hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یزد| طلای سرخ، نسخه شفابخش کشاورزی یزد

یزد| طلای سرخ، نسخه شفابخش کشاورزی یزد

کمتر کسی است که نداند ایران در سال‎‎های اخیر با بحران شدید کم‌آبی مواجه شده و آثارش بیش از همه در بخش کشاورزی عیان است؛ در این میان، یزد به لحاظ خشکسالی‎‎های متوالی و کاهش بارندگی‎‎ها از استان‌های بحرانی کشور است. یکی از اقدامات مناسبی که در سال‌های اخیر برای صرفه‌جویی مصرف آب در استان صورت گرفته، سوق دادن کشاورزی استان به سمت کشت‌های کم آبخواه است. کشت زعفران یکی از انواع کشت‎‎های کم آبخواه است و باوجوداین‌که در سال‌های گذشته به میزانی کم در استان کشت می‌شده، در سال‎‎های اخیر با توجه به شرایط خاص آب‌وهوایی استان با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است.


متناسب بودن کشت زعفران با آب‌وهوای استان

یکی از تولیدکنندگان جوان زعفران استان با اشاره به متناسب بودن کشت زعفران با آب‌وهوای استان، گفت: زعفران برای رشد مناسب به یک دوره آبیاری قبل از برداشت که اواسط مهرماه اتفاق می‌افتد، نیاز دارد.

جواد قرائی افزود: 3 دوره آبیاری هم پس از برداشت صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که به‌محض برداشت که عمدتاً در نیمه دوم آذرماه انجام می‌شود، آبیاری انجام و 2 نوبت بعدی به ترتیب در اواسط بهمن‌ماه و نیز در ایام عید صورت می‌گیرد.

او با بیان این‌که پیاز زعفران حدود 8 تا 9 سال عمر می‎‎کند و باروری دارد، تصریح کرد: معمولا در هر هکتار، 7 تا 8 تن پیاز زعفران کشت می‌شود و به ازای هر هکتار کاشت پیاز در مدت 6 سال، شاهد برداشت حدود 15 تن پیاز خواهیم بود که معادل 2 برابر میزان کشت اولیه است. او ادامه داد: بر همین اساس نیز پیش‌بینی می‌شود که استان یزد تا حدود 3 سال دیگر در تولید پیاز زعفران به خودکفایی برسد و دیگر نیازی به خرید آن از دیگر استان‌ها همچون خراسان رضوی نداشته باشد.

این تولیدکننده افزود: البته در حال حاضر به لحاظ میزان کم سطح زیر کشت استان نسبت به استان‌هایی چون خراسان رضوی، به‌منظور کشت این گیاه مجبور به خرید پیاز از خارج استان هستیم.

افزایش سالانه ۵۰ هکتار به اراضی کشاورزی زعفران در استان یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه استان یزد در رتبه هفتم کشور در کشت و تولید زعفران است، گفت: ۴۲۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول زعفران است که خوشبختانه این محصول از کیفیت نسبتاً بالایی برخوردار بوده و با توجه به این‌که یک محصول کم‌آبخواه است، سالانه ۵۰ هکتار به اراضی کشاورزی مربوط به آن در استان افزوده می‌شود.

سید جمال سجادی پور با بیان این‌که این محصول با توجه به بحران کم‌آبی و مناسب بودن خاک استان، به کشاورزان یزدی توصیه می‌شود، اظهار کرد: گیاه زعفران بازدهی هفت‌ساله دارد و پس‌ازآن برای بازدهی دوباره باید پیاز آن کشت شود.

او با اشاره به این‌که از هر هکتار زمین کشاورزی در استان ۴.۵ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود، گفت: البته برداشت زعفران کار دشواری است، ولی بااین‌وجود اکنون چهار هزار نفر در استان در امر تولید و برداشت زعفران فعالیت می‌کنند.

کشاورزان، خسته از فقدان صنعت بسته‌بندی طلای سرخ در استان یزد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد از نبود صنایع تبدیلی در تولید زعفران را به‌عنوان یک خلاء اعلام کرد و گفت: بیشتر زعفران تولید استان جزو اقلام صادراتی قرار دارد، ولی متأسفانه به دلیل نبود فرآوری، بسته‌بندی و بازاریابی مناسب در جهان، زعفران ایران به‌رغم اینکه جایگاه اول تولید در جهان را دارد، بهره کافی از این تولید در بازار‌های جهانی نمی‌برد.

یدالله جوادپور افزود: با توجه به موضوع مهم اشتغال و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی می‌طلبد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با همراهی دولت وارد عرصه شوند و صنعت بسته‌بندی زعفران را در یزد ایجاد و رونق بخشند تا از خروج ارز جلوگیری شده و همچنین سود بیشتری نصیب کشاورزان استان شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص صنعت بسته‌بندی و همچنین برند سازی زعفران یزد بیان کرد: بسته‌بندی زعفران به‌صورت محدود و در کنار بسته‌بندی سایر محصولات انجام می‌شود، اما به‌صورت تخصصی هنوز این صنعت در استان راه‌اندازی نشده و امیدواریم تا سال آینده مشکل فرآوری این محصول برطرف شود.

شهرستان بهاباد قطب تولید زعفران استان یزد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهاباد با اعلام این‌که شهرستان بهاباد با توجه به شرایط مناسب اقلیمی یکی از مناطق مستعد برای کشت محصول زعفران است، افزود: این شهرستان با سطح زیر کشت ۲۷۰ هکتار قطب تولید این محصول در استان یزد بشمار می‎‎آید که به‌طور متوسط از هر هکتار سطح زیر کشت زعفران، ۵.۵ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

علی‌اکبر رحمتیان با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید زعفران در استان است، افزود: زعفران بهاباد ازلحاظ مرغوبیت رتبه اول در کشور را دارد و بسیاری از کارشناسان کشاورزی و بازرگانی این امر را مورد تائید قرار داده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهاباد بیان کرد: زعفران کاری در بهاباد به‌قدری موردعلاقه مردم این شهر است که حتی در باغچه‌های بسیاری از خانه‌های این شهر گل زعفران در ماه‌های مهر و آبان قابل‌مشاهده و عطر زعفران از خانه‌های این شهر در فضا پراکنده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد