hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| هفتاد درصد زنجانی‌ها کم‌تحرک هستند

زنجان| هفتاد درصد زنجانی‌ها کم‌تحرک هستند

ایرانی‌ها به‌طورکلی انسان‌های کم‌تحرکی هستند؛ آمار کم‌تحرکی در اقصی نقاط کشور بالاست و این امر مشکلات جانبی فراوانی ازجمله افزایش چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی را به همراه دارد.

در همین راستا بر اساس آمار تنها 30 درصد گروه‌های سنی 16 تا 60 سال استان زنجان ورزش می‌کنند و دولت و مسئولین استانی درصددند این آمار را افزایش دهند. وزارت بهداشت تعهد داده است تا سال ۲۰۲۰ حداقل ۲۰ درصد از میزان کم‌تحرکی را در کشور کم کند و باید دید تا چه حد می‌تواند در این مسیر موفق باشد.

سیاست دولت، سلامت، نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌هاست

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: سیاست دولت تدبیر و امید بر سلامت عموم مردم، نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با کمترین هزینه است. مسیح ا... سلطانی یادآوری کرد: همه این سه مقوله مرتبط با ورزش محسوب می‌شود اما در کشور استقبال از این مهم پایین است. او تأکید کرد: با سیاست‌های دولت در حوزه اجتماعی تاکنون موفق نبوده‌ایم اما باید برای اعمال و پیاده‌سازی سیاست‌های دولت همبستگی وجود داشته باشد. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: سالن‌های ورزشی دستگاه‌های اجرایی که در نوبت صبح بلااستفاده است باید برای انجام فعالیت‌های ورزشی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. سلطانی خاطرنشان کرد: برای اماکن ورزشی که نیازمند تجهیز باشند آماده همکاری و تهیه تجهیزات آن هستیم. او تأکید کرد: باید مشارکت در ورزش با استقبال عموم مردم محقق شود و از ظرفیت و پتانسیل‌های سازمان‌های مردم‌نهاد برای نهادینه کردن ورزش در جامعه بهره برد.

راه‌اندازی مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در زنجان

معاون ورزش سازمان ورزش و جوانان استان زنجان اظهار داشت: بر اساس قراردادی که بین این سازمان و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان منعقدشده است باید 20 درصد از تحرک بدنی ناکافی در استان کاهش یابد. محمدعلی حمزه پور ادامه داد: برای ارتقای دانش، نگرش و مهارت‌های رفتاری مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان باهدف کاهش کم‌تحرکی و اصلاح سبک زندگی، بررسی فعالیت‌های فیزیکی نوجوانان و جوانان در قالب طرح کاسپین و رفتارهای مخاطره‌آمیز جوانان، استفاده از ظرفیت ورزش قهرمانی برای ترویج آموزش ورزش‌های سلامت‌محور و توسعه برنامه‌های اوقات فراغت جوانان باهدف ارتقای فعالیت بدنی از برنامه‌هایی بوده که باید در قالب این تفاهم‌نامه اجرا می‌شد که محقق شد. او گفت: تاکنون برای گروه سنی نوجوانان استان 64 کارگاه پیشگیری از کم‌تحرکی برگزار و برای دانش آموزان دختر که دارای ناهنجاری‌های جسمی ازجمله افتادگی شانه بودند نیز حرکات نرمشی اصلاحی انجام‌شده است. حمزه پور با بیان اینکه سازمان ورزش و جوانان 64 سمن در این حوزه دارد، یادآوری کرد: در 6 ماهه نخست امسال در 15 مکان ورزشی با همکاری شهرداری ورزش همگانی برای پیشگیری از کم‌تحرکی افراد برگزارشده است. او ادامه داد: برای نیمه دوم سال نیز که شرایط برای انجام ورزش در محیط باز فراهم نیست، از سالن ورزشی دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود. معاون ورزش سازمان ورزش و جوانان استان زنجان از راه‌اندازی مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در زنجان خبر داد و افزود: این مسیر از ورزشگاه انقلاب تا سبزه‌میدان زنجان است. حمزه پور تأکید کرد: اجرای این برنامه‌ها به‌تنهایی از عهده سازمان ورزش و جوانان ساخته نیست بلکه باید شهرداری، آموزش‌وپرورش و دانشگاه علوم پزشکی نیز این سازمان را یاری کند.

زنجان نیازمند کلینیک ویژه حرکات اصلاحی است

رئیس اداره ورزش اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان با بیان اینکه با توجه به غربالگری‌های انجام‌شده طی سه سال گذشته ناهنجاری‌های اسکلتی - عضلانی در بین دانش آموزان دختر و پسر استان وجود دارد، گفت: وضع این دستگاه تعلیم و تربیت دراین‌باره خوب نیست که یکی از علت‌های این مسئله کم‌تحرکی است. ذبیح الله تاراسی یادآوری کرد: نحوه نشستن و راه رفتن نامناسب نیز در ناهنجاری‌های اسکلتی - عضلانی دانش آموزان بسیار مهم است. او این ناهنجاری‌ها در کودکان را چراغ خاموشی بیان کرد که در آینده می‌تواند دردهای مزمن و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورد. رئیس اداره ورزش اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان تأکید کرد: این استان نیازمند کلینیک تخصصی ویژه برای حرکات اصلاحی است تا دانش‌آموزانی که غربالگری می‌شوند برای بهبود ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی به این مرکز ارجاع داده شوند. تاراسی متذکر شد: باید راه‌اندازی این کلینیک از مصوبات پنجمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان زنجان باشد.

ماشینی شدن زندگی مردم با به کم‌تحرکی سوق داده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان تأکید کرد: باید کم‌تحرکی مردم این استان از 70 درصد به 30 درصد کاهش یابد. محمدرضا صائینی خاطرنشان کرد: بر اساس پایش های انجام‌شده به سفارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال حاضر فقط 30 درصد از مردم استان ورزش می‌کنند و این افراد گروه‌های سنی 16 تا 60 سال را تشکیل می‌دهند. او ادامه داد: ماشینی شدن زندگی مردم با به کم‌تحرکی سوق داده و انجام ورزش در پیشگیری از بیماری‌های قلبی -عروقی و سرطان‌ها بسیار حائز اهمیت است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: باید انجام ورزش برای سلامتی در بین مردم ‌نهادینه شود تا تأثیر مثبتی در جامعه داشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد