hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمانشاه| بازگشایی مرز خسروی به اربعین امسال هم نرسید

کرمانشاه| بازگشایی مرز خسروی به اربعین امسال هم نرسید

اگرچه مرز خسروی با بازگشت امنیت نسبی به عراق، در اواخر اسفندماه سال 93 به‌صورت رسمی بازگشایی شد اما عبور کاروان‌های مسافر و زائر از آن‌همچنان ممنوع است آن‌هم در شرایطی که ده‌ها سال این مرز پیش گذرگاه و دروازه عبور زائران عتبات عالیات بوده است؛ حالا زائران عتبات مجبورند با زحمت و صرف زمان بیشتری از مرزهای ایلام و خوزستان راهی نجف و کربلا شوند.

 مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصر شیرین و 196 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد و در هر یک از سال‌های 95 و 96 هم بیش از 700 هزار زائر اربعین حسینی به کرمانشاه آمدند اما به درِ بسته خسروی خوردند و لاجرم راهی مرز مهران در ایلام شدند.

یک ماه پیش از اربعین 96 و در پی وعده‌های مکرر مسئولان، باز شدن مرز خسروی به روی زائران تقریبا قطعی تلقی می‌شد اما درنهایت دولت عراق امنیت زائران را تضمین نکرد تا بسیاری از محاسبات مردم به هم بریزد. علاوه بر اعتبار بسیاری که برای آماده‌سازی مسیر و پایانه خسروی هزینه شد، 14 هتل و مسافرخانه شهرستان قصر شیرین و هزاران کسبه کرمانشاهی تدارک ویژه‌ای برای پذیرایی از زائران حسینی دیدند اما درنهایت آن‌ها ماندند و انبوه کالا و اجناس بدون مشتری؛ گرانی و سردرگمی‌ها امسال هم ادامه داشت و تا 25 مهرماه هیچ مسئولی خیال مردم کرمانشاه و زائران اربعین را درباره بسته یا باز شدن مرز خسروی راحت نکرد.

ادامه سردرگمی‌ها در سال 97

خبر «موافقت وزارت کشور عراق با عبور زائران از مرز خسروی» را استاندار کرمانشاه 15 شهریور 97 اعلام کرد اما قطعی شدن آن را منوط به تائید هیئت‌وزیران عراق دانست. به گفته استاندار کرمانشاه، طرف ایرانی تمام تجهیزات و امکانات لازم برای بازگشایی مرز خسروی را مهیا کرده و فقط منتظر تائید نهایی دولت عراق است.

مرادعلی تاتار فرماندار شهرستان قصر شیرین اما روز 27 شهریور مدعی شد که «امسال شاهد تردد قطعی زائران اربعین از مرز خسروی خواهیم بود.»

این خبر هرچند موجی از خوشحالی را بین مردم به راه انداخت اما چون در روزهای بعد از سوی مقامات ارشد استان و کشور تائید نشد، سبب سرگردانی بیشتر مردم شد.

مرادعلی تاتار گفت: تمامی گیت‌های گذرنامه، سرسراهای مسافری، فیبر نوری، آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی در مجموعه پایانه مرز خسروی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین آماده است.

در یکی 2 ماه اخیر بسیاری از مقامات وزارت بهداشت، وزارت کشور و فرماندهان نظامی از مرز خسروی دیدن و مهیا بودن آن برای میزبانی شایسته از زائران را تائید کردند.

شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در چندین گفت‌وگو اظهار داشت: مرز رسمی خسروی دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گسترده و بی‌نظیری است و آماده‌ترین مرز کشور برای تردد زوار است و فقط منتظر اعلام نظر دولتمردان کشور عراق هستیم.

احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس هم 18 مهر گفت: رایزنی‌ها و اقدام‌های لازم از سوی مقامات کشورمان در وزارت کشور، وزارت خارجه و‌ سایر نهادها برای بازگشایی مرز خسروی صورت گرفته و ایران منتظر اعلام نظر عراقی‌ها درباره این موضوع است.

بازهم پایانی تلخ برای خسروی

انتظار ایرانیان سرانجام روز 25 مهر و با اعلام ستاد اربعین کشور به سرآمد اما با خبری تلخ. آن‌چنان‌که ستاد اربعین کشور اعلام کرد «دولت عراق آمادگی لازم برای بازگشایی مرز خسروی را ندارد.»

واقعیت این است که کمبودی در زمینه زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای عبور زائران در مرز خسروی وجود ندارد و تنها گیرِ ماجرا «امنیت مسیر» در آن‌سوی مرز خسروی است که سبب شد جمع‌بندی دولت عراق «مخالفت با بازگشایی» این مرز رسمی و بین‌المللی باشد.

چرا مرز خسروی؟

بی‌تردید دلیل توجه زائران اربعین به مرز خسروی و اصرار بر بازگشایی آن فقط کاستن از بار ازدحام مرزهای مهران، شلمچه و چذابه نیست بلکه این امتیازات و ظرفیت‌های خاص خسروی است که آن را بر سر زبان‌ها انداخته است.

این مرز تا بغداد پایتخت عراق 187، کربلا 293، کاظمین 203، سامرا 220 و نجف 362 کیلومتر فاصله دارد درحالی‌که فاصله مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا به ترتیب 300، 458 و 552 کیلومتر است.

وجود امکانات اقامتی مناسب در شهرستان قصر شیرین، داشتن بزرگ‌ترین پایانه بین‌المللی زمینی در خاورمیانه، جاده مناسب و مسیر آسفالته و تفکیک سرسرای ورودی و خروجی پایانه برای ورود و خروج مسافران از دیگر مزایای ویژه مرز خسروی است. این مرز رسمی با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین پایانه مسافری، ظرفیت تردد ده‌ها هزار زائر را در روز دارد.

رونق کسب‌وکار مرزنشینان شاید در سال 98

مرز خسروی سال 81 به بهره‌برداری رسید و تا مدت‌ها محل عبور و مرور و تجارت ایرانیان و همسایه غربی بود اما پس از حمله داعش به عراق و عملیات تروریستی که 58 ایرانی را شهید و زخمی کرد، این مرز از رونق افتاد و کاروکاسبی 14 هتل و مهمانسرا و هزاران نفر از مردم منطقه هم حسابی کساد شد. آن‌چنان‌که مشخص شد امسال هم رونق به کسب‌وکار مناطق مرزی استان کرمانشاه بازنمی‌گردد و به‌ویژه اهالی قصر شیرین مجبورند برای باز شدن مرز خسروی در سال آینده دست به دعا شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد