hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| کشاورزان چشم‌به‌راه حل مشکلات

لرستان| کشاورزان چشم‌به‌راه حل مشکلات

کشاورزان لرستانی معتقدند در سیل فروردین‌ماه امسال بیشترین خسارت به آن‌ها واردشده است و اگرچه دولت تاکنون کمک‌هایی را برای جبران خسارت‌ها داشته اما هنوز هم مشکلات باقی است.

 به گزارش ایرنا، سیل امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های لرستان خسارت زد و بیشتر زیرساخت‌ها، منابع و امکانات کشاورزی لرستان در حاشیه رودخانه‌ها و همچنین مزارع و باغ‌ها به‌شدت آسیب دید. بیش از پنج هزار هکتار یعنی حدود ۱۰ درصد از باغ‌های استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود هزار و ۸۰۰ هکتار انجیر سیاه و منحصربه‌فرد استان واقع در منطقه «زیودار» معمولان در اثر سیل به‌شدت آسیب دید. بیش از ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری نیز براثر جاری شدن سیل ویرانگر از بین رفت که بر عملکرد ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها که زیرپوشش این ایستگاه‌ها هستند تأثیر منفی گذاشت. خسارت واردشده به باغ‌های استان، بزرگ‌ترین انارستان کشور در زیرتنگ سیاب بخش کوهنانی را نیز تحت تأثیر قرار داد، انارستانی با تولید سالانه حدود ۳۷ هزار تن محصول ارگانیک صادراتی لرستان در بخش شیلات رتبه نخست استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص داده که سیل اخیر این بخش را نیز در امان نگذاشت و ۵۰ هزار قطعه ماهی را از بین برد، ۴۲۱ مزرعه پرورش ماهی را دچار خسارت کرد و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هزار نفر از کارکنان این بخش را تحت تأثیر قرار داد. حسن شاه کرمی کشاورز ۵۰ ساله اهل روستای وره زرد شهرستان پلدختر گفت: چهار و نیم هکتار زمین زراعی آبیاری تحت‌فشار با پمپاژ برقی داشتم که در سیل فروردین‌ماه ۱۰۰ درصد تخریب و وسط کارشناسان نیز تائید شده است.

این کشاورز خسارت‌دیده ادامه داد: هر دستگاه پمپاژ حدود ۱۵۰ میلیون تومان است و درمجموع سه میلیارد تومان خسارت‌دیده و از جبران این رقم خسارت خود ناامید است.

خسارت ۱۵۶۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به ایرنا گفت‌: سیل امسال هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف و زیر بخش‌های مربوط به حوزه کشاورزی استان خسارت وارد کرد. عبدالرضا بازدار افزود:‌ خوشبختانه با اقدام به‌موقع قبل از وقوع سیل، کشاورزان از طریق پیامک نسبت به این حادثه اطلاع کسب کردند و اقدامان پیشگیرانه آن‌ها مانع افزایش خسارات شد. او ادامه داد: خسارات واردشده به بخش‌های کشاورزی، تأسیسات و زیربناهای این حوزه به دلیل عدم امکان انتقال آنان بوده که در این راستا بسیاری از مزارع، ایستگاه‌های پمپاژ و استخرهای ماهی آسیب دید. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پس از سیل بیش از هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات انجیر و همچنین بیش از هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات انار استان خسارت دید که اگر تدابیر لازم اندیشیده نمی‌شد نمی‌توانستیم امسال برداشت داشته باشیم.

بازدار با اشاره به به‌کارگیری ۱۶۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات برای کمک به کشاورزان آسیب‌دیده افزود: بیش از ۴۵۰ ایستگاه پمپاژ، راه‌اندازی و ۱۰ ترانسفورماتور برق خریداری شد تا مزارع، آبیاری شود. او بیان کرد: یکی از اقدامات خوب دولت در حوزه کشاورزی پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان برای اولین بار بود که طبق برآورد خسارات در حوزه‌های مختلف به این افراد اعطا شد. او اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ کارشناس به‌صورت شبانه‌روز در شهرستان‌های مختلف مسئول ارزیابی میزان خسارات بودند که در این راستا ۳۰ هزار و ۸۰۰ پرونده تشکیل و بر اساس برآورد اولیه ۱۲۵ میلیارد تومان در قالب تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده برآورد خسارت شده است.

پرداخت ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تاکنون بیش از ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت شد و تا پایان مهرماه به‌طور کامل پرداخت می‌شود. بازدار افزود: باوجود مشکلات فراوان اما تاکنون هشت میلیارد تومان در حوزه کشاورزی هزینه شده که تنها یک و نیم میلیارد تومان آن تخصیص‌یافته است. او اظهار داشت:‌ اعتباری از سوی هیئت دولت مصوب شده و امیدواریم نهایی شود که در این صورت، بسیاری از مشکلات در حوزه کشاورزی برطرف میشود. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیش از ۴۰ هزار بهره‌بردار مرتبط با این سازمان نسبت به خسارت سیل خود اظهاری کرده‌اند. بازدار همچنین گفت: کشاورزی، باغداری، شیلات و دام‌پروری استان از ۳۰ رودخانه دائمی ارتزاق می‌کردند که با وقوع سیل آسیب جدی به این بخش‌ها واردشده است. او ادامه داد: تاکنون هفت‌چشمه قنات بازسازی، ۱۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۲۰ کیلومتر کانال آبیاری نیز تعمیر شده است. او گفت: به زیرساخت‌های بخش دام، طیور و آبزیان بیشترین خسارت واردشده همچنین حوزه آب‌وخاک و زیربنایی (ایستگاه‌های پمپاژ، جاده‌های بین مزارع، کانال‌های آب‌رسانی و آبیاری عمومی، مزارع پرورش ماهی، دام و طیور و آبزیان، زراعت، باغبانی، کلنی‌های زنبورعسل و مرغداری‌ها) استان آسیب جدی وارد شد. او اضافه کرد: بخش کشاورزی لرستان یکی از فعال و پویاترین بخش‌های اقتصادی استان در حوزه تولید و درآمد و فعالیت بوده و بیش از ۱۵۰ هزار خانواده به‌طور مستقیم در این حوزه فعال هستند و خسارات سیل درآمد و معیشت آن‌ها را متأثر کرده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: برنامه‌هایی در حال اجرا است تا درکم‌ترین زمان ممکن عملیات بازسازی زیرساخت‌ها انجام و دامنه خسارات نیز به کمترین حد ممکن برسد.

۲۰ میلیارد تومان به کشاورزان سیلزده لرستان پرداخت شد

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت برای جبران بخشی از خسارتهای ناشی از سیل به کشاورزان استان پرداخت‌شده است. نامدار صیادی افزود:‌ درمجموع ۳۰ هزار پرونده برای پرداخت کمک بلاعوض تشکیل‌شده که از این رقم ۱۸ هزار پرونده توسط سازمان فضایی کشور در حال بازبینی است. او مجموع کمک بلاعوض مصوب شده برای کشاورزان استان را ۱۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ تاکنون ۱۲ میلیارد تومان بلاعوض به حدود سه هزار کشاورز آسیب‌دیده پرداخت‌شده و این روند همچنان ادامه دارد. او ادامه داد: همچنین ۲۷۰ میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت برای کشاورزان خسارت‌دیده از سیل تصویب و تاکنون هشت میلیارد تومان از این رقم توسط بانک‌ها پرداخت‌شده است. صیادی در خصوص پرداخت خسارت ماشین‌آلات کشاورزی گفت: بر اساس تصمیم فروردین‌ماه هیئت دولت، پرداخت خسارت در خصوص محصولات کشاورزی خواهد بود و تاکنون مبلغی برای خسارت ماشین‌آلات تصویب یا تخصیص داده نشد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد