hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرکزی| از یاقوت آباد تا خراب‌آباد

مرکزی| از یاقوت آباد تا خراب‌آباد

یاقوت آباد را روزگاری همه به درخت‌های پربار انارش می‌شناختند و ازبس‌که کشاورزی در این منطقه رونق داشت بیکاری و فقر در آن معنی نداشت اما امروزه در این محله‌ای آثاری از رونق و شکوفایی دیده نمی‌شود.


فقر و بیکاری را می‌توان از سیمای معابر خاکی یاقوت آباد به‌وضوح درک کرد و کمبود زیرساخت‌های خدماتی، بهداشتی، آموزشی، فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی باعث شده که زندگی ساکنان به‌سختی بگذرد و آسیب‌های اجتماعی نیز نمود پیدا کند.

زباله‌های انباشت شده، نخاله‌های ساختمانی و سگ‌های ولگرد در یاقوت آباد از صحنه‌های تکراری است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بچه‌ها در لابه‌لای این کمبود و آلودگی‌ها، کودکانه‌هایشان را سر می‌کنند و قد می‌کشند و از خیلی موهبت‌ها محرومند و اگر آن‌ها را همین امروز نبینیم، دور از انتظار نیست که روزی مانند هم‌محله‌ای 13 ساله‌شان در دام اعتیاد دست‌وپا بزنند.

حسن موسیوند خادم مسجد بی‌بی سکینه یاقوت آباد که 16 سال است در این محله زندگی می‌کند، گفت: در این محل بیش از 500 خانوار ساکن هستند که جمعیتی افزون بر 2 هزار نفر را شامل می‌شود. او از رنج و محدودیت‌های اهالی برای رفت‌وآمد به مرکز شهر و انجام کارهای روزمره صحبت کرد و تردد نداشتن ناوگان حمل‌ونقل عمومی را یکی از مشکلات و گلایه‌های اصلی ساکنان این منطقه عنوان کرد. موسیوند گفت: تاکنون چندین مرتبه درخواست اختصاص خط اتوبوس واحد و تاکسی برای این محل کرده‌ایم اما مسئولان، خاکی بودن معابر را مانع اجرای این تقاضا عنوان کردند.

رویکرد شهرداری ساوه درباره یاقوت آباد و سایر مناطق حاشیه‌ای

شهردار ساوه در این خصوص گفت: منطقه یاقوت آباد از جمله مناطقی است که در یک دهه اخیر به‌صورت غیرمجاز در حاشیه شهر ساوه ایجادشده و سال‌ها مدیریت شهری برنامه‌ای برای ساماندهی این مناطق در دست نداشته است. سید مهدی حسینی افزود: طبق ماده ١٠٠ قانون شهرداری‌ها هرگونه بنایی که بدون مجوز و رعایت اصول فنی و شهرسازی در شهرها ایجاد شود، محکوم‌به قلع و تخریب است اما حاکمیت و شهرداری با نگاه ایجاد آرامش اجتماعی و ضرورت تقویت اقشار آسیب‌پذیر جامعه تصمیم به ساماندهی این مناطق گرفته است. او تصریح کرد: در سال گذشته پنج محله از جمله یاقوت آباد، امین‌آباد، پیک‌نیک گاز، فانوس آباد و عباس‌آباد شمالی و جنوبی به‌عنوان محله‌های هدف در ستاد بازآفرینی شهرستان ساوه و استان مرکزی از طرف شهرداری معرفی شد و درنهایت طرح ساماندهی این محلات با مشارکت سه‌جانبه دولت (وزارت راه و شهرسازی)، شهرداری و ساکنان محلات موردنظر تصویب شد و با تخصیص 699 تن قیر رایگان از طرف دولت، شهرداری ساوه به زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت این پنج محله اقدام کرده که همچنان ادامه دارد.

حسینی در ادامه گفت: درمجموع از ١٠٢ کیلومتر معابر خاکی در مناطق حاشیه شهر حدود ٤٠ کیلومتر در سال گذشته و امسال آماده‌سازی و آسفالت شده که شهرداری در حدود ٢٥ میلیارد ریال هزینه کرده است. شهردار ساوه بیان کرد: برنامه‌های دیگر شهرداری برای ساماندهی و تقویت سطح کیفی زندگی در این محلات، احداث بوستان است که در همین راستا احداث پنج بوستان محله‌ای در دستور کار حوزه‌های خدمات شهری و عمران شهرداری قرارگرفته و ٢ بوستان نیز به بهره‌برداری رسیده است. به گفته این مسئول، افزایش خطوط اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی به‌منظور خدمات‌رسانی به این محلات اقدام بعدی شهرداری است و با اخذ مجوز شورای اسلامی شهر و موافقت فرمانداری زمینه خرید ٢٥ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ارزش ١٠٠ میلیارد ریال تا پایان امسال فراهم‌شده که در صورت تأمین اعتبار و با در نظر گرفتن شرایط سخت اقتصادی شهرداری ساوه، خرید می‌شود. شهردار ساوه در خصوص انباشت زباله‌ها در منطقه یاقوت آباد اظهار داشت: اکنون اهالی این محله زباله‌ها را سر کوچه‌ها قرار می‌دهند و پیمانکاران پسماند اقدام به جمع‌آوری می‌کنند اما پس از آسفالت معابر، این افراد به‌طور کامل (به‌صورت خانه به خانه) به جمع‌آوری زباله و نظافت بیشتر محلات می‌پردازند.

او افزود: سگ‌های ولگرد هم در مکانی که در منطقه والیمان و حوالی سایت پردازش پسماند ایجادشده است، جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند. حسینی گفت: مدیریت شهری ساوه برای رفع مشکلات حاشیه‌ای شهر که در ٢٠ سال گذشته ایجادشده، اقداماتی تاکنون انجام داده است و تصمیم بر آن است که تا پایان سال 1399، همه محلات حاشیه‌نشین شهر ساوه به‌طور کامل ساماندهی شوند.

ارائه خدمات به منطقه یاقوت آباد به‌سختی ممکن است

رئیس اداره آموزش‌وپرورش ساوه نیز در خصوص احداث مدرسه در محله یاقوت آباد به ایرنا، گفت: ارائه خدمات به منطقه یاقوت آباد به دلیل اینکه در زمره بافت شهری قرار نگرفته است و از طرفی روستا نیز به شمار نمی‌رود، به‌سختی امکان‌پذیر است. ابراهیم فراشیانی اظهار کرد: بااین‌وجود درصدد هستیم با همکاری و کمک خیران نسبت به نوسازی یک باب مدرسه که در خیابان سلمان فارسی و در نزدیکی یاقوت آباد قرار دارد، اقدام کنیم تا شرایط بهتری برای تحصیل دانش آموزان این منطقه مهیا شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد