hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کهگیلویه و بویراحمد | روزهای خوش در انتظار دشت روم

کهگیلویه و بویراحمد | روزهای خوش در انتظار دشت روم

از شهر یاسوج به‌عنوان پایتخت طبیعت ایران نام‌برده می‌شود و در همین راستا حفظ منابع طبیعی این شهر بیش‌ازپیش اهمیت دارد. بر همین اساس آیین کلنگ زنی کارخانه بازیافت و ساماندهی سایت دفن پسماند شهر یاسوج با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

این پروژه با اعتبار 31 میلیارد تومان در زمینی به مساحت 20 هکتار در دوپشته دشت روم کلنگ زنی شد و با بهره‌برداری از آن 38 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در آیین کلنگ زنی این پروژه با اشاره به اهمیت موضوع پسماند و محیط‌زیست، اظهار داشت: محیط‌زیست تنها به نسل فعلی تعلق ندارد و همه ما وظیفه اسلامی، انسانی و اخلاقی داریم که به‌خوبی و امانتدارانه از سرمایه‌ای که مربوط به نسل‌های آینده است صیانت و پاسداری کنیم.

حسینعلی امیری افزود: مناطقی در کشور داریم که 40 و 50 سال پیش یکی از مرغوب‌ترین انواع گندم‌های کشور از آن‌ها برداشت می‌شد اما به خاطر کم‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی و پسماندها و به خاطر شیرابه‌های مربوط به زباله‌ها امروز محصولات گندم آن‌ها حتی قابلیت خوراک دام را ندارد.

او عنوان کرد: آمار سرطان‌ها در این مناطق به‌شدت بالا رفته که علت آن عدم بازیافت زباله، دفن غیراصولی و نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی بوده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: احداث کارخانه بازیافت زباله نه‌تنها در بهبود شرایط زیست‌محیطی حائز اهمیت است بلکه در جلوگیری از بیماری‌ها و نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی و برداشت محصولات مهم و حیاتی است.

امیری خواستار فرهنگ‌سازی در رابطه با نحوه استفاده از امکانات موجود و جلوگیری از تولید زباله شد و بیان کرد: نقش رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما، آموزش‌وپرورش و ائمه جمعه در این زمینه حائز اهمیت است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین اظهار داشت: عدم وجود کارخانه بازیافت در شهر یاسوج از مخاطرات جدی این شهر بود که طبیعت بکر این منطقه را تهدید می‌کرد.

زارعی افزود: با توجه به تولید روزانه حدود 250 تن زباله در شهر یاسوج نیاز به تصمیم جدی در این زمینه وجود داشت و این موضوع به مطالبه جدی همه مردم، مسئولان و دوستداران طبیعت تبدیل‌شده بود.

او خواستار حمایت دولت از اجرای این پروژه مهم شد و گفت: امیدواریم این پروژه با سرعت اجرایی خوب، در یک بازه زمانی معقول تکمیل و بهره‌برداری شود.

رسالت جهانی برای حفظ ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این آیین با بیان اینکه این پروژه تأثیر بسزایی در رشد و توسعه منطقه دشت روم دارد، گفت: ما رسالت جهانی برای حفظ ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا داریم و امروز در این مسیر گام اجرایی خوبی برداشته‌ایم.

علی‌محمد احمدی عنوان کرد: پروژه کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج یکی از اصولی‌ترین پروژه‌هایی بود که پیگیری کردیم اما این سرمایه‌گذاری زمانی جواب می‌دهد که تفکیک از مبدأ داشته باشیم و باید در این زمینه آگاهی‌بخشی شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه شاهد تکمیل و بهره‌برداری این پروژه باشیم.

صیانت از محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی است

شهردار یاسوج نیز با بیان اینکه امروز در پی تحقق ماده 50 قانون اساسی هستیم تا آثار زیان‌بار ناشی از زباله‌ها را کاهش دهیم، اظهار داشت: شهر یاسوج به‌عنوان پایتخت طبیعت ایران مطرح است و این موضوع می‌طلبد با سیاست‌ها و اقدامات به‌موقع از این

طبیعت خدادادی صیانت کنیم. نستهن مقدم با بیان اینکه رشد جمعیت یاسوج سرسام‌آور بوده و جزو دو شهر نخست کشور به لحاظ مهاجرپذیری است، عنوان کرد: حاشیه‌نشینی در این شهر بیداد می‌کند و روستاهای پرجمعیتی در حاشیه شهر داریم که بار آن‌ها بر روی دوش مدیریت شهری است.

شهردار یاسوج با اشاره به اینکه روزانه حدود 200 تن پسماند شهر یاسوج و حومه آن در دو پشته دشت روم دفن می‌شود‌، گفت: این موضوع می‌طلبد هر چه زودتر بحث احداث کارخانه بازیافت این شهر که یک مطالبه عمومی است عملیاتی شود.

مقدم بیان کرد: دوپشته دشت روم یک منطقه گردشگری ویژه است و سزاوار نیست که بالغ‌بر 200 تن پسماند یاسوج و حومه آن روزانه در این منطقه دفن شود.

او صیانت از محیط‌زیست را وظیفه‌ای همگانی عنوان کرد و گفت: مردم باید تلاش کنند با تفکیک زباله‌ها از مبدأ، مدیریت شهری را یاری دهند و رسانه‌ها هم در بحث فرهنگ‌سازی به ما کمک کنند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد