hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اعتراف ناپدری کودک معلول قزوینی به آزار و اذیت «یسنا»

اعتراف ناپدری کودک معلول قزوینی به آزار و اذیت «یسنا»

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان گفت: ناپدری این کودک معلول، فردی معتاد بوده و در بازجویی اعلام کرده که به قصد تنبیه این دختر خردسال را مورد آزار قرار داده است.
یسنا نام دختری روستایی است. دختری ۱۰ ساله مبتلا به سندروم داون که اهل روستای اک از توابع تاکستان قزوین است. این دختر بچه تاکستانی از سوی ناپدری اش مورد کودک آزاری قرار گرفته است.

حسین رجبی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان اظهار داشت: چند روز پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مردی در شهرستان تاکستان قزوین یک کودک معلول را مورد اذیت و آزار قرار می‌داد.
او افزود: بلافاصله اقدامات لازم جهت شناسایی این فرد و کودکی که مبتلا به سندروم داون بود انجام شد و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی این مرد که در حقیقت ناپدری این کودک خردسال معلول خوانده می‌شود دستگیر و به صورت موقت بازداشت شد.
رجبی با بیان اینکه با همکاری پلیس فتا و اداره بهزیستی شهرستان تاکستان کارگروهی را جهت شناسایی این خانواده تشکیل دادیم، عنوان کرد: ابتدا با فردی که نخستین بار این فیلم را منتشر کرده بود ارتباط گرفتیم تا از این که آیا این رفتار ناهنجار در شهرستان تاکستان رخ داده اطمینان کامل کسب کنیم.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان با بیان این که در فیلم پخش شده در فضای مجازی که مربوط  به شش ماه قبل  است، مشهود بود که ضارب فردی معتاد است به همین سبب با همکاری پلیس مواد مخدر به سادگی فرد شناسایی شد گفت: همچنین تعداد کودکان سندروم داون در قزوین بالا نیست و سازمان بهزیستی استان نیز اشراف کاملی بر این کودکان دارد بر همین اساس به سرعت محل زندگی این فرد را پیدا کردیم.
او با بیان اینکه این سه محور توسط کارگروه پلیس، دادستانی و بهزیستی بررسی شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضارب شناسایی و دستگیر شود افزود: محل زندگی این فرد در یکی از روستا‌های توابع اسفرورین واقع در شهرستان تاکستان قرار داشت.
رجبی عنوان کرد: ضارب ۲۴ ساله از غفلت مادر سوءاستفاده کرده و در زمانی که مادر این کودک در خارج از منزل بوده این کودک معلول را مورد ضرب و شتم قرار داده و خود نیز از رفتار‌های ناهنجارش فیلم تهیه کرده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان عنوان کرد: متاسفانه این مرد پیش از این سابقه حمل و جابه‌جایی مواد مخدر را داشته و انگیزه خود را از این اقدام تنبیه کودک قلمداد کرده است.
انگیزه ناپدری کودک آزار چه بود؟
او خاطرنشان کرد: به گفته فرد ضارب این کودک معلول بدون اجازه اقدام به بیرون رفتن از منزل می‌کرد و به همین سبب این فرد کودک را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد تا از ترس بدون اجازه به بیرون از منزل نرود.
رجبی با بیان این که این مسئله از نظر قانونی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و نمی‌توان به واسطه این امر فرد را محق دانست، گفت: ضارب از عمل ناهنجار خود فیلمبرداری کرده و در آن زمان احساس پشیمانی نداشته است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان عنوان کرد: این فیلم در اوایل آبان‌ماه امسال گرفته شده و چندی پیش توسط یکی از بستگان این خانواده در فضای مجازی منتشر شد تا به وضعیت اسفناک این کودک معلول رسیدگی شود.
هر گونه سوء رفتار نسبت به کودک جرم محسوب می‌شود
او افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت حمایت کودکان و نوجوانان قوانین پراکنده‌ای تصویب شد این در حالی است که در سال ۱۳۸۱ قانون حمایت خاص از اطفال و نوجوانان به تصویب رسید.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان با بیان این که قانونگذار در اردیبهشت‌ماه امسال نیز قانون جدیدی را در جهت حمایت بیشتر از کودکان و نوجوانان تصویب کرد گفت: هرگونه سوء رفتار اعم از توهین، تحقیر، ضرب و جرح، سهل انگاری و بی‌توجهی به تامین نیاز‌های اساسی یک طفل از لحاظ قانون جرم تلقی شده و مجازات دیه و حبس دارد.
او افزود: همچنین اگر، ولی قهری یک طفل مثل پدر یا پدربزرگ، رفتار خلاف قانون را نسبت به طفل انجام دهند دادستانی می‌تواند نسبت به عزل این، ولی قهری اقدام کند.
افشاگران جرم کودک آزاری مورد حمایت قانون هستند
رجبی تصریح کرد: در جرم کودک آزاری نیاز به شاکی خصوصی نیست و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم شاکی خصوصی محسوب شده و نسبت به اعلام جرم و دستگیری مجرمان اقدام خواهد کرد.
او افزود: بر اساس ماده ۱۸ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۹، افشاگران این اعمال زشت و ناهنجار مورد حمایت قرار گرفته و هیچ‌کس حق ندارد هویت این فرد را فاش کند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان عنوان کرد: کسانی که قصد افشای هویت فردی را داشته باشند که مراتب قانونی را از کودک آزاری مطلع کرده، قطعا مجازات می‌شوند.
رجبی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند از طریق تلفن همراه جرائمی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد را به شماره ۰۹۳۳۱۰۰۷۳۴۳ پیامک کنند تا در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی شود.
او افزود: کودک هم‌اکنون سالم است و تحویل بهزیستی داده شده تا علاوه بر نگهداری موقت از این طفل، معاینات لازم نیز از این کودک معلول مبتلا به سندروم داون انجام شود.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان عنوان کرد: مادر این کودک احساس رضایت از این وضعیت داشته و هیچ شکایتی از همسر خود ندارد، اما با این حال، چون در زمان کودک آزاری ضارب در منزل نبوده و با این فرد همکاری نداشته لذا مجرم محسوب نمی‌شود.
کودک آزار تاکستانی مجازات خواهد شد
رجبی در مورد مجازات کودک آزاری جسمی و روحی گفت: «کودک آزاری جسمی و روحی طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان جرم محسوب می‌شود؛ و با متهم این پرونده با مجازات قانونی برخورد خواهد شد. این متهم توسط رئیس محترم حوزه قضائی اسفرورین آقای اکبری بازداشت شدند.»
عامل انتشار کلیپ آزار و اذیت کودک معلول در فضای مجازی دستگیر شد
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا از دستگیری عامل انتشار کلیپ آزار و اذیت کودک معلول در فضای مجازی خبر داد و گفت: جزییات پرونده متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
سرهنگ"رامین پاشایی" معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن تشریح این خبر اظهار داشت: در پی انتشار کلیپ آزار و اذیت کودک معلول در فضای مجازی که باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه و تماس‌های مکرر هموطنان به این پلیس، مبنی بر شناسایی و برخورد با این فرد کودک آزار شده بود، موضوع بلافاصله در کارگروه ویژه پلیس فتا جهت رسیدگی سریع مطرح شد.
این مقام مسئول ادامه داد: پس از انجام اقدامات فنی و قانونی در پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قزوین؛ متهم پرونده مورد شناسایی قرار گرفت و دقایقی پیش دستگیر شد.
سرهنگ "رامین پاشایی" از تحویل متهم به همراه مستندات جمعآوری شده جهت سیر مراحل قانونی پرونده اش به مراجع قضایی خبر داد و گفت: به محض جمعبندی و مشخص شدن کلیه زوایای پرونده، اطلاع رسانی جزییات و علت ارتکاب به این جرم متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد: هموطنان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک و یا نیاز به کسب مشاوره موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارش‌های مردمی جهت رسیدگی ارسال کنند.
 ۹ خانواده در روستای اک تاکستان کودک مبتلا به سندروم داون دارند که قرعه این ابتلا به نام یسنا هم افتاده بود؛ و حالا از روز گذشته تا به حالا مشاهده کلیپ دردناک کودک آزاری یسنا توسط ناپدری اش، احساسات کاربران را جریحه دار کرده است.
اما به همان اندازه که مردم از مشاهده این کلیپ رنجیده خاطر شدند، از سرعت عمل دستگاه قضائی تاکستان برای دستگیری ناپدری کودک آزار احساس خشنودی کردند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد