hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چرا پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت حوزه دامی خراسان رضوی است؟

چرا پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت حوزه دامی خراسان رضوی است؟

پرورش شترمرغ از جنبه‌های مختلف پرسودترین فعالیت حوزه دامی در خراسان رضوی است.
حجت ایمانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: پرورش شترمرغ در حال حاضر پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در کشور به شمار می‌رود و پرورش شترمرغ به عنوان یکی از طرح‌های درآمدزا می‌تواند از طرح‌های موفق برای ایجاد اشتغالزایی در روستاها معرفی شود.
رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: شهرستان مشهد مقدس به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی، استعداد و توان بسیار بالایی در تولید و پرورش  شترمرغ دارد.
ایمانی مقدم با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ می‌تواند به عنوان صنعتی پر رونق و درآمد زا در شهرستان نقش بسزایی در افزایش اشتغال‌زایی داشته باشد افزود: این صنعت غیربومی با سوددهی فراوان می‌تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، توان صادراتی را با توجه به سیاست اقتصاد بدون نفت، افزایش دهد و با مطالعه، کار عملی و کارشناسی می‌توان این صنعت را به عنوان الگویی مناسب در شهرستان مطرح کرد.
وی در مورد پایین بودن هزینه‌های پرورش شتر مرغ افزود:  تولید و پرورش شتر مرغ در شهرستان مشهد مقدس صنعت نوپایی است که در روستاهای مجاور این منطقه در حال افزایش است و این در حالی است که  در راستای اقتصاد مقاومتی، ترویج این صنعت می‌تواند به افزایش درآمدزایی و اشتغال کمک بسزایی کند.

ایمانی مقدم با بیان این که پرورش شترمرغ با کم ترین هزینه قابل انجام است افزود: مراکز نگهداری شتر مرغ بر خلاف دیگر مراکز تولید دام و طیور نیازمند مصرف انرژی از جمله گازوئیل و برق برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیست، زیرا شترمرغ از گونه‌های بسیار مقاوم به شرایط بد آب و هوایی است.
وی با اشاره به مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری‌ها افزود:  شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد به همین دلیل پرورش این پرنده می‌تواند هم بصورت سنتی و هم به شکل صنعتی در محیط روستا فعالیت کنند.
ایمانی مقدم تصریح کرد: پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغال زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد به‌طوری که بسیاری از مردم شهرستان میتوانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند چرا که هزینه‌های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد.
رئیس بهبود تولیدات دامی شهرستان مشهد مقدس گفت: شترمرغ تولیدات مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به تولید گوشت، تخم شترمرغ، چربی، پوست و پر اشاره کرد.
ایمانی مقدم گفت: آب و هوای خشک و نیمه خشک مشهد مقدس دوره پرواربندی کوتاه این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش تولید گوشت به صرفه می‌کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد