hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دود آلایندگی حمل و نقل در چشم مردم/ راهکار کاهش آلایندگی خودرو‌ها «گران» است!

دود آلایندگی حمل و نقل در چشم مردم/ راهکار کاهش آلایندگی خودرو‌ها «گران» است!

مطالعات جدید دانشگاه صنعتی اصفهان از سهم ۵۳ درصدی آلایندگی ناوگان حمل و نقل در آلودگی هوای اصفهان خبر می‌دهد.
مطالعات جدید دانشگاه صنعتی اصفهان از سهم ۵۳ درصدی آلایندگی ناوگان حمل و نقل خبر می‌دهد؛ معضلی که راهکار عمده آن نوسازی خودروهاست و مالکان بسیاری از خودرو‌ها از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیند.

 این روز‌ها آلودگی هوا بیش از گذشته گریبان‌گیر اصفهان شده و نفس این شهر را تنگ‌تر از قبل کرده است، گویا این روز‌های خاکستری قصد رفتن ندارند.
 
عوامل مختلفی آلاینده‌ها را به آسمان اصفهان فرا می‌خوانند، از فعالیت شبانه صنایع آلاینده تا کوره‌های آجرپزی و...
 
نتایج نهایی طرح تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص ذرات معلق در هوای شهر اصفهان هم که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد ۵۳ درصد از آلاینده‌ها ناشی از حمل و نقل است که ۷۰ درصد آن به اتوبوس‌ها و کامیون‌ها مربوط می‌شود. معضلی که برای رفع آن راهکار‌هایی نیز اجرا شده است، اما باید اذعان کرد تاکنون هیچ‌یک از راهکار‌هایی که مسئولان از آن صحبت می‌کنند درمانی برای درد آلودگی اصفهان نبوده است، در این میان، اما از نقش حمل و نقل در افزایش آلودگی هوا نیز نباید گذشت.

نقش حمل و نقل در آلودگی هوای اصفهان چیست؟

امیراحمد زند آور رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان رتبه اول آلودگی هوا با منشأ انسانی را در بین تمام کلان‌شهر‌های کشور دارد. این آلایندگی‌ها به دلیل سیاست‌های غلط ملی و منطقه‌ای، ساخت صنایع آلاینده بدون مکان‌یابی درست و توسعه کارخانه‌ها و افزایش تعداد خودرو‌ها است.

او با بیان اینکه خودرو‌های دودزا و سایر خودرو‌های فرسوده سبب آلودگی هوا می‌شوند ادامه داد: یکی دیگر از عوامل آلاینده تعداد زیاد خودرو‌های غیر استاندارد است. در شهر اصفهان روزانه بیش از ۵۰۰ خودرو شماره گذاری می‌شود و این در حالی است که تعداد خروج وسایل نقلیه فرسوده تقریبا صفر است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان افزود: روزانه بیش از یک میلیون خودرو از چهار جهت به این استان وارد می‌شوند علاوه بر این روزانه ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت، ۹۰۰ دستگاه اتوبوس شهری، هزار و ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس تردد می‌کنند، هزار و۸۰۰ دستگاه اتوبوس هم مخصوص رفت و برگشت نیرو‌های کارخانه‌ها، ادارات است.

بار آلودگی بر گردن حمل و نقل سنگین

ابوالفضل خسروی مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان اظهار داشت: پایداری هوا سبب بالا رفتن شاخص آلودگی هوا می‌شود، به‌طوری‌که در بعضی از روز‌ها شاخص آلودگی هوا به ۲۰۰ نیز می‌رسد.

او ادامه داد: یکی از علل عمده آلودگی هوا ناوگان حمل و نقل جاده‌ای شامل خودرو‌های جمعی ادارات، کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین شهری است، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که اصفهان در محاصره صنایع سنگین قرار دارد.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان افزود: دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که فقط ضریب انتشار را اعلام کرده و میزان اثرگذاری آلودگی بر شهروندان و تنفس را مشخص نکرده است، بنابراین این مبحث نیازمند مطالعه جداگانه‌ای است.
 
دود آلایندگی حمل و نقل در چشم شهر/ راهکار کاهش آلایندگی خودرو‌ها «گران» است!

راهکار خروج اصفهان از بحران آلودگی چیست؟

 
آن‌طور که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر و مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان می‌گوید حمل و نقل نقشی انکارناپذیر در تشدید آلودگی هوا دارد؛ بنابراین هر یک از این علل راهکار خاص خود را طلب می‌کند تا اصفهان از وضعیتی که در آن دچار شده رهایی یابد.

امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان درباره این راهکار گفت: با وجود مشکلات و موانع زیاد سعی کردیم راهکار‌هایی برای کاهش آلودگی هوا بیابیم، برای مثال خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید مجهز به استاندارد‌های لازم و حلقه چهارم حفاظتی برای کاهش بار ترافیکی شهر اصفهان از جمله راهکار‌های لازم است.

او ادامه داد: نوسازی و بهسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار گرفت و در حال خروج ۳ هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز هستیم. همچنین قوانین و قواعدی برای کاهش عوارض آلایندگی برای خودرو‌های باری تصویب کردیم.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طبق مطالعات، سهم هر آلاینده مشخص است، اما در برنامه ریزی‌ها چندان به آن توجه نشده است.
 
زندآور افزود: آلاینده‌ها شامل عوامل متحرک و ثابت هستند که خودرو‌های سطح شهر آلاینده متحرک و گاز تولید شده از منازل و ساختمان‌ها آلاینده‌های ثابت هستند. هر شخص نیز به عنوان مسئول یا شهروند باید وظایف خود را برای کاهش آلودگی هوا به خوبی انجام دهد.
 
دود آلایندگی حمل و نقل در چشم شهر/ راهکار کاهش آلایندگی خودرو‌ها «گران» است!

قیمت‌های میلیونی فیلتر‌های کاهنده آلودگی خودرو‌ها
 
مجید طهماسبی مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار شهرداری اصفهان گفت: آلودگی هوا علل مختلفی دارد یکی از آن‌ها حمل و نقل درون شهری است. راهکار‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته می‌شود استفاده از خودرو‌های دارای استاندارد بالا است، اما خودرو‌های باری جدید قیمت بالایی دارند و رانندگان توانایی خرید خودروی سالم را ندارند.

او افزود: راهکار دوم برای کاهش آلایندگی خودرو‌ها استفاده از از فیلتر‌های مخصوص کاهنده آلایندگی هوا است. البته قیمت این فیلتر‌ها ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای یک دستگاه اتوبوس یا خودروی باری است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار شهرداری اصفهان گفت: طرح‌های محدوده ممنوع که به ناحیه کم انتشار آلاینده معروف است. پس از کارشناسی زیاد و مصوبه شورای اسلامی شهر اجرا شد. خودرو‌های بالای ۱۰ تن باید حتما مجوز اخذ کنند تا بتوانند از حلقه ۴ ترافیکی وارد شهر اصفهان شوند. خودرو‌های ۶ تا ۱۰ تن نیز از حلقه ۳ به داخل و خودرو‌های ۳.۵ تا ۶ تن از حلقه ۲ به داخل نیاز به مجوز دارند. خودرو‌های زیر ۳.۵ تن هم در حلقه یک هستند که همان طرح زوج و فرد فعلی است.

طهماسبی افزود: راهکار سوم سخت گیری بسیار شدید برای اخذ معاینه فنی توسط خودرو‌ها است. حدود ۲۰۰ هزار مراجعه برای معاینه فنی در سال ۹۸ داشتیم که حدود ۱۵ درصد از این خودرو‌ها نقص آلایندگی هوا داشتند.

او با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل ونقل بیان کرد: میانگین سن ناوگان حمل ونقل بار درون شهری بالای ۳۰ سال است که باتوجه به قیمت‌ها بیشتر رانندگان توان خرید خودروی جدید ندارند.
 
دود آلایندگی حمل و نقل در چشم شهر/ راهکار کاهش آلایندگی خودرو‌ها «گران» است!

طرح دیده‌بان آلودگی هوا نتیجه‌بخش بود؟
 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار شهرداری اصفهان با اشاره به آغاز اجرای طرح دیده‌بان آلودگی هوا در شهرداری از سال ۹۷ گفت: این طرح با هدف اجتماعی سازی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و پاک نگه داشتن شهر اجرا شده است.

طهماسبی گفت: گزارش خودرو‌های آلاینده از سوی مردم و مجهز شدن گشت‌های بازرسی به دستگاه کنترل کیفیت سیار دو بخش مهم این طرح به شمار می‌رود.

او اظهار کرد: آن‌چیزی که مردم گزارش می‌دهند بخش قابل رویت است. مخصوصاً در خودرو‌های دیزلی گاهی اوقات با توجه به شرایط احتراق دود سیاه رنگی دارند. این طرح همچنان ادامه دارد و مردم باید در صورت رویت آلودگی کد اتوبوس‌ها و یا پلاک خودرو را به شماره ۱۳۷ شهرداری اعلام کنند.

مسئولان همگی از راهکار‌هایی خبر می‌دهند که قرار است درمانی برای حال هوای شهر گنبد‌های فیروزه‌ای باشد، اما روز‌های خاکستری در اصفهان ادامه دارد و از آبی آسمان خبری نیست. مردم همچنان منتظر عملی شدن راهکار‌های کاهش آلودگی هوا و تصمیم‌های کابردی و اثربخش برای بهبود این اوضاع هستند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد