hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| بر دار مشکلات

زنجان| بر دار مشکلات

استان زنجان از قطب‌های قالیبافی در سطح كشور است و نقش و نگارش زبانزد است؛ اما این روزها قالی زنجان حال چندان خوشی ندارد. در کنار مشکلات همیشگی چون حضور واسطه‌ها، مشکلات بیمه‌ای، برند و غیره کمبود مواد اولیه هم کمر قالی‌بافان را خم کرده و آن‌ها از دولت انتظار دارند به مشکلاتشان رسیدگی کند.


الان فقط مشکل دلالان نیستند

 یک قالی‌باف زنجانی در این زمینه گفت: تا چند ماه پیش و قبل از نوسانات ارزی مشکل ما فقط دلالان و واسطه‌ها بودند که فرش را با قیمت ناچیز از قالی‌باف می‌خریدند و گران می‌فروختند و سودی عاید تولیدکننده نمی‌شد اما حالا با نوسانات ارزی مواد اولیه هم به‌شدت نایاب شده و نمی‌توانیم قالی ببافیم. او افزود: اگرچه قالی زنجان صددرصد بومی است اما همیشه مواد اولیه‌اش از خارج کشور وارد می‌شد اما حالا این مواد به‌شدت گران شده و بافت قالی برایمان مقرون‌به‌صرفه نیست.

60 درصد مواد اولیه فرش دستبافت از طریق واردات تأمین می‌شود

سید محسن جعفری رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در رابطه با مشکلات امروز تولیدکنندگان فرش و مشکلاتی که در آینده برای این صنعت ممکن است پیش بیاید گفت: مشکل مواد اولیه در این صنعت همچنان وجود دارد و تولیدکنندگان با این مشکل مهم مواجه هستند. او با اشاره به اینکه نزدیک به 60 درصد مواد اولیه فرش دستبافت از طریق واردات تأمین می‌شود تصریح کرد: هیچ چاره‌ای وجود ندارد و دولت ابریشم را جزو کالای گروه یک قرار نداده و ارز 4 هزار و 200 تومانی شامل آن نمی‌شود. جعفری خاطرنشان کرد: تنها پیله ابریشم جزو کالای گروه یک محسوب می‌شود که تنها راه نجات صنعت فرش بوده که با واردکردن پیله ابریشم می‌توان مواد اولیه موردنیاز فرش را تأمین کرد. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ابراز بیان کرد: دولت تنها قادر به تأمین کالاهای اساسی با ارز 4 هزار 200 تومانی است و کاری برای صنعت ابریشم نمی‌توان انجام داد. او ابراز کرد: این مشکل برای دولت نیز منعکس‌شده ولی با توجه به اینکه محدودیت‌هایی وجود دارد تأمین ارز برای ابریشم آماده امکان‌پذیر نیست و ابریشم جزو گروه کالاهای 3 یا 4 تعریف‌شده و ارز دولتی برای آن تعلق نمی‌گیرد. جعفری بیان کرد: مشکل کمبود مواد اولیه قطعا در صادرات فرش در آینده تأثیر می‌گذارد. او با اشاره به وضعیت صادرات فرش از استان زنجان افزود: وضعیت صادرات فرش از ابتدای سال تا مهرماه امسال خوب بود ولی در حال حاضر به دلیل مشکلات تحریم‌ها و مواد اولیه بازار فرش رونق قبل از مهرماه را ندارد. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان عنوان کرد: مشکلات ارزی و تحریم‌ها بازار فرش دستبافت را تحت تأثیر قرار داده و امیدواریم در آن صنعت بتوانیم به رونق گذشته برگردیم. او همچنین از برپایی نمایشگاه فرش در دی‌ماه امسال خبر داد و عنوان کرد: دی‌ماه امسال نمایشگاه فرش با حضور فعالان این حوزه که از استان‌ها مختلف نیز هستند در زنجان برگزار می‌شود.

در بازارهای جهانی فرش را نشناخته‌ایم

اما نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی معتقد است مشکل قالی زنجان با گسترش صادرات حل می‌شود. علی وقف چی چندی پیش در این زمینه گفت: متأسفانه صادرات فرش وضعیت خوبی نداشته و تصمیماتی که دولت گرفته است، در جهت تشویق برای واردات بود و نه صادرات.

علی وقف چی اضافه کرد: امیدواریم با آزادسازی ارز به مجموعه‌های صادراتی فرصت داده شود تا از حداقل ظرفیت‌ها استفاده ببرند.

وقف چی افزود: یکی از نقدها و نابسامانی‌ها این است که ما متأسفانه بازارهای جهانی در ارتباط با فرش را نشناختیم و روی آن کار نکردیم.

کمر قالی زنجان خمیده شده است

بر دار مشکلات

او با اشاره به اینکه تولید فرش بر اساس نیاز بازار جهانی، یکی از ضرورت‌ها در برهه کنونی است، ادامه داد: ما فکر می‌کنیم آنچه در گذشته می‌بافتیم بهترین است ولی باید بر اساس خواسته‌ها و نیازهای بازار جهانی رویکرد خود را تغییر بدهیم.

او با بیان اینکه ظرفیت بالای فرش ایران در دنیا باعث شده است که از این محصول به‌عنوان پاسپورت معنوی ایران در جهان یاد کنیم، افزود: امروز یکی از ضرورت‌ها در این حوزه، توجه به فرش به‌خصوص به‌عنوان یک هنر و صنعت دستی است.

او با اشاره به اینکه علی‌رغم تحریم کشورمان، امروز شاهد حضور فرش ایران در خانه‌های مردم آمریکا به‌عنوان تابلو فرش و کف‌پوش هستیم، تصریح کرد: این حضور، حاکی از جایگاه غنی فرهنگی ما است و باید این ظرفیت را تقویت کنیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین ضرورت امروز که باید به آن توجه کنیم، تکیه نکردن به دولت‌ها و تقویت بخش خصوصی است، ادامه داد: هرچند که این به معنی توجه نکردن به تصمیمات کلان کشور نیست.

وقف‌چی با اشاره به اینکه اگر برخی از مسائل را رعایت کنیم، قطع یقین کماکان میدان‌دار بازار جهانی فرش خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از این بحث‌ها، بحث استانداردسازی محصولات مختلف فرش ازجمله مواد اولیه، ابزارآلات، لوازم تولید، نیروی انسانی و ... است که حتماً باید به‌سرعت در دستور کار قرار گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد