hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > راه‌آهن ارومیه –مراغه فردابه بهره‌برداری می‌رسد

راه‌آهن ارومیه –مراغه فردابه بهره‌برداری می‌رسد

مردم آذربایجان غربی که از سال 80 برای شنیدن صدای سوت قطار گوش تیز کرده‌اند و بالاخره پس از گذشت سال‌ها انتظار به پایان آمد و هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه این پروژه 17 ساله قرار است به بهره‌برداری برسد.


 به دلیل شرایط ویژه و خاص استان آذربایجان غربی، جای خالی قطار بیش از چند دهه بود که در ارومیه دیده می‌شد تا اینکه دولت‌مردان وقت از سال 80 تصمیم گرفتند تا در سال 88 ارومیه را به صنعت ریلی وصل کنند، ولی سال‌ها گذشت، وزرا آمدند و کنار ریل‌های جوان عکس گرفتند و تأکید و سفارش کردند و رفتند.

ارومیه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی به دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود، اما باوجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل، محروم از شبکه ریلی است.

 با بهره‌برداری از راه‌آهن ارومیه -مراغه دسترسی کشورمان به بازار‌های جهانی آسان‌تر می‌شود و ضریب شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان افزایش پیدا می‌کند.

 بهره‌برداری از پروژه ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه با حضور رئیس‌جمهور

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این زمینه گفت: احداث پروژه ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه به طول ۱۸۲ کیلومتر و در ۵ قطعه به پایان رسیده که با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ریاست جمهوری وعده اتصال پنج مرکز استان را به شبکه ریلی کشور داده بود ادامه داد: با افتتاح این پروژه ملی، ارومیه به‌عنوان سومین مرکز استانی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود و مردم آذربایجان غربی از مزیت مسافرت ریلی بهره‌مند‌می شوند و تأثیر بسزایی در اقتصاد منطقه می‌گذارد.

اسلامی با اشاره به اهمیت بالای استان آذربایجان غربی در حمل‌ونقل و ترانزیت مرزی افزود: توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در دو دروازه ترانزیتی استان، از اولویت‌های مهم دولت تدبیر و امید است.

ایجاد اولین پایانه بارتخصصی کشاورزی در ایستگاه راه‌آهن ارومیه

غلامرضا رضایی بالاجو، مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور گفت: مردم آذربایجان غربی به‌عنوان سومین مرکز استان به‌زودی با قطار به مشهد مقدس عزیمت می‌کنند.

او ادامه داد: ایستگاه راه‌آهن ارومیه به‌عنوان یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن با استفاده از مصالح و فنّاوری‌های نوین و برگرفته از معماری کهن و سازگار با اقلیم منطقه با مجموع ساختمان‌های مسافری و خدماتی به مساحت ۱۶۶۳۸ مترمربع در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در مراحل تکمیلی بوده و تا پایان ماه جاری بخش مسافری آن آماده خدمات‌رسانی به هم‌میهنان عزیز است. مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور افزود: در ایستگاه راه‌آهن ارومیه ۲ سکوی مسافری به مساحت ۷۲۰۰ مترمربع به‌صورت سرپوشیده با استفاده از سازه فضایی قوسی شکل برای مسافر گیری هم‌زمان ۳ رام قطار پیش‌بینی‌شده است و برای اولین بار جهت رفاه حال مسافرین عزیز ۲ دستگاه آسانسور بر روی سکو‌های مسافری پیش‌بینی و اجراشده است. رضایی افزود: برای اولین بار فضای داخلی ساختمان نمازخانه ایستگاه به مساحت حدود ۱۰۰۰ مترمربع به‌صورت سنتی با استفاده از آجرنسوز و کاشی‌های منقش به آیه‌های قرانی برای برگزاری مراسم و مناسبت‌های مذهبی طراحی و اجراشده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد