hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلایه دامداران خراسان جنوبی از توزیع قطره چکانی خوراک دام/ وقتی صدای دامدار به گوش مسئولان نمی‌رسد

گلایه دامداران خراسان جنوبی از توزیع قطره چکانی خوراک دام/ وقتی صدای دامدار به گوش مسئولان نمی‌رسد

چند ماهی است دامداران خراسان جنوبی از کمبود نهاده‌های دامی و قیمت بالای آن در بازار آزاد و جوابگو نبودن سهمیه‌ها گلایه دارند و معتقدند صدای‌ شان به گوش کسی نمی‌رسد.
 کرونا که آمد آتش بر زندگی بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها زد، آتشی که قیمت‌ها را بالا برد و نوسانات قیمتی ایجاد کرد. مردم را به درد سر انداخت و عده زیادی از مردم کاسه چه کنم چه کنم در دست گرفتند و مدعی هستند صدای اعتراض‌مان به این وضعیت به جایی نمی‌رسد و کسی پاسخگو نیست.
سایه سنگین کرونا بر اقتصاد و کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت خوراک دام هزینه‌های دامدار را افزایش داده و حالا دامداران خراسان جنوبی که خود را در دام مشکلات گرفتار می‌بینند خواستار رسیدگی به این وضعیت بوده و چاره کار را رسیدگی و نظارت بیشتر مسئولان نسبت به توزیع خوراک دام می‌دانند. 
کمبود نهادهها، قیمت بالای نهادهها در بازار آزاد و میزان توزیع کم آن از عوامل گلایه دامداران است. آنها معتقدند میزان سهمیه جوابگوی آنها نیست و هیچ امیدی به آینده کاری ندارند و ترجیح می‌دهد هرچه دارد را بفروشد تا بتواند چرخ زندگی‌شان بچرخد.
آری این حکایت غلامرضا یکی از دامداران خراسان جنوبی است که در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: در روستاها پایه اقتصادی مردم کشاورزی و دامداری است و مردم بیشتر مخارج زندگی خود را از این طریق تامین می‌کنند اما با وجود قیمت‌های گران نهاده‌های کشاورزی و دامداری این روزها مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم و گویی در گرداب مشکلات در حال غرق شدن هستیم.
وی افزود: این روزها دخل و خرجمان همخوانی ندارد و دامداران با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند چرا که باید از یک سو نهادهای دامی را با قیمت‌های زیاد خریداری کنند و از سویی در تامین مخارج زندگی خود مانده‌اند و مجبورند برای جبران هزینه دام و سرمایه خود را بفروشند/.
دیگر دامدار بیرجندی با گلایه از اینکه صدای دامداران به جایی نمی‌رسد گفت: نمی‌دانم آیا مسئولان از مشکلات تأمین نهاده‌های دامی بی خبرند یا نمی‌خواهند این مشکلات را رفع و رجوع کنند.
وی بیان کرد: دولت بارها اعلام کرده نیمی از نهادهای دامی مورد نیاز دامدار را تامین کرده است اما در حقیقت توزیع نهادهها به میزان بسیار قطره چکانی است و به جایی نمی‌رسد و حتی غذای یک ماهه دام را هم تأمین نمی‌کند.
دیگر دامدار خراسان جنوبی که کمبود نهاده‌ها را یکی از دغدغه‌های اصلی دامداران دانست گفت: دامداران در برابر این مشکلات توان استقامت ندارند و مجبورند برای اینکه مابقی دامها را زنده نگه دارند بخشی از دام خود را پیش از موعد به سمت کشتارگاه‌ها ببرند. 
این دامدار معتقد است: مسئولان می‌گویند مشکلی در تامین خوراک دام نداریم و توزیع انجام شده است اما توزیع قطره چکانی به اندازه خوراک چند روزه دام است و در تامین کنسانتره نیز مشکل داریم چرا که خوراک دام زیاد است و نسبت به سهمیه‌ای که داده می‌شود کافی و جوابگو نیست و مجبوریم 46 درصد خوراک را به صورت آزاد تهیه کنیم.
دیگر دامدار بیرجندی نیز عدم تحقق وعده‌ها، میزان سهمیه کم، قیمت‌های بالای خوراک دام در بازار آزاد را از دیگر مشکلات دامداران در خراسان جنوبی دانست.
آری کمبود نهاده‌های دامی در خراسان جنوبی کار تامین این نهادهها را برای دامداران استان سخت کرده آن طور که چند ماهی است کمبود نهادهای دامی در استان یکی از دغدغه‌های اصلی دامداران در فصل زمستان است و توزیع محدود نهاده‌ها سبب شده تا دامداران در پیچ و خم مشکلات بمانند.
مشکلاتی که اگر برای حل آن راهکاری تدبیر نشود دامداران چاره‌ای جز ذبح زود هنگام و فروش دام خود ندارند اتفاقی که در حال حاضر در برخی نقاط استان حتی در مورد دام‌های مولد نیز در حال رخ دادن است.
هرچند مسئولان استان نیز اعلام می‌کنند در دی ماه بیش از 8400 تن کنسانتره  توزیع کرده و دامداران در صورت بروز مشکلات خود به ادارات جهاد شهرستان‌ها و شرکت‌های پشتیبانی امور دام مراجعه کنند اما دامداران خواستار راهکار اساسی برای رفع این مکشل هستند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد