راهکار چیست و چه کسی باید چاره‌اندیشی و اقدام کند تا این معضل برطرف شود سوالاتی است که هر مسئول و شهروندی باید پاسخگوی آن باشند تا متوجه شوند خود یکی از حلقه‌های این زنجیر هستند و با انفعال و بی‌تفاوتی نمی‌توان سنگی را از سر راه برداشت.
استان چهارمحال و بختیاری دارای شهرها و روستاهای زیادی است که از کم‌آبی و بی‌آبی رنج می‌برند و این در حالی است که مردم این مناطق در کنار رودخانه‌ها یا چشمه‌ها قرار دارند و با این وجود از آب شرب سالم بی‌بهره‌ بوده و با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند و با انواع مشکلات ناشی از بی‌آبی از جمله مشکلات اجتماعی، آلودگی‌ و بیماری‌ها و... روبرو هستند.
شهر کاج در شهرستان اردل این استان یکی از شهرهایی است که علیرغم دارا بودن رودخانه کاج از آب شرب بهره‌ زیادی نبرده و ساکنانش از رسیدگی به وضعیت آب آن راضی نیستند.
قطعی آب در شهر کاج کمتر شده است!
مراد محمودی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب سازمان آب و فاضلاب شهری استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: پروژه انتقال آب از چشمه باغ‌رستم‌ به شهر کاج از سال‌های گذشته آغاز شده بود اما مشکلات اجتماعی به وجود آمد که مانع اجرای کامل این طرح شد.
وی به همکاری فرمانداری شهرستان اردل در برطرف کردن مشکل اجتماعی اشاره کرد و افزود: با پیش‌بینی‌هایی که در اعتبارات امسال شده است اعتبارات لازم برای انتقال آب به کاج تخصیص و اجرای طرح از جایی که دچار مشکل بود ادامه پیدا خواهد کرد.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب سازمان آب و فاضلاب شهری استان عنوان داشت: شهر کاج در انتهای خط انتقال آب دزداران قرار دارد که برای تامین آب امسال مردم شهر کاج پیش‌بینی‌هایی از جمله بهسازی چشمه، مدیریت مصرف در طول خط از چشمه تا شهر کاج و... انجام می‌شود.
محمودی با بیان اینکه برخی مواقع قطعی‌ آب وجود داشته است، تصریح کرد: امسال نسبت به سال قبل قطعی‌ کمتر و از نظر کمی و کیفی نیز وضعیت آب بهتر بود.
50 درصد کاهش آب شهر کاج!
محمود کیانی، فرماندار اردل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: پروژه انتقال آب شرب کاج به علت مشکلات اجتماعی معارض داشت که برطرف شد و پیمانکار جدید به زودی انتخاب می‌شود و به زودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه با آغاز اجرای پروژه در قسمتی که معارض داشت لوله‌گذاری انجام می‌شود، افزود: امسال نیز تامین آب شرب شهر کاج مشکلاتی دارد و 50 درصد کاهش آب به دلیل خشکسالی‌ و هدررفت آب دزداران تا کاج داشته‌ایم. 
فرماندار اردل با تاکید بر تامین آب شرب پایدار، عنوان داشت: با تقویت سیستم پمپاژ، تعمیر لوله‌های فرسوده و مدیریت مصرف توانستیم بسیاری از مشکلات تامین آب این شهر را طی ماه‌های گذشته سال برطرف کنیم. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد