hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بیمه‌ کارگران و فرش‌بافان زنجانی گرفتار بی‌تدبیری مسئولان؛ چرا ‌تامین اجتماعی چتر حمایتی‌اش را حذف کرد؟

بیمه‌ کارگران و فرش‌بافان زنجانی گرفتار بی‌تدبیری مسئولان؛ چرا ‌تامین اجتماعی چتر حمایتی‌اش را حذف کرد؟

در حالی که سایه شوم کرونا بر کشور افتاده است، عوارض ناشی از این بیماری بیشترین فشار را بر قشر کارگر وارد کرده و با شرایط وخیم اقتصادی عملا درآمد این قشر را به صفر رسانده است.
شرایط اقتصادی کشور در این روزها حال خوشی ندارد و با این حال مردم در تامین مایحتاج زندگی خود مانده‌اند، همینطور سفره‌های کارگران روز به روز خالی‌تر و کوچیک‌تر شده است. از سویی دیگر مشکلات روز به روز پیچیده‌تر، زندگی سخت‌تر و عده‌ی بسیاری در تامین هزینه‌های روزانه زندگی به مشکل برخورده‌اند، با این اوصاف با وجود این شرایط سخت، در اقدامی عجیب دولت و تامین اجتماعی در عوض کمک به قشر کارگر اقدام به قطع بیمه آنان کرده است.
شرایط سخت کرونایی سبب به هم ریختگی شرایط کاری کارگران شده است، کارگران برای بدست آوردن کار و دریافت دستمزد ساعت‌ها و بلکه روزها در کنار خیابان انتظار می‌کشند و دولت به جای حمایت از این قشر محروم، چتر حمایتی را از سر این قشر برداشته است.
تامین‌اجتماعی بیمه کارگران زحمت‌کش را قطع می‌کند و از طرفی برخی از اقشار را برای ثبت نام در سامانه وام 12 درصدی آسیب از کرونا دعوت می‌کند، سیاستی که حتی درک آن نیز برای این افراد سخت است و اصلا مشخص نیست هدف از این دو اقدام متناقض چیست.
از قطع بیمه کارگران توسط سازمان تامین اجتماعی که بگذریم، این سازمان نهایت خشم خود را در حق فرش‌بافان زنجانی نشان داده و تعداد بیمه شدگان فرش در استان زنجان را در طول چند سال اخیر از بیش از 20 هزار نفر به 4 هزار نفر در سال جاری کاهش داده است و روز به روز نیز بر آمار حذف‌شدگان بیمه فرشبافی استان افزوده می‌شود اما هنرمندان این صنعت چشم به راه حمایت دولت و حمایت سازمان تامین اجتماعی هستند که هیچ امیدی هم نیز به آن نیست. در حالی که صنعت فرش زنجان دارای قدمتی بیش از هزار سال است که به عنوان میراثی ماندگار با سرپنجه قالی‌بافان ایرانی در دنیا هنرنمایی می‌کند.
با این وجود تامین اجتماعی استان زنجان ادعایی مضحک دارد و می‌گوید پایش قالیبافان سبب شده قالیبافان واقعی از حمایت سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شود که موجب گسترده شدن چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی جهت قالیبافان واقعی خواهد شود، اما بررسی وضعیت موجود نه تنها چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی از فرشبافان گسترده نشده، بلکه فرشبافان دیگر امیدی به حمایت تأمین اجتماعی نیز ندارند.
حال سوالاتی در این باره مطرح می‌شود؛ چرا بیمه کارگران زنجانی بدون علت قطع می‌شود؟ آیا در فصل زمستان و سرما که مسئولان در صندلی و گرم و نرم خود تکیه داده‌اند امکان کار برای کارگر فراهم است؟ چرا تامین اجتماعی استان با دلایل واهی و پوچ سعی در حذف قشر عظیمی از بیمه شدگان دارد؟ چرا حمایت از تولید کننده‌ها در سال جهش تولید انجام نمی‌شود؟ چرا اداره میراث فرهنگی استان، سازمان تامین اجتماعی را موظف به حمایت فعالان فرش‌بافان و بیمه آنان نمی‌کند؟ چرا بیمه فرشبافان در طول این مدت قطع شده است؟ چرا با وجود اینکه تولید فرش حتی صادرات هم داشته است در حال حاضر در این وضعیت نابسامان قرار دارد؟ چه ارگانی مسئولیت حمایت از قشر کارگر و فرشباف زنجانی خواهد داشت؟
با این حال، با این که یکی از وظایف دولت ایجاد آرامش برای مردم است و باید همواره مورد توجه قرار داشته باشد تا قشر کارگران و فرش‌بافان مجبور به ساعت‌ها انتظار در کنار خیابان برای پیدا کردن کار و دریافت دستمزد کم نباشند، اما متاسفانه هیچ اقدام کارگشا در این باره انجام نمی‌گیرد، از سویی دیگر علت قطع بیمه قشر مذکور از مسئولان امر ثمر بخش واقع نشده است و این موضوع برای مسئولانی که نیازی به بیمه و کار ندارند داشتن یا نداشتن این امکانات بی‌مفهوم شده است.
 متاسفانه مسئولان در خواب غفلت به سر می‌برند و هیچ تصمیم درستی برای بهره‌مندی این قشر از این امکانات نمی‌گیرند، با این وجود رسیدگی به این امور به یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم تبدیل شده است اما مسئولان امر در سازمان تامین اجتماعی از پاسخ دادن به مطالبه مردم عاجز هستند و سعی بر منحرف کردن این مسئولیت از حیطه وظایف خود دارند.
ذکر این نکته نیز ضروری است با این‌که خبرنگار تسنیم چندین بار خواستار پیگیری این موضوع شده است اما مسئولان تامین اجتماعی از ارائه پاسخی منطقی امتناع کرده‌اند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد