hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اردبیل| سایه سنگین بیکاری بر سر اردبیل

اردبیل| سایه سنگین بیکاری بر سر اردبیل

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور که به‌ویژه برای جوانان در اقصی نقاط کشورمان دردسرساز شده معضل بیکاری است. بر اساس آمارهای رسمی، حدود 65 هزار بیکار در استان اردبیل وجود دارد و هرساله نیز هفت هزار و 500 نفر به جویندگان کار افزوده می‌شود.


بر همین اساس وقتی استاندار اردبیل در سال 96 سکان این استان را به دست گرفت، نخستین شعارش ایجاد سالانه 20 هزار شغل در استان بود و همچنان بر آن تأکید می‌کند.

11 هزار فرصت شغلی در استان اردبیل ایجاد شد

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه افسردگی، خشونت، اعتیاد، طلاق و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی عمدتا ناشی از نبود اشتغال است، افزود: برای داشتن جامعه‌ای پویا و شاد تولید و اشتغال ضروری است.

اکبربهنامجو افزود: در این راستا دولت تلاش کرده و برای تحقق اهداف خود در رفع معضل بیکاری برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام و آن را در حال اجرا دارد.

او با تأکید بر عزم دولت محلی در ایجاد 20 هزار فرصت شغلی در استان برای هرسال گفت: امسال تاکنون 11 هزار فرصت شغلی قطعی در استان ایجادشده است.

او با اشاره به اینکه تحقق اشتغال پایدار نیازمند رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و کمک به بخش خصوصی است، بیان کرد: مصمم هستیم تا فرصت‌های شغلی را در استان هر چه بیشتر افزایش دهیم.

او بیان کرد: فرصت‌های شغلی جدید توسط بخش خصوصی ایجادشده و دولت از طریق صدور مجوز، پرداخت تسهیلات مالی و حمایت‌های ویژه به تحقق آن کمک می‌کند.

به گفته او، ایجاد فرصت‌های شغلی در استان در کنار ارائه تسهیلات اشتغال‌زا و ایجاد واحدهای تولیدی جدید، احیای واحدهای راکد و نیمه راکد از طریق آسیب‌شناسی، حمایت‌های مالی و قانونی نیز به‌طورجدی دنبال می‌شود.

او بیان کرد: در همین راستا هزار و 100 واحد تولیدی بخش کشاورزی استان که در سال‌های پیش راکد و از مدار تولید خارج‌شده بودند، وارد مدار تولیدشده‌اند.

به گفته او، با سرمایه‌گذاری جدید در استان که به‌تدریج در سال‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسند و نیز اقدام‌های زیربنایی در بخش گردشگری، کشاورزی و نیز تجارت خارجی، فرصت‌های شغلی مناسبی در استان ایجاد می‌شود.

استاندار اردبیل اظهار داشت: پنجره واحد اشتغال روستایی هم با هدف ایجاد کسب‌وکار در استان راه‌اندازی شده و با راه‌اندازی آن پرونده‌های متقاضیان به‌صورت آنلاین با حضور مدیران مربوطه بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود تا کار پرداخت تسهیلات به سهولت انجام بگیرد.

او با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های استان برای اشتغال‌زایی و رفع مشکلات اقتصادی استان استفاده کرد، افزود: محصولات کشاورزی و معدنی باید به‌واسطه ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در استان موجب اشتغال و سودآوری اقتصادی برای منطقه شود.

برنامه‌ریزی برای ایجاد سه هزار شغل روستایی

مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل هم با بیان هدف‌گذاری برای ایجاد حدود سه هزار شغل در مناطق روستایی استان گفت: تاکنون 2 هزار و 88 طرح اشتغال پایدار روستایی استان برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند.

آرام حلیم اضافه کرد: تسهیلات اشتغال روستایی با 10 درصد سود بانکی در نواحی صنعتی، چهار درصد در مناطق مرزی و 6 درصد در مناطق غیر مرزی پرداخت می‌شود.

بسته‌های تشویقی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل هم با بیان اینکه اشتغال اولویت نخست این استان است، گفت: برای ایجاد فرصت‌های شغلی ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌شده است.

بهمن حسین زاده با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری در استان افزود: ارائه تخفیف ویژه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در واگذاری زمین، تأمین زیرساخت‌های اولیه و ارائه تخفیف 50 درصدی در قیمت زمین شهرک‌های صنعتی از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری در استان است.

او بیان کرد: طرح‌های متعددی در قالب طرح اشتغال فراگیر در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی به بانک‌ها معرفی‌شده و در ثبت‌نام و معرفی طرح، اردبیل جزو سه استان برتر کشور است.

او اضافه کرد: در کنار ارائه مشوق برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، برای تثبیت و افزایش فرصت‌های شغلی در حد توان از بروز مشکل برای واحدهای تولیدی در استان نیز جلوگیری کرده و در رفع مشکلات پیش‌آمده برای بنگاه‌های اقتصادی نیز تلاش می‌کنیم.

توسعه فرصت‌های کسب‌وکار در فضای مجازی

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در حال حاضر برای ایجاد فرصت‌های شغلی در استان اردبیل موردتوجه جدی مسئولان است، توسعه کسب‌وکار در فضای مجازی و کارآفرینی از طریق این ظرفیت مهم است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: ایجاد چهار هزار اشتغال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ict) این استان برای یک دوره سه‌ساله در قالب طرح تکاپو فراهم‌شده است.

بهروز رزمی افزود: برای تحقق این تعداد اشتغال در استان 24 تفاهم‌نامه بین شرکت‌های ملی و استانداری اردبیل در قالب 55 طرح با سرمایه‌گذاری هزار و 230 میلیارد ریال امضاشده است.

او اظهار داشت: طرح تکاپو (توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار) طرح قابل‌اجرا مابین وزارت کار و وزارت ارتباطات است که استان اردبیل اخیرا در لیست کشوری آن قرار گرفت و این امتیاز خوبی برای استان در ارتباط با اشتغال‌زایی در حوزه ict محسوب می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد