hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| هراس از تکرار سیل

لرستان| هراس از تکرار سیل

بیش از هفت ماه از وقوع سیل ویرانگر در لرستان می‌گذرد، زیرساخت‌های شهری، پل‌ها، ابنیه، جاده‌های مواصلاتی و راه‌های روستایی خسارت‌های فراوانی دیده‌اند و اما روند بازسازی این زیرساخت‌ها در این استان به‌کندی پیش می‌رود. 

به گزارش مهر، در حالی مردم لرستان به‌ویژه حاشیه‌نشینان رودخانه‌ها در هراس سیلاب پاییز و زمستان به سر می‌برند که همچنان ساخت دیواره‌های ساحلی و لایروبی رودخانه‌ها معطل تخصیص اعتبار است. وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان گرفته تا پل‌دختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و ... را درگیر کرد. مطابق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی متولیان امر، در جریان دو سیل رخ‌داده طی فروردین‌ماه امسال ۶ هزار واحد تجاری و ۳۵ هزار واحد مسکونی لرستان خسارت‌دیده است. در جریان سیل حدود هشت هزار میلیارد تومان خسارت در حوزه زیرساخت‌ها به استان لرستان وارد شد و همین میزان بالای خسارات، سیل لرستان را منحصربه‌فرد کرد به‌طوری‌که در شهرستان پل‌دختر در روزهای ابتدایی سیل هیچ‌گونه زیرساختی در بخش‌های مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و ... وجود نداشت.

ابلاغ دیرهنگام اعتبارات ساماندهی رودخانه‌ها و دیواره‌های حفاظتی

اما آنچه موجب نگرانی مردم سیل‌زده لرستان شده روند کند بازسازی دیواره‌های ساحلی و حفاظتی و همچنین عدم ساماندهی رودخانه‌های استان به‌خصوص رودخانه کشکان است که این امر خطراتی را برای مردم با وقوع سیلاب به همراه خواهد داشت. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به موضوع ساخت دیواره‌های ساحلی که در جریان سیلاب تخریب شدند، اظهار داشت: اعتباراتی که در این رابطه ابلاغ‌شده دیرهنگام بوده است. رضا میرزایی گفت: برای طراحی سازه‌های حفاظتی زمان نیاز است. افزود: در سطح استان ۱۲۷ نقطه اضطراری و اولویت‌دار وجود دارد که نیاز به ساماندهی، لایروبی و اصلاح مسیر دارند و این تعداد نقطه به هزار و ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی و لایروبی نیاز دارد. میرزایی گفت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری که دولت دارد، از میان این تعداد نقطه اضطراری اولویت‌بندی‌هایی را انجام دادیم و ۳۹ نقطه اضطراری و بسیار حساس در رودخانه کشکان وجود دارد که باید قبل از سیلاب آینده ساماندهی شوند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: برای ساماندهی این ۳۹ نقطه ۳۳۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این در حالی است که تاکنون تنها ۴۵ میلیارد اعتبار پرداخت‌شده و باید ۲۹۴ میلیارد تومان دیگر به ما پرداخت شود.

وجود ۱۲۷ نقطه بحرانی در لرستان

گودرز امیری معاون استاندار لرستان نیز در سخنانی با اشاره به موضوع ساخت دیواره ساحلی پل‌دختر، اظهار داشت: ۱۲۷ نقطه در استان لرستان نیاز به احداث دیواره ساحلی و لایروبی رودخانه‌ها دارد. او، بیان داشت: ۴۰ نقطه از این تعداد، در رودخانه کشکان قرار دارد. معاون استاندار لرستان با بیان اینکه اعتباری که به ما اختصاص داده‌شده است برای انجام کل کار کافی نیست، عنوان کرد: از طرف دیگر هم اعتبارات دیر به استان اختصاص پیداکرده است. امیری تصریح کرد: در تاریخ ۱۷ مردادماه بود که با سرعت پیمانکار انتخاب شد و در ۱۳ نقطه مشغول به کار شد و عملیات اجرایی در سه‌نقطه اساسی پل‌دختر، «بابازید» و «چم مهر» توسط بنیاد مسکن تأمین اعتبارشده است و پیشرفت خوبی هم دارد. او ادامه داد: ۱۳ نقطه‌ای که انتخاب‌شده و کار در آن‌ها در حال انجام است نقاط حساسی هستند که معمولا نقاط حادثه‌خیز و پرخطر هستند و امیدواریم تا قبل از سیلاب این دیواره‌های حفاظتی و ساحلی در ۱۳ نقطه یادشده به انجام برسند.

دیواره ساحلی پل‌دختر تا پایان سال تمام می‌شود

عزیزا... مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز با اشاره به روند احداث دیواره ساحلی شهر پل‌دختر از سوی بنیاد مسکن، اظهار داشت: این پروژه یک سازه مخصوص دارد و اولین بار است که در کشور این‌گونه سازه‌ای ساخته می‌شود. او بیان کرد: در این پروژه کار شمع کوبی با عمق ۲۰ تا ۳۰ متر انجام می‌شود و روی آن فونداسیون و دیواره با ارتفاع هفت تا هشت متر اجرا می‌شود. معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به استفاده از بتن مصلح در این پروژه، عنوان کرد: طول آن حدود سه هزار مترمربع در دو طرف رودخانه است. مهدیان با تأکید بر اینکه کار در این پروژه به‌صورت جدی در حال انجام است، افزود: در ابتدای اجرا، مشکل معارض را در این پروژه داشتیم که خوشبختانه این مشکل حل شد. او با بیان اینکه در پل‌دختر تجهیز کارگاه و امکانات فراهم و کار در حال انجام است، افزود: طبیعتا چون حجم کار و طول مسیری که باید کار شود زیاد است، زمان می‌برد و به‌احتمال‌زیاد کار پل‌دختر تا پایان سال طول بکشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد