hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > «برای جامعه رسانه‌ای متاسفم!»

«برای جامعه رسانه‌ای متاسفم!»

«علیرضا علیفر، گزارشگر مسابقات فوتبال صداوسیما، تا اطلاع ثانوی از گزارشگری فوتبال محروم شد.» خبری که کمتر از یک ماه پیش از سوی مدیران تلویزیون رسانه‌ای شد و حالا بعد از این محرومیت که به گفته‌ی علیفر امری عادی است و بارها برایش پیش آمده، این گزارشگر به تصمیم مدیران به تلویزیون بازگشته. وی در روایتی که از بازگشت خود به عرصه‌ی گزارشگری دارد، در عین حال که از رسانه‌ای شدن محرومیت خود گله‌مند است، خطاهای گزارشگری را امری عادی می‌داند که ممکن است برای هر گزارشگری رخ دهد. او در عین حال معتقد است با تنبه و مجازات موافق است، چراکه اگر نباشند، بهبودی در کار حاصل نخواهد شد.

علیرضا علیفر- گزارشگر قدیمی، درباره ی حواشی که برایش در دوران گزاشگری صورت گرفته، محرومیت‌ها و آخرین حواشی که با رسانه‌ای شدن محرومیت وی از سوی تلویزیون همراه بود، به گفت و پرداخت و عین حال  توضیحاتی را درباره‌ی بازگشت خود به تلویزیون بیان کرد.
*برای جامعه رسانه‌ای متاسفم!
وی در پاسخ به انتقاد برخی به رویکرد صدا و سیما، نسبت به بازگشت وی به عرصه گزارشگری،  پس از محرومیت چند هفته‌ای، اظهار کرد: این تصمیم با مدیران بوده است. دوستان عزیز در رسانه‌ها، زمانی که مدیران من را به خاطر یک اشتباه محروم کردند، آن هم به دلیل خطا در لیست اسامی، کدامیک از شما از من حمایت کردید که بگویید صدا و سیما، علیفر با ۲۵ سال تجربه و زحمت و مرارت  اگر اشتباهی کرده بود، باید محروم می شد ولی این محرومیت نباید رسانه‌ای می‌شد؟  به دوستان من در رسانه‌ها بگویید ضمن احترامی که برای همه شما قائل هستم کدامیک از شما حمایت کردید که نباید این محرومیت رسانه‌ای می شد؟ برای جامعه رسانه‌ای متاسفم! بله هر گزارشگری خطا می‌کند و باید هم محروم شود. اما نباید رسانه‌ای شود. حالا بعد از سه هفته  که مدیران من خودشان تشخیص می دهند که برگردم برایشان سوال شده که چرا زود برگشته ام؟
علیفر ادامه داد: اگر رسانه‌ها تصمیم محرومیت بنده توسط مدیران را قبول دارند و آن را رسانه‌ای کرده‌اند پس چرا بخشش آن را قبول ندارند؟ من تابع دستور مدیرانم هستم و آنها هستند که برای من تصمیم می گیرند. من را محروم کردند، سه هفته گزارش نکردم و بعد از سه هفته با توجه به اینکه اشتباه من اشتباه بزرگی هم نبوده، خودشان دعوت کردند که سه هفته برای این محرومیت کافی است و می‌توانم به سر کار برگردم.
*کار گزارشگری را ادامه خواهم داد
این گزارشگر قدیمی با بیا اینکه در همه جای دنیا آدم‌های با تجربه در حرفه‌ی خودشان افراد با ارزشی هستند، بیان کرد: آدمهایی  هستند که سالها در کار خودشان زحمت کشیده‌اند و روی آنها سرمایه‌گذاری شده است. شما در سینما ببینید، ارزشی که رابرت دنیرو و داستین هافمن دارند، بازیگران جوانتر ندارند، چرا که آنها تجربه‌ زیادی دارند و جوایز بیشتری دریافت کرده‌اند. چون آنها بارها و بارها اشتباهاتی داشتند که آنها را دیگر تکرار نمی کنند. کار گزارشگری فوتبال هم همین است. در همه  جای دنیا همین است. در کشور ما هم طبیعتا مردم محبت دارند و ارزش قائلند،  مسئولان نیز همین‌طور. مردم و مدیران برای آدم‌های بزرگی مثل عنایت آتشی در بسکتبال، جواد محتشمیان در والیبال، هادی عامل در کشتی، جواد خیابانی در فوتبال، ارزش قائلند. من خودم را عرض نمی کنم، اینها سرمایه‌های کار گزارش و تفسیر مسابقات ورزش هستند و خداوند حفظشان کند و سالهای سال در عرصه کار گزاشگری باشند. من هم عضو کوچکی هستم که کار گزارشگری را ادامه خواهم داد.
*حتما  باید برای همه محرومیت، مجازات و تشویق باشد
وی در ادامه با اشاره به اینکه در همه‌جای دنیا اگر تشویق و تنبیه نباشد بهبود کار هم وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: کسی که خوب کار می کند باید نسبت به دیگران متمایز باشد. کسی هم که اشتباه می کند، هر چند جزو افرادی باشد که کار را بلد است، ولی به هر حال ممن است جاهایی کوتاهی و کم دقتی  کند و شک نکنید محرومیت، نه فقط  تنبیه بلکه تشویق و تنبیه عامل  اصلی موفقیت هر آدمی است. من ۲۵ سال افسر پلیس  بودم.  افسر نیروی زمینی و هوایی نبودم، افسر پلیس بودم، در خیابان بودم. من به عنوان افسر پلیس، معتقدم که حتما  باید برای همه محرومیت، مجازات و تشویق باشد. منتهی دقیقا مطابق با جرم و خطایی  که آدمی مرتکب می شود. نه بیشتر از ان. در مورد محرومیت خودم هم هیچ اعترازی ندارم. در آیندخه‌ هم نمی توانم بی اشتباه باشم نه من بلکه همکاران دیگرم. صددر صد اشتباه می کنیم منتهی اشتباهی که داشتیم نباید بار دوم داشته باشیم و مجازات و محرومیت باید باشد منتهی رسانه‌ای کردن آن را نمی پسندم.
*بارها، بیش از ۲۵ تا ۳۰بار محروم شدم
علیفر درباره‌ی بازگشت خود پس از محرومیتی که در پی اشتباه در حین گزارش دیدار تیم‌های رئال مادرید و لوانته، صورت گرفته بود، اظهار کرد: من ۲۵ سال است قدیمی ترین گزارشگر فوتبال در تلویزین هستم. اگر بخواهم بشمارم بارها بیش از ۲۵ بار تا ۳۰بار محروم شدم. برای همه‌ی گزارشگران پیش می‌آید. در همه‌ ارگانها و سازمانها ممکن است این محرومیت وجود داشته باشد منتها رسانه‌ای نمی شود. ولی در ارتباط با خودم چون این‌بار این محرومیت رسانه‌ای شد، سروصدا کرد. هر کسی در هر سازمان و ارگانی ممکن است توبیخ و محروم شود. این اتفاق عادی بود. اشتباه هم اشتباه بزرگی نبود یک اشتباه آماری در لیست اسامی یک تیم بوده، آن هم در معتبرترین سایتی که در دنیا  وجود دارد. در لیست اسکای اسپورت که الان هم هست، در آن سیدجلال حسینی با عنوان شماره ۱۷ معرفی شده بود، من هم روی آن زدم و دیدم بله تصویر و سابقه و سن و تمام مشخصات وی در آن  آمد. فرصتی نبود که من بیشتر با کسی مشورت کنم. من اشتباه کردم، نبایستی مطرح می کردم. در ارتباط با این اشتباه هم خوب تمام گزارشگران جریمه و محروم می شوند به خاطر اشتباهاتی که می کنند و من خودم بیشتر ازهمه ولی خوب اینها همه مثل هر ارگانی جرایم و محرومیت‌های موقت هستند.
*رفتار صدا و سیما و رسانه‌ای کردن محرومیت علیفر
علیرضا علیفر در پایان درباره ی رفتار صدا و سیما و رسانه‌ای کردن محرومیتش نیز اظهار کرد: فرق صدا و سیما با یک وزارتخانه و یا شرکت این هست که صدا و سیما در معرض دید همگان است. اما فلان روزنامه، فلان ارگان و فلان مجله را کسی نمی بیند. آن تدابیری را که از سوی مدیریت آنجا اعمال می شود، کسی نمی بیند. این امری عادی است که  من اشتباه داشتم. مدیری من هم که این تصمیم را گرفت، مورد تایید من است. در کل دنیا اینگونه است و البته در کشور ما بیشتر. اصلا هم فرقی نمی کند که مردم از چه قشری باشند، همه تابع جریمه و زور هستند. این نظر من است. این جریمه و محرومیت را می پسندم. من چون خودم پلیس هستم در مورد پلیس مثال می زنم. اینکه گفته می‌شود پلیس با مردم رفیق و دوست باشد را اصلا نمی پسندم. مردم باید در همه جای دنیا از پلیس حساب ببرند. من اعتراضی به تنبیه و محرومیت در کار خودم ندارم و شاید بیشتر از ۲۰ بار به جهت اشتباهاتی که داشتم محروم شدم . من اشتباه کردم. خطایم را می پذیرم اما رسانه‌ای کردن آن را نمی پذیرم. صدا و سیما برای ما مثل یک خانواده است. اگر شما در خانواده خود کار غیر عرف انجام بدهی مطمعنا از سوی پدر و مادر جریمه و مجازات می شوی اما پدر رو مادر نباید بیرون کاغذ بچسبانند که ما بچه‌ی خودمان را تنبیه کردیم. محرومیت هیچ اشکالی ندارد اما رسانه‌ای کردن آن را نمی‌پسندم.
علیفر در حین گزارش این مسابقه، سیدجلال حسینی (بازیکن تیم پرسپولیس) را از بازیکنان تیم لوانته معرفی کرد که به محرومتیش از گزارشگری تا اطلاع ثانوی منجر شد.
این اشتباه در ادامه پخش بازی، همراه با پخش صحنه‌هایی از بازی در فضای مجازی دست به دست شد و در ادامه، خبر محرومیت گزارشگر با سابقه فوتبال از سوی روابط عمومی شبکه ورزش اعلام شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد