hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چهارمحال و بختیاری| در انتظار باران

چهارمحال و بختیاری| در انتظار باران

سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک‌میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود و سطح زیر کشت استان 270 هزار هکتار با 66 هزار بهره‌بردار است اما خشکسالی تولید محصولات کشاورزی را تحت شعاع قرار داده است. روزگاری نه‌چندان دور این استان به خاطر شرایط توپوگرافی خاص و قرار گرفتن در ارتفاعات یکی از استان‌های پر بارش در سال‌های گذشته به شمار می‌رفت. چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین استان‌های برف‌گیر کشور بود و حدود ۱۰ درصد آب کشور را تأمین می‌کرد؛ اما کاهش بارش‌ها و خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری از ۱۰ سال گذشته آغازشده است. سال‌به‌سال بارش‌ها در این استان کمتر شده است به‌طوری‌که تأمین آب بخش کشاورزی و شرب در این استان با مشکل مواجه شده است. در حال حاضر کاهش بارش‌ها موجب افت آب‌های زیرزمینی این استان شده است.


تأمین آب بیشترین سطح اراضی کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری وابسته به منابع زیرزمینی است که خسارت‌ها با کاهش بارش‌ها در این بخش‌ها در حال افزایش است.

هم‌اکنون بسیاری از چاه‌ها و قنات‌های تأمین آب بخش کشاورزی در این استان طی سال‌های اخیر خشک‌شده است و کم‌آبی مشکلات بسیار زیادی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

روند خشکسالی ادامه دارد

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی و روند کاهش بارش‌ها از ۱۰ سال گذشته در استان چهارمحال و بختیاری آغازشده است و این روند همچنان ادامه دارد. شاهرخ پارسا بیان کرد: کمبود بارش طی ۱۰ سال گذشته تاکنون در این استان بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلی‌متر گزارش‌شده است. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری جزو هفت استان خشک کشور قرارگرفته است.

او ادامه داد: میانگین بارش سالانه استان چهارمحال و بختیاری حدود ۵۸۰ میلی‌متر است. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میانگین بارش در سال زراعی گذشته (۸۶-۸۷) ۳۱۲ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۴۱ درصد کاهش بارندگی گزارش‌شده است.

او با اشاره به اینکه بارش برف در این استان بسیار کم شده است، بیان کرد: بارش در این استان به‌صورت برف به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش بارش‌ها موجب کاهش منابع آب‌شده است و این امر در بخش کشاورزی و باغات استان چهارمحال و بختیاری تأثیر منفی گذاشته است.

افزایش خسارت‌ها در بخش کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش بارش‌ها در این استان، بیان کرد: کاهش بارش‌ها و کاهش منابع آب بخش کشاورزی موجب افزایش خسارت‌ها در بخش کشاورزی این استان شده است.

ذبیح‌ا... غریب بیان با بیان اینکه میزان آب بخش کشاورزی در این استان کاهش‌یافته است، بیان کرد: چهارمحال و بختیاری سالانه نیازمند یک‌میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی است که در حال حاضر به ۴۸۱ هزار مترمکعب رسیده است.

او بیان کرد: کمبود منابع آب در بخش کشاورزی موجب ایجاد بیشترین خسارت‌ها در بخش باغات این استان شده است. رئیس جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش باغات چهارمحال و بختیاری واردشده است. او تأکید کرد: حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات بادام چهارمحال و بختیاری به علت کمبود منابع آب در این استان خشک‌شده است. رئیس جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کاهش منابع آب در بخش زراعت این استان نیز تأثیر گذاشته است و کشت محصولات زراعی در این استان با کاهش مواجه شده است. او ادامه داد: میزان سطح اراضی زیر کشت محصولات زراعی طی سال‌های اخیر کاهش داشته است که بیشتر کاهش مربوط به چغندرقند است.

از آب بیشترین بهره گرفته شود

کارشناس ارشد حوزه کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی وابسته به آب است و باید تلاش شود که از آب بیشترین بهره گرفته شود. رشید شاهرخ بیان کرد: بهره‌گیری از تجهیزات آبیاری نوین برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مهم‌ترین راهکار برای کاهش خسارت‌ها در بخش کشاورزی به شمار می‌رود. کارشناس ارشد حوزه کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران باید به سمت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی حرکت کنند، ادامه داد: استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با بهره‌گیری روش‌های نوین آبیاری محقق می‌شود که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری است. او بیان کرد: استفاده از تجهیزات آبیاری نوین موجب کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید می‌شود. این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: تغییر الگوی بارش در این استان از نوع برف به باران موجب شده است که نفوذ آب در منابع زیرزمینی بسیار کم انجام شود و همین امر سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد