hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| جوراب‌بافی درمان بیکاری جوانان یک روستا

همدان| جوراب‌بافی درمان بیکاری جوانان یک روستا

روستای «لتگاه» لالجین قدیمی‌ترین مرکز جوراب‌بافی کشور به شمار می‌آید که با بیش از ۵۰ سال قدمت سبب شده تا بیکاری از چهره خانواده‌های این روستا رخت ببندد و علاوه بر ایجاد اشتغال برای اهالی روستا، مردم از روستاهای هم‌جوار نیز برای کار به این روستا می‌آیند. روستای لتگاه در موقعیت شمال غرب شهر همدان و شمال شرق بخش لالجین شهرستان بهار واقع‌شده و فعالیت جمع کثیری از اهالی این روستا در حرفه جوراب‌بافی سبب شده است که این روستا جوان بیکاری نداشته باشد. این روستا به علت موقعیت استراتژیک خود یکی از روستاهای موفق در صنایع کوچک ازجمله تولید جوراب در سطح شهرستان بهار به شمار می‌رود و خانواده‌های این روستا به‌طور موروثی از سالیان گذشته در حرفه جوراب‌بافی فعالیت دارند.

گام‌های مؤثری برداشته‌شده است

فرماندار شهرستان بهار توانمندسازی جوامع محلی و توسعه اشتغال در سطح روستاها را امری ضروری خواند و اظهار کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی راهکاری برای توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت بوده که خوشبختانه تاکنون در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته‌شده است.‎

 احسان قنبری بابیان اینکه توسعه مشاغل اقتصادی در روستاها می‌تواند نقش اساسی در خنثی‌سازی مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و حتی افزایش مهاجرت معکوس به روستاها داشته باشد، افزود: توانمندسازی جوامع محلی موجب حضور مداوم و همه‌جانبه روستائیان در عرصه فعالیت روستایی، هدایت و توجه کردن روستائیان به افزایش انگیزش‌های خودباوری و خوداتکایی منجر به بهبود محیط‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در روستا می‌شود که بدون این امر مهم توسعه روستا امکان‌پذیر نیست. او بابیان اینکه روستای لتگاه یکی از روستاهای بدون بیکار در استان همدان است، ادامه داد: روستای لتگاه دارای حدود 2000 نفر جمعیت در قالب 600 خانوار است که شغل اصلی آن‌ها جوراب‌بافی، کشاورزی و دامداری است. فرماندار بهار بابیان اینکه لتگاه استعداد جذب کارگر از روستاهای هم‌جوار را دارد، عنوان کرد: به‌طور متوسط در هر کارگاه 3 یا 4 نفر مشغول به کار تولید جوراب هستند که بر این اساس صنعت دیرینه جوراب‌بافی زمینه اشتغال هزار و 500 نفر را فراهم آورده است. او بابیان اینکه 250 کارگاه جوراب‌بافی در لتگاه فعال است، گفت: منبع اصلی درآمد مردم لتگاه جوراب‌بافی است و در فصل کشاورزی نیز در مزارع به کشت محصول می‌پردازند.‎

نبود شغل مهم‌ترین عامل مهاجرت از روستاها

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بهار نیز بابیان اینکه حمایت از صنایع کوچک می‌تواند موتور اشتغال در روستاها را به راه بیندازد و میزان ماندگاری روستائیان را افزایش دهد، گفت: مهم‌ترین علت مهاجرت روستائیان به شهرها نبود شغل و درآمد ناکافی در روستاها است که با ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی، صنعت و اکوتوریسم در روستاها علاوه بر توسعه و آبادانی سبب ماندگاری اهالی روستا شده و محصولات تولیدی و خودکفایی در روستاها افزایش می‌یابد.

امیر ضمیری‌کامل افزود: کارگاه تولیدی جوراب در روستای لتگاه به علت استقرار واحدها در منازل روستایی با رونق بیشتری روبرو است و این امر سبب کاهش قیمت تمام‌شده تولید می‌شود و در این راستا جوراب‌های تولیدشده قابل‌رقابت با محصولات سایر استان‌ها است. او بانک‌های کشاورزی، پست‌بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید را از مؤسسات عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی معرفی کرد و درباره نحوه مراجعه متقاضیان یادآور شد: افرادی که طرح‌های اشتغال‌زایی دارای توجیه اقتصادی دارند می‌توانند در نخستین گام با مراجعه به یکی از دو مرجع اداره کار شهرستان مربوطه یا یکی از مؤسسات عامل نسبت به ارائه طرح خود اقدام کنند. او بهترین راهکار توسعه و اشتغال پایدار روستایی را جلب مشارکت مردم دانست و بابیان اینکه این امر یکی از راهکارهای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است و موجب رونق و آبادانی روستاها و کاهش مهاجرت‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: باید شناسایی مشاغل خانگی و اتصال آن به بازار از اهداف طرح توسعه باید توجه قرار گیرد و در این طرح لازم است مشاغل خانگی مزیت دار یعنی مشاغل سازگار با پتانسیل، منابع و فرهنگ منطقه شناسایی شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد